• Fru Ve

Syskon med kräksjuka

Min 4-åring kräktes i natt, troligen vinterkräksjuka. Vi går ju inte med honom till "offentliga" platser eller träffar andra barn på 48 h. Har kört samma med storebror också (8 år), för säkerhets skull. Alltså inte leka hos kompisar heller då lillebror är i "karantän", trots att stora inte är sjuk (än). Hade det varit skoldag hade han dock fått gå dit p.g.a skolplikten. Men nu när det snart är jul känns det så elakt om vi råkar smitta ner någon annan familj. Är jag onödigt sträng?

• Svar på tråden Syskon med kräksjuka
  • nilsonee

Verkligen inte. Stor creed till ditt tänkande! / en som har magsjukefobi!

• Milleman

Nej du tänker rätt. Magsjuka/vinterkräksjuka sprids ju som en löpeld och alldeles för många är för slappa med 48-timmarsregeln, handtvätt och respekt för andra. De finns de som behöver sjukhusvård vid magsjuka, inte så schysst att bli smittad sv någon som gått hemifrån för tidigt.
    Ni får pyssla hemma, kan ju vara mysigt det med :) vi lever i vattkoppskarantän just nu.

• cosinus

Hos oss får friska barn gå in hos kompisar om det är ok för deras föräldrar. Men vi frågar först. I praktiken brukar det bli nej. Har de skola eller aktiviteter så får de gå som vanligt och det gör att äldre barn ibland faktiskt är välkomna hos kompisar också. Blir ju fånigt att neka lek efter skolan när de lekt ihop hela dagen redan.

Däremot får de alltid leka med andra barn ute. 

Friska kompisar med magsjuka syskon är alltid välkomna hos oss. Jag åker 10 ggr hellre på magsjuka en gång extra än begränsar mig och är rädd för den. Det tar i slutändan mer energi av mig. Men nä, de friska syskonen brukar inte smitta.

• Vestra

Det är väl sunt förnuft. Är det ändå ingen skola så är det ju självklart att syskon också får hålla sig hemma. 

Så gör nog de flesta.

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • FrökenCarlsson

Självklart stanna hemma, alla i familjen! Tack för att du TS tänker på oss andra med små bebisar, gamla farmödrar och mammor med kräkfobi!! <3

• Sawi78

Glöm inte att man ska vara symptomfri i 48 timmar! Alltså inte 48 h från att man blev sjuk.

Svar på tråden Syskon med kräksjuka