• ALLIEVERDO

Hjälp med att måla spaljé vit. Kan man plocka ner den?

Hej, . I har precis köpt hus och målar om. Tänkte göra om furu trappan med spaljé till vitmålad. Meen efter att ha målat några få spaljer i ett annat rum börjar vi få ångest. Det var ju suprrkrångligt med allt rinnande. Har ni några tips? Har läst om folk som tagit ner spaljer a och målat dom. Det vore ju guld. Men jag hade aldrig vågat det bara så där. Tänk fall man inte får upp dom igen har inte så händig karl hehe. Alla tips oxh råd välkomnas. Hade gärna velat få detta gjort innan vi flyttar in om nån vecka. Vad händer med trappan när spaljé är borta? Kan det rasa eller är det bara skydd för sidorna

• Svar på tråden Hjälp med att måla spaljé vit. Kan man plocka ner den?
  • Eleonor01

Om det rinner så har ni för mycket färg i pensel. Glöm inte att slippa å grunds innan så färgen fäster ordentligt. På youtube kan ni hitta hur ni använder penseln på bästa sätt. Msn ska endast doppa en Pytte bit i färgen

Lycka till

• ALLIEVERDO

Vi fick grunda med kvist och spärrfärg. Den var väldigt vattnig. Rann endel även när vi tog mindre.

• Hanna333

Jag hade nog spraymålat. Fast då gäller det att täcka bakom och ev. tapet utmed, ha mörlighet att vädra och att lägga på ett tunt lager åt gången så det inte rinner. Har själv köpt sprayburkar på Dollarstore och målat både det ena och det andra - mycket smidigt! Torkar snabbt men luktar starkt.

• Eleonor01
    ALLIEVERDO skrev 2015-12-20 11:55:06 följande:

Vi fick grunda med kvist och spärrfärg. Den var väldigt vattnig. Rann endel även när vi tog mindre.

Kvist å spärgrund är vattning. Det stämmer men ta ännu mindre å glöm ej att slipa.
  • ALLIEVERDO

Vi skulle faktiskt inte slipa till dessa färger. vi mejlade direkt till de som gör färgen med bilder på det vi skulle måla och fick exakta genomgångar hur vi skulle göra..men ingen som pratade om att det skulle rinna så.

Det jag funderar på nu är om man kan plocka ner spaljé

• Fontana

Om du med spaljé menar ungefär vad jag tänker på (se bilder), alltså något som växter kan klänga på eller bara är som dekoration, så kan du lugnt ta ner den och måla på lämpligt sätt. Den är alldeles för vek för att ha någon bärande funktion. 

Däremot kan det kanske vara knepigt att hitta hur den är fastsatt.

• ALLIEVERDO

nej ursäkta. jag har nog blandat ihop orden..jag kallar det spjälor..du vet i trappor :) men visste inte om de egentligen kallades så..så sökte på nätet :) å då hade nån annan kallat det spaljé.. så då täntke jag jaha :) men det kanske är fel då :)

Alltså ska måla spjälor i trappa

• Fontana

Aha, nu kanske jag förstår! Du pratar en en spaljé till en innertrappa? Det var därför Hanna333 pratade om att skydda tapeten?

Mitt svar blir ändå detsamma: spaljén är alldeles för vek för att ha någon bärande funktion. Däremot kanske det är lite riskfyllt om man har småbarn: att de ska ramla eller hoppa ner på sidan av trappan.

• Snökaos

Vi plockade ner spaljén när vi målade och det var inga problem....det enda jag var rädd var att ungarna skulle ramla ner där. Det var iofs min man som satte upp den igen men jag tror det var rätt enkelt.

• ALLIEVERDO

Okej, vi bor inte där än. så tänkte hinna göra det innan vi börjar flytta in efter jul :) så inga barn kan ramla ner.. men verkar va svårt att få dom att lossna och komma ner..hmm..

Svar på tråden Hjälp med att måla spaljé vit. Kan man plocka ner den?