Att bli kallad "hora"
Jag har aldrig blivit kallad hora av en tjej, men det hände att killar sade sådant när jag var yngre. Både till mig och till andra tjejer i skolan. Som vuxen har jag fått höra det ett fåtal gånger av män jag avvisat på krogen. Däremot har jag fått "välmenande" råd från kvinnor (vid två tillfällen, tror jag) om att jag borde "tänka på mitt rykte", vilket väl är ungefär samma sak som att säga hora fast med lite andra ord. Jag har vid ett fåtal tillfällen hört tjejer kalla andra tjejer för horor, oftast då bakom ryggen och sagt i affekt när de är ledsna/arga.
Men under skoltiden upplevde jag trots allt aldrig att hora var ett ord som folk kastade ur sig var och varannan dag. Det hände främst när det uppstod bråk och någon gång kunde man höra killar prata på det sättet om tjejer som inte var närvarande (typ: höhö, där går 50-öres-hororna).
Min erfarenhet är också att det finns en liten skillnad på hur kvinnor respektive män använder ordet. När kvinnor använder det är det för att de tycker att en tjej betett sig "slampigt", t.ex. legat med en kompis ex och liknande, medan killar verkar använda det mer generellt som ett skällsord när de vill vara elaka mot tjejer. Obs: Menar inte att det ena nödvändigtvis är värre än det andra.