• Jasmin23

Importerad hundvalp?

Hej!

En väldigt dum fråga kanske. Vår lilla familj har planerat att skaffa hund. Jag håller just nu på att "tinga" en som verkar passa oss utmärkt. VI ska åka och titta på honom och träffa hans föräldrar osv. Det är en renrasig pomeranian men det är något som får mig att börja undra lite. Det är två valpar som ligger ute för omplacering för 4000:- st. Väldigt fina och verkar ha det bra hos sin nuvarande ägare. Vi är båda uppväxta med hundar, däremot med stora hundar som har köpts utav en kennel och jag har aldrig ägt min egna. Nu passar det dock med båda tid och arbete för vår del. Sambon kan ha med sig hunden överallt, även i arbetet samt att jag kommer studera hemifrån i 3,5 år.

Ägaren skrev att hunden har:

- intyg om veterinärbesiktning
    -Mikro-flisas
    -Alla registreringspapper
    -Stamtavla sanktioner
    -En handbok om deras kost

- Leksaker
    -Veterinär poster
    - Valppaket
    - Ett års hälsa garanti

Det jag undrar över är att 1. Vad menas med stamtavla sanktioner? 2. Hur kan priset vara så "billigt" för en renrasig. Personen i fråga sa att hunden var från London, där dom va nu. Men sökte jag på hennes namn kom det upp ngn polsk sida med "hundimport". Däremot har jag fått väldigt bra bild av säljaren då hon verkar va himla mån om vårat liv och verkligen hundens bästa. Men får någon skum känsla och vill självfallet hundens bästa. Hört om folk som köpt sjuka hundar och liknande på sånt här sätt men verkligen fastnat för den här valpen.
    3. Vad är det mer som jag behöver reflektera över t.ex om hunden är avmaskad, vaccinerad osv?

Försäkringar och sånt är inget problem från vår sida. Men antar att det kanske kan bli ett problem om den är importerad?

Tacksam för lite svar.

• Svar på tråden Importerad hundvalp?
  • Minimalen

Det brukar vara smuggelhundar som annonserade ut på diverse sidor på nätet. Om samma annons dessutom finns i flera upplagor under flera olika orterså bör man undvika dem. Ofta dessutom dålig svenska och underliga uttryck. Får du inte hälsa på mamman så köp INTE.

• Dexter dot com

Rent lurendrejeri! Du kommer betala men inte få någon valp helt enkelt och skulle du mot förmodan få en valp är den oftast uppfödd under vidriga förhållanden och utan kontroll av avelsdjuren.
    Det finns seriösa svenska uppfödare som följer avelsrekommendationer och har en bra djurhållning så köp av en SKKreggad uppfödare.

Svar på tråden Importerad hundvalp?