Inlägg från: Anonym (Så här) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Så här)

Hur sysselsätter sig era barn hemma efter förskola/skola??

Jag hämtar vanligtvis min pojke i skolan (2:a klass) vid 13.30
    Om det är en vanlig dag, dvs inga aktiviteter eller kompisar, så ser den ungefär ut såhär.
    1 timmes utevistelse - brukar vara kickbike/skateboard
    Mellanmål
    Läxa
    Lek eller tv-spel
    Han har 2,5 timmes skärmtid på vardagar och får själv fördela detta hur han vill.
    Kvällsmat
    Dusch/bad

• Anonym (Så här)
    Anonym (chockad) skrev 2015-12-20 21:45:16 följande:
    Hur kan man tillåta 2,5 timmars skärmtid (!!) om dagen??
    Tycker du det är mycket? Han är jämfört med sina kompisar högst begränsad. I många hem står tvn på jämt.
  • Anonym (Så här)
    Anonym (chockad) skrev 2015-12-20 22:15:24 följande:
    Jag hoppas verkligen att barnen inte tittar på tv:n dygnet runt.

Tror inte att det är bra att konstant ha på en tv i bakgrunden. "Bakgrundsbrus" är stressande för både barn och vuxna.

Jag vet inte.. men i min värld är 2,5 timmar skitmycket :/
    Nej jag håller med dig. Jag tycker inte heller att det är bra. Just därför satte vi en gräns. Rekommendationerna gällande skärmtid för barn mellan 7-15år ligger på 3 timmar om dagen.

Sen handlar det ju om att hitta en balans mellan skärm och verklighet. Och givetvis vad den där skärmtiden ägnas åt.
  • Anonym (Så här)
    Lilla W skrev 2015-12-21 11:04:44 följande:

Men diskussionen om skärmtid behöver ju nyanseras. Alla nymodigheter i alla tider har ju alltid ansetts livsfarligt och sedan har det allt som oftast visat sig inte vara så. Man kan inte dra all skärmtid över en kam, det beror ju på vad barnen gör vid skärmen. Se på TV/film är ju inaktivt ja men spela spel, lägga pussel, lyssna på musik, läsa böcker osv är ju väldigt utvecklande och varför skulle det vara farligt att lägga pussel på en ipad ist för ett "riktigt" el läsa en bok där ist. Min son 5 år har lärt sig en massa sånger, problemlösning, en mängd engelska ord hemt själv med hjälp av paddan. Ipads osv kan vara väldigt pedadogiska verktyg för lärande. Perspektiv people! Beatles ansågs oxå vara jättefarligt en gång i tiden ;)

Klappande händer-emoji :)
Svar på tråden Hur sysselsätter sig era barn hemma efter förskola/skola??