• Anonym (Ts)

Nytt körkort efter återkallelse?

Jag blev av med körkortet efter en rattfylla för flera år sen. Har 2 frågor gällande ansökan om nytt kort:

1- Måste jag köra upp igen?

2 - Måste jag skriva att jag hade ett missbruk då? Alltså kan de få tillgång till min sjukjournal?

Har inga problem idag och skadade ingen den morgonen. Aldrig kört påverkad innan eller efter och var säker på att jag var nykter.

• Svar på tråden Nytt körkort efter återkallelse?
  • Frontline

Har du varit av med körkortet i över 1 år så blir det till att börja om från början igen...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Ll)

Som sagt: du måste börja om från början.
    1. Sök lämp
    Får du ett så går du bara vidare. Får du inget så får du också veta varför, typ spärrtid, och/eller vad som krävs, typ leverprover.

• Anonym (Ts)

Jag blev av med kortet men köpte alkolås till bilen. Har sålt bilen för två år sen och vill ha nytt kort utan villkor.

Men min fråga är om jag måste kryssa "ja" på frågan om man har haft ett beroende eller missbruk? Kan de se mina journaler eller är det sekretess?

Har inga problem att lämna prover då jag är helnykter idag. Dyrt och onödigt dock.

Tack för svaren!

• Frontline
    Anonym (Ts) skrev 2015-12-19 21:25:43 följande:
    Jag blev av med kortet men köpte alkolås till bilen. Har sålt bilen för två år sen och vill ha nytt kort utan villkor.

Men min fråga är om jag måste kryssa "ja" på frågan om man har haft ett beroende eller missbruk? Kan de se mina journaler eller är det sekretess?

Har inga problem att lämna prover då jag är helnykter idag. Dyrt och onödigt dock.

Tack för svaren!
    Varför skrev du inte det direkt för?

Du blev alltså av med kortet ett tag men fick tillbaka det om du monterade ett alkolås i bilen antar att det står så skrivet i körkortet du har nu isf...

Transportstyrelsen har nog tillgång till till dina journaler och vet nog redan om ifall du har haft ett missbruk, men är du ren idag och har visat prover på det under en tid finns väl inget att vara rädd för..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Eleonor01
    Anonym (Ts) skrev 2015-12-19 21:25:43 följande:

Tack för svaren!

Villkoret är tidsbestämt om du fått det via Transportstyrelsen. Detta bär framgå av ditt skriftliga beslut. Nej du behöver inte kryssa det om du inte anser dig själv haft det. Men om du fått alkolås från transport så vet de redan allt. Satte du själv in låset är det inget någon bryr sig om. Saknar info för att du ska få rätt svar. Annars ring trafikmedicin avd på Transportstyrelsen å fråga
  • Anonym (Ts)
    Eleonor01 skrev 2015-12-19 21:37:55 följande:

Villkoret är tidsbestämt om du fått det via Transportstyrelsen. Detta bär framgå av ditt skriftliga beslut. Nej du behöver inte kryssa det om du inte anser dig själv haft det. Men om du fått alkolås från transport så vet de redan allt. Satte du själv in låset är det inget någon bryr sig om. Saknar info för att du ska få rätt svar. Annars ring trafikmedicin avd på Transportstyrelsen å fråga

Hur menar du att de vet redan allt?

Jag har inte gått på provtagning eller nåt. Fick ett nytt villkorat kort där jag enbart får köra bil med alkolås.

Köpte och satte in det själv.

Jag behöver ett utan villkor så jag kan köra alla bilar.

2 år var spärrtiden. Detta var 3-4 år sen det hände.
  • Eleonor01
    Anonym (Ts) skrev 2015-12-19 21:47:24 följande:

Jag har inte gått på provtagning eller nåt. Fick ett nytt villkorat kort där jag enbart får köra bil med alkolås.

Måste fråga... Du köpte det väl sv utsedd verkstad? Efter två år är det bara att du skaffar ett nytt kk utan koden på å då kan di köra andra bilar så nej du behöver ej ta om det. Däremot vet jag inte vad som händer eftersom du bevisligen inte hämtat ut ditt nya. Du får ju behålla dina behörigheter så länge det ej är de högre. De får man ansöka om. Motorcykel brukat förfalla om man haft den koden
  • Eleonor01
    Anonym (Ts) skrev 2015-12-19 21:47:24 följande:

Provtagning ingår i alkolåset vid montering m kod i körkortet
Svar på tråden Nytt körkort efter återkallelse?