Inlägg från: Anonym (Äsch) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Äsch)

Hur sysselsätter sig era barn hemma efter förskola/skola??

Anonym (chockad) skrev 2015-12-20 21:45:16 följande:

Hur kan man tillåta 2,5 timmars skärmtid (!!) om dagen??

Det är väl inte hela världen...
  • Anonym (Äsch)
    Anonym (chockad) skrev 2015-12-20 22:15:24 följande:

Jag hoppas verkligen att barnen inte tittar på tv:n dygnet runt.

Tror inte att det är bra att konstant ha på en tv i bakgrunden. "Bakgrundsbrus" är stressande för både barn och vuxna.

Jag vet inte.. men i min värld är 2,5 timmar skitmycket :/

1 timme barnkanalen på morgonen, 45 min tv medan maten lagas efter förskolan, 15 min julkalender, 30 min iPad-spel i samband med sänggående.

Tycker inte alls det är så överdrivet mycket.
  • Anonym (Äsch)
    Anonym (Tja) skrev 2015-12-20 22:58:49 följande:

Här kan nog treåringen ha något liknande, faktiskt. Han går ofta upp vid sex och brukar få se på tv innan det är dags att göra sig i ordning till förskolan, dvs ca en timme. Ibland vill han titta, ibland tittar han en liten stund och leker istället.

Sen hem vid fyra, och då får han se på tv medan maten lagas. Ofta orkar han inget annat. Vi äter vid fem så kanske fyrtiofem minuter som mest där.

Vid sex-halv sju är vi färdiga för kvällen och då händer det att han vill spela ipad (eller så leks det med lego, bilar osv.) och då leker vi tillsammans med ipaden i en halvtimme eller så. Sen brukar han tröttna och vilja leka något annat. Vi har några enkla spel som memory, och flera sk öppna dockskåpsappar som Toca city och Toca town där man leker med figurerna, byter kläder på dem, hittar på historier om dem, går och handlar, klipper håret osv. Inget rör sig av sig självt och det finns ingen handling eller dialog. Det är bara fri lek. Tycker det är lite skillnad på skärm och skärm... Det är väldigt kreativt, vi brukar ex laga mat med karaktärerna och pratar åt dem. Toca tea party används också flitigt, olika leksaker får då bänka sig vid fikabordet.

Sen är det nattning med bokläsning och sång i en timme ca från sju-kvart över.

Avsaknad av strikta skärmregler betyder ju inte att ungen bor vid skärmen och jag tycker inte 2-2,5 timmar skärmtid är supermycket utspritt över dygnet.

Ja visst är Toca Boca underbart :)
  • Anonym (Äsch)
    Anonym (chockad) skrev 2015-12-21 00:46:14 följande:

Läs på kvällen istället. Elektronikskärmar förstör dygnsrytmen och sabbar nattsömnen. Lär ditt barn varva ner och somna utan elektronik istället. En vinst för livet. Och så får du ner skärmtiden till 1 timme om dagen :)

Det blir kanske inte en hel timme på morgonen, ibland 45 min ibland bara 30. Tvn står helt enkelt på från det att vi vaknar fram till att vi ska till dagis. De sitter ju inte still och stirrar för det. Det springs lite fram och tillbaka, kläder ska på, välling dricks, tänder borstas, det dansas och hoppas.

På kvällen får 5-åringen leka på ipaden i 30 min medan lillan badar. Spelen är väldigt pedagogiska och lärorika. Och det är en mysig stund vi har tillsammans. Vi tränar bokstäver och siffror och logik. Sedan läser vi böcker i sängen tills han somnar.

Tv-tittandet på em medan jag fixar maten består nästan alltid av backyardigans där han kämpar för att lära sig deras danser så han är knappast stilla, utan tvärtom väldigt aktiv.

Han är stark, snabb, ganska smal, väldigt social, duktig på att leka och interagera med sina kompisar.

Att bara påstå att skärmtid är något negativt är faktiskt lite naivt. Det beror helt på vad skärmtiden innebär. Att sitta timme efter timme och titta på våldsamma filmer utan positiva budskap är förmodligen inte bra för någon, men pedagogiska appar kan vara väldigt utvecklande och om man som förälder är delaktig så kan även vanlig tv öppna upp för många intressanta och lärorika diskussioner. Årets julkalender är ju tillrxempel rena guldgruvan för att lära barnen om historia och diskutera allt från barns roll i samhället, fattigdom, hyfs, klädstil, politik, kvinnors rättigheter mm mm. Vi har haft massa roliga stunder pga just denna.
  • Anonym (Äsch)
    Anonym (myter) skrev 2015-12-25 08:29:19 följande:

Varför är barn i förskoleåldern inte ute och leker mer när de är hemma?

Jag har hört alla myter och dåliga ursäkter så kom med ärliga svar.

Nu när det är mörkt när man kommer hem så känns det inte så kul att släppa ut en 5- och en 2-åring ensamma i trädgården. Under somnar halvåret är de alltid i trädgården medan jag fixar maten, men på vintern vilk se hellre vara inne helt enkelt. Båda är mörkrädda.
Svar på tråden Hur sysselsätter sig era barn hemma efter förskola/skola??