Inlägg från: Anonym (håller med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (håller med)

Hur sysselsätter sig era barn hemma efter förskola/skola??

Anonym (chockad) skrev 2015-12-20 23:22:20 följande:

Det finns tre problem med skärmtid för småbarn.

1) Ingen vet egentligen hur småbarn påverkas av skärmtid eftersom det inte finns tillräckligt mycket bra forskning om det. Av den anledningen vill inga experter förbjuda det. Men av samma anledning vill samma experter att man begränsar skärmtiden. Men ingen vet med säkerhet vad som är bra skärmtid och vad som är skadlig skärmtid.

2) Stillasittande är ett folkhälsoproblem. Människan är skapt för att röra på sig hela tiden och mycket. Dels orsakar stillasittande övervikt. För barn leder det också till att deras motorikutveckling hämmas.

3) Skärmtid innebär för de flesta barn egentid. Den "stjäl" tid ifrån interaktion med andra. Mindre social interaktion hämmar den sociala och språkliga utvecklingen hos barn. Forskning visar bland annat på att barn med egen skärmtid generellt sett är senare i sin språkutveckling.

Nu syftar jag inte enskilda barn utan till barn rent generellt.

Jag jobbar med barn och ser dagligen barn som har mycket skärmtid som inte kan leka fri lek och som har svårt att sysselsätta sig. Våra barn på 2, 5, 4 år har skärmtid ibland 1 gång per vecka max 1 timme=kortfilm.

Har en 12 åring som får hålla på med mobilen 1-2 tim per dag pga att hon pratar med sina kompisar som inte bor nära. På söndagarna hae vi skärmfritt och gör andra saker.
  • Anonym (håller med)
    sotoo skrev 2015-12-21 07:07:50 följande:
    Mina barn får se hur mycket de vill på TV, spela dataspel eller hålla på med mobilen. Ibland säger vi ju till dem att gå med ut eller hjälpa till med saker men vet du...de väljer ofta att leka med annat. Det går jättebra för dem i skolan och på dagis säger de att sonen är bra på att sysselsätta sig själv och är med på gruppaktiviteter. Mina barn älskar att pyssla och härja och läsa. Jag tror att när det blir begränsat så blir det så mycket mer intressant.
    Självklart är barn olika! Och man kan aldrig dra alla över en kam. Jag menar absolut inte att trampa någon på tårna! 
    Alla föräldrar gör som de vill såklart!
    Dock finns inte tillräckliga studier på lång sikt på hur barns hjärnor påverkas av skärmtid. 
    Det finns en forskare på Stockholms Universitet som forskar om just detta. 

Jag personligen förstår inte VARÖR barn MÅSTE ha så mycket skärmtid (och då innefattar jag TV) Vad är syftet? 
    Jag ser ofta små bebisar som tittar på klipp på föräldrars mobiler för att vara lugna. Eller TVn för att de är lugna då. 
    Varför kan inte barnen leka i köket medans vi vuxna lagar mat? Eller hjälpa till med maten, om det nu så är att "laga" låtsasmat? 
    Eller vara med i de sysslor som behöver göras i hemmet, det har väl barn gjort i alla tider innan alla hade  smartphones och paddor hemma?

Blir så fundersam på föräldrar som kommer med argumentet att "mitt barn orkar inget annat än att se på tv när hen kommer hem fråm förskolan"
    Nä, jag kan förstå det. Mina sitter och läser böcker i sängen eller soffan eller bara tar det lugnt. 
Svar på tråden Hur sysselsätter sig era barn hemma efter förskola/skola??