Anonym (ledsen) skrev 2015-12-21 10:25:28 följande:
Jo jag kan säkert bli bättre på att säga ifrån men jag anser också att mannen ska säga ifrån och visa att HAN inte accepterar sådant beteende från sitt barn.
Tro mig ts, jag förstår precis vad du menar. Går igenom samma sak med min sambo. Mitt råd till dig, är som jag sagt tidigare, att ge upp tanken på att han ska anpassa sig till dig och istället bara köra ditt eget rase. Tycker han du är elak eller orättvis mot hans unge om du säger ifrån på det sättet som du tycker är lämpligt, så får ni komma till någon slags kompromiss där och då. Jag har haft otaliga bråk med min sambo om att det är han som har uppfostrat ungen, att jag inte accepterar att ungen beter sig si och så och att jag tycker att han ska säga ifrån och visa att man ska respektera alla vuxna, mig inkluderat. I slutändan är det trots allt hans unge, och antagligen kommer de alltid ha ett speciellt band, kanske kommer ungen alltid lyssna lite mer på sin förälder än på dig/mig/oss, antagligen kommer föräldern vara väldigt känslig för kritik om sitt barn, och antagligen kommer föräldern inte vilja se när ungen gör fel (så länge inte ungen begår fel mot föräldern). Visa för dem båda att du inte är någon man är respektlös mot, sätt hårt mot hårt. Kanske blir du betraktad som hård/sträng eller dylikt, men du gör det inte för deras skull utan för din egen skull. Du kan inte hjälpa att du råkade bli kär i en man som har en odräglig unge. Du kan aldrig förlora något på att stå upp för dig själv, men du kan förlora på att tro att någon annan ska stå upp för dig. Förhoppningsvis respekterar din kille dig som person och allt sånt, men som sagt, det är svårt att förändra någon annan än sig själv.