Anonym (sara) skrev 2015-12-20 18:07:46 följande:
Nej äggen tror jag inte påverkas, utan det som kan bli problem är om äggstockar eller livmodern skadas för att det växer endometriosvävnad på dom. Men de blir inte automatiskt skadade för att det växer endo på dom, det är jättevanligt att man t.ex får cystor och sammanväxningar på äggstockarna. Jag har på både livmoder och äggstockar och kunde ändå bli gravid. Det finns även viss forskning som visar på ett något ökad missfallsrisk eftersom den kroniska inflammationen som sjukdomen innebär gör att livmodern blir en ogästvänlig miljö för fostret, men det är ju vanligt med missfall även hos friska kvinnor utan endo. Det får man kanske räkna med att det kan inträffa innan man får sitt barn. Det är trots allt liten risk. Om du har endo så hade du det även innan aborten, och du blev ju ändå gravid.
Endo kan behandlas genom att man opererar bort endo-härdar, men detta försöker man undvika in i det sista eftersom operationen i sig kan ge komplikationer. P-piller är det vanligaste behandlingssättet. Då tar man dom utan uppehåll för att slippa mensen så länge som möjligt. Jag blir helt symptomfri då. Tror att det blir lättare att slappna av då, då tänker man inte riktigt på att man har sjukdomen plus att det ger optimerar dina förutsättningar att bevara fertiliteten fram tills att du är redo för barn.
har du sammanväxningar på båda äggstockar?