• Villhabarn29

Alkoholfritt vin 0%?

Hej! Jag har plussat i dagarna. Jag ska vara hos min familj över jul. Jag kommer berätta efter tre månader. Nu till frågan - visst finns det alkoholfria viner med absolut 0% alkohol? Tänkte mörka genom att hälla över i en annan flaska;)

• Svar på tråden Alkoholfritt vin 0%?
  • Joni

Läste om ett alkoholfritt mousserande vin som ska vara mumma, av Richard Juhlin har jag för mig. Ska kosta 89kr och vara 0,0%. Många alkoholfria öl har 0,5% alkoholhalt, vet inte var gränsen går för vad som är okej.

• happylife

Alkoholfritt vin som är 0.5% är helt ok sa min barnmorska.

På Systembolaget sa en i personalen vilket stämmer att filmjölk tex innehåller lika mycket (lite) alkohol som 0.5% :)

• IsDimma

Är det bara du som ska dricka vinet du hällt över i en annan flaska? För har du tänkt bjuda någon som dricker alkohol annars kommer du knappast kunna lura någon. Smakar helt olika!

• Villhabarn29
    IsDimma skrev 2015-12-21 07:53:18 följande:

Är det bara du som ska dricka vinet du hällt över i en annan flaska? För har du tänkt bjuda någon som dricker alkohol annars kommer du knappast kunna lura någon. Smakar helt olika!

Det är bara jag. Kanske min mamma. Men henne kan jag lura vart jag vill;) Hihi!
  • Villhabarn29
    Joni skrev 2015-12-21 07:51:15 följande:

Läste om ett alkoholfritt mousserande vin som ska vara mumma, av Richard Juhlin har jag för mig. Ska kosta 89kr och vara 0,0%. Många alkoholfria öl har 0,5% alkoholhalt, vet inte var gränsen går för vad som är okej.

Tack för svaret! Ska gå och kolla efter det idag. :) Jag har inte heller läst om maxgräns än. Plussade i fredags så jag är kvar i bubblan än;)
  • Tocaes

Hej!

Gillar du rött kan jag rekommendera Rawson's Retreat! Finns på systemet eller Ica.

Mousserande: Jag fick tips av min kusin på Chapel Hill - och det är verkligen gott och läskande! Både rosé och vitt finns

Mariestads är det godaste ölet tycker jag!

Lycka till!!

• BCH52

Är det kanske dags för en vit lögn här? Du har kanske tar någon medicin just nu och inte vill kombinera med alkohol. 
    Du kanske äter penicillin mot halsfluss, just tagit sista dosen eller nåt.
    Det är ok med vit lögn en sån här gång. Du får berätta om den sedan när du berättar om graviditeten.
    Grattis till graviditeten, du har en underbar tid framför dig.

• Eleonor01

Varför inte bara berätta?!?!? Det gjorde vi på dagen vin plussade. Om något gick fel hade vi deras stöd etc. Vi väntar ett barn, inte missfall. Vilken julklapp dessutom :)

• Anonym (..)
    Eleonor01 skrev 2015-12-21 08:45:03 följande:

Varför inte bara berätta?!?!? Det gjorde vi på dagen vin plussade. Om något gick fel hade vi deras stöd etc. Vi väntar ett barn, inte missfall. Vilken julklapp dessutom :)

Fast det hör väl ändå inte hit? Alla gör som dem vill. Frågan gällde alkoholfritt.
  • Anonym (Alko)

Skulle det vara såååå märkligt om du inte drack alkohol?

• MissHelene
    happylife skrev 2015-12-21 07:53:17 följande:

Alkoholfritt vin som är 0.5% är helt ok sa min barnmorska.

På Systembolaget sa en i personalen vilket stämmer att filmjölk tex innehåller lika mycket (lite) alkohol som 0.5% :)

Den informationen har jag också fått:)
  • hulda83
    MissHelene skrev 2015-12-21 10:12:33 följande:
    Den informationen har jag också fått:)
    Jag dricker ingenting med någon alkohol i. Systembolaget själva avråder gravida från att dricka drycker med 0,5 % alkohol i, just eftersom forskningsläget är så osäkert. Just denna artikel handlar om att alkoholberoende bör låta bli att dricka sådant med alkohol i, men sist i artikeln nämns också gravida där en överläkare och professor som sitter i :
    http://www.svd.se/alkoholfritt-farligt-for-beroende

Ämnet har även behandlas i P1:s "Plånboken", där en toxikolog uttalar sig och avråder gravida från att dricka drycker med 0,5 %:
    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/624364?programid=2778

Det enda vin jag har hitta som är har 0 % alkohol är Richard Juhlins mousserande, men det är å andra sidan väldigt gott!Glad

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Mätosäkerheten ligger på omkring 0,5 procentenheter så därför är det svårt att hitta helt alkoholfria alternativ av drycker som en gång innehållit alkohol (alkoholfria öl, viner och så vidare).

Men det finns några stycken på Systembolaget, kan hittas här
    www.systembolaget.se/&alcoholpercentageto=0&fullassortment=0&pageto=2

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • MissHelene
    hulda83 skrev 2015-12-21 10:42:10 följande:
    Jag dricker ingenting med någon alkohol i. Systembolaget själva avråder gravida från att dricka drycker med 0,5 % alkohol i, just eftersom forskningsläget är så osäkert. Just denna artikel handlar om att alkoholberoende bör låta bli att dricka sådant med alkohol i, men sist i artikeln nämns också gravida där en överläkare och professor som sitter i :
    http://www.svd.se/alkoholfritt-farligt-for-beroende

Ämnet har även behandlas i P1:s "Plånboken", där en toxikolog uttalar sig och avråder gravida från att dricka drycker med 0,5 %:
    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/624364?programid=2778

Det enda vin jag har hitta som är har 0 % alkohol är Richard Juhlins mousserande, men det är å andra sidan väldigt gott!Glad
    Personal på systemet får inte rekommendera ngt alls till gravida sa tjejen jag pratade ned där. Vad jag förstod så kan dom inte garantera 0,0% gräns på ngt därav att d står en viss procent på nästan alla. Vad mejerierna har för regler då dom kan låta bli att skriva sina procent i filmjölken vet jag ej :) kommer inte ihåg vad d var för mousserande vin som jag gillade, ngn rosé sort har jag för mig att d va iaf :)
    Jag tror inte att ts behöver oroa sig för att dricka en flaska alkoholfritt bara d inte händer ofta vilket som :)
  • FrkJenny

Men måste det vara vin då? Om FU ändå ska hälla över det alkoholfria vinet i en gammal vinflaska(?) för att låtsas dricka vin så kan du väl hälla i saft/juice eller vilken dryck som helst som har rätt färg?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MissHelene skrev 2015-12-21 20:45:17 följande:
    Personal på systemet får inte rekommendera ngt alls till gravida sa tjejen jag pratade ned där. Vad jag förstod så kan dom inte garantera 0,0% gräns på ngt därav att d står en viss procent på nästan alla. Vad mejerierna har för regler då dom kan låta bli att skriva sina procent i filmjölken vet jag ej :) kommer inte ihåg vad d var för mousserande vin som jag gillade, ngn rosé sort har jag för mig att d va iaf :)
    Jag tror inte att ts behöver oroa sig för att dricka en flaska alkoholfritt bara d inte händer ofta vilket som :)
    Det är för att filmjölk inte innehåller alkohol, eller rättare sagt så innehåller inte filmjölk mer än några promilles alkohol, max.

Varifrån folk har fått att filmjölk skulle innehålla 0,5 % alkohol per volym vet jag inte men jag ställer mig mycket tveksam till det tills en vettig källa presenteras.

Det man i allmänhet tänker på är följande, fermentering av socker:
    C6H12O6 ? 2 CH3CH2OH + 2 CO2

Fetstilt är etanol. Men det är extremt små mängder det handlar om.

Se även ett svar från Arla www.alltforforaldrar.se/forumarchive/forums/viewArticles/12/2514634 :
    "Hej och tack för e-mail!

Det är både sant och falskt.
    Den enda syrade produkt som innehåller någon alkohol är
    filmjölken Kefir. Kefir består av olika mjölksyrabakterier + en
    jästsvamp, som ger den specifika Kefirsmaken. Jästsvampen
    bildar en jäsning och vid jäsning bildas en liten mängd alkohol.

Om du dricker en burk lättöl får du en mindre mängd alkohol i
    blodet. Samma promillehalt får du om du i ett enda svep dricker
    7 liter Kefir.
    Inga andra syrade produkter har antydan till alkohol.

Hoppas att du fått svar på din fråga!
    Ha en skön sommar!

Med vänliga hälsning Tuulikki Gustafsson Arla Forum"
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Villhabarn29

Tack alla ni för fina svar och tips! På Nyår myglar jag med alkoholfritt, men nu i jul har jag nog "åkt på kraftig urinvägsinfektion och går på penicillin ". Vi dricker sällan alkohol på jul men det kan dyka fram någon öl och Baileys, därav ursäkten:)

• MissHelene
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-22 08:54:16 följande:
    Det är för att filmjölk inte innehåller alkohol, eller rättare sagt så innehåller inte filmjölk mer än några promilles alkohol, max.

Varifrån folk har fått att filmjölk skulle innehålla 0,5 % alkohol per volym vet jag inte men jag ställer mig mycket tveksam till det tills en vettig källa presenteras.

Det man i allmänhet tänker på är följande, fermentering av socker:
    C6H12O6 ? 2 CH3CH2OH + 2 CO2

Fetstilt är etanol. Men det är extremt små mängder det handlar om.

Se även ett svar från Arla www.alltforforaldrar.se/forumarchive/forums/viewArticles/12/2514634 :
    "Hej och tack för e-mail!

Det är både sant och falskt.
    Den enda syrade produkt som innehåller någon alkohol är
    filmjölken Kefir. Kefir består av olika mjölksyrabakterier + en
    jästsvamp, som ger den specifika Kefirsmaken. Jästsvampen
    bildar en jäsning och vid jäsning bildas en liten mängd alkohol.

Om du dricker en burk lättöl får du en mindre mängd alkohol i
    blodet. Samma promillehalt får du om du i ett enda svep dricker
    7 liter Kefir.
    Inga andra syrade produkter har antydan till alkohol.

Hoppas att du fått svar på din fråga!
    Ha en skön sommar!

Med vänliga hälsning Tuulikki Gustafsson Arla Forum"
    Ja och systembolagets alkoholfria 0,5% innehåller inte 0,5% utan mkt mindre än så men dom sätter det på etiketten för att folk ändå ska få en förvarning att det kan finnas en förnimmelse av alkohol. Samma sak som "kan innehålla spår av nötter" varningar.
Svar på tråden Alkoholfritt vin 0%?