Inlägg från: Anonym (Syster) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Syster)

Vad är "skönhet"?

[quote=76138643][quote-nick]Anonym (Ofullkomlig) skrev 2015-12-20 16:08:01 följande:[/quote-nick]

Vad jag hatar är att man ska vara perfekt. Underlivet och bröstvårtorna ska vara rosa, underlivet ska dessutom lukta gott. Bröstvårtegårdarna ska inte vara stora. Polisongerna ska inte gå längre ner än halva örat för då ser man ut som en man. Man ska ha smala kvinnliga fingrar. Man ska inte lukta svett. Har man lite större rumpa, höfter och lår så är man fet för rumpan ska inte vara stor och man ska ha ett mellanrum mellan låren. Man ska också ha ljus röst och föra sig och sitta på ett visst sätt som anses kvinnligt. Man ska fnittra och vara lugn och tystlåten.

Jag är kvinna, har stora mörka bröstvårtegårdar, brun färg i underlivet, urinläckage som jag kämpar med (får byta byxor varje dag då lukten tränger igenom), får stora svettfläckar under armarna på sommaren som jag försöker motverka med absolut torr(svettlukten under ärmarna på tröjor går inte bort i tvätten), polisonger ner till käkbenen, runda lår, kraftiga fingrar, breda höfter och stor rumpa, mörk röst, har inte den där typiskt kvinnliga gångstilen eller sittställningen, är social, öppen och skrattar högt.

Har sökt hjälp för tex urinläckaget och svetten men det här är den jag är. Enligt idealet är sådana som jag fula, feta och äckliga.

[/

Nää, du e härlig! Tack för ditt inlägg säger jag som har tjocka lår, skrattar (för) högt och har svettlökar under armarna emellanåt. ????

• Anonym (Syster)
    History skrev 2015-12-20 15:30:40 följande:

Hur någon behagar en, kan man nog finna både på insidan och utsidan. Frågan är dock vad en själv lägger i ordet behaga dvs. tillfredsställa en. För många kan nog t ex bara detta med att känna tryggheten att slippa vara ensam väga oerhört mycket. Att känna trygghet tror jag emellertid själv har en mycket större betydelse än vad många i själva verket vill inse. Och här tror jag våra värderingar på vad vi tycker är viktigt kan skilja mycket.

Skönhet måste för min del attrahera oavsett det gäller insidan eller utsidan. Det som attraherar mig behöver inte attrahera någon annan dvs. vad jag uppskattar hos någon. Sammantaget så tycker jag det hela är en värderingsfråga där jag väger för och nackdelar mot varandra. Var hon t ex lika trevlig som hon var söt osv. Ett högt medelvärde här är för mig vad skönhet står för dvs. en värdering av både inre och yttre egenskaper så långt det bara går.

Jag tycker du har många kloka tankar, att det är mycket som attraherar oss inte bara huruvida hen är smal. Men jag upplever att fokuset har blivit för stor på just smalhet/tränad. Jag tycker personligen det är svårt att känna trygghet när jag kämpat med vikten sen jag var 18, och man läser här och på många andra ställen om att 9 av 10 killar/män EGENTLIGEN vill ha smala tjejer men inte vill säga det, och att vi som kallar oss "kurviga" tagit över ett positivt begrepp för att ursäkta en övervikt. Detta är åsikter som kommer fram ur helgens trådar här på Familjeliv. Och jag tycker det är sorgligt!
  • Anonym (Syster)
    Flisan79 skrev 2015-12-21 22:01:40 följande:

Bara för att flika in. Jag tror säkert att det kan vara som du säger. Men ärligt så upplever jag här på fl något nästan tvärt om. I de mer "seriösa" trådarna verkar det föredras "riktiga" kvinnor med lite hull. Det ska vara en rejäl rumpa, stora bröst och mycket att ta i.
    Kanske detta fastnar för mig som är motsatsen. Jag känner snarare att ingen verkar vilja haven smal tjej. Bara snubbar som även föredrar "fasta" bröst och putig rumpa (samt skära bröstvårtor och streckfitta, haha)

Vad jag vill ha sagt är att man nog har en tendens att se det negativa eller motsatsen till sig själv mer än det positiva.

För mig har frågan nästan gått så långt att jag undrar om det öht är män som skapat det smala idealet eller om det snarare är vi kvinnor.

intressant. Ligger säkert mycket i det där med motsatsen. Jag tror DEFINITIVT att kvinnor medverkar till medskapandet av kroppsidealen, och vi är då inte så snälla mot varandra många gånger kan jag tycka. Någon, en tjej kring de 30 - skrev till exempel i tråden om de tio bilderna där 6 var på mkt deffade tjejers magar, att hade man lite "fläsk" var det "fan inte snyggt alltså" - och det var en tjej. Sen kan man ju givetvis diskutera vad som räknas till "fläsk" så klart. En obese - fet - person är väl vad jag tänker på då, personligen. Men på hennes olika inlägg lät det som att även ett litet "cykeldäck" var fläsk. och sitter man t ex ner så är det väl lätt hänt att kvinnor kan ha det.
    Det är så himla små marginaler i dagens samhälle om vi duger eller inte. JAg tycker det är skrämmande. Att vara hälsosam tycker jag är viktigare, inte att se ut på ett visst sätt.
  • Anonym (Syster)

Faktum är att jag tycker en spännande och tilldragande personlighet kan vara viktigare än utseende, och många gånger uppväga ett inte fullt så tilldragande yttre.

Därför kan jag nästan bli galen när jag läser i trådar som handlar om utseende och hur många bara lägger vikten vid det.

Av kanske trettio inlägg i en tråd påpekar en eller två att även insidan räknas. Jag kan förstå att TS reagerar. 

Svar på tråden Vad är "skönhet"?