• mawliens

Någon expert på FK frågor?

Jag har tre vänner som flyttat till USA för studier. De har alla träffat varsin man och alla fått barn och de har haft rätt till barnbidrag och föräldrarpenning oavsett om barnen föddes i USA, men för att bli beviljade det var dem tvungna att ordna svenskt personnummer för barnen så har inte dina barn det så börja med att ordna det. Hur mycket man sedan får utbetalt i föräldrarpenning varierar såklart. Lycka till! :)

• mawliens
    Seven Costanza skrev 2015-12-22 18:11:38 följande:
    Om de flyttade tillbaka till Sverige med barnen ja. Föräldrapenning och barnbidrag är boendebaserade förmåner så man är i de flesta fall inte berättigad till dessa om man inte bor i Sverige. För TS del är väl själva frågan hur det blir om han flyttar till Sverige medan barnen bor kvar mesta delen i Spanien med mamman och barnen därmed alltså inte har sin huvudsakliga hemvist i Sverige.
    Stämmer inte, två av tjejerna bor fortfarande kvar i USA och får föräldrarpenning varje månad ändå (de är ju fortfarande skrivna i Sverige, vet däremot inte om TS är, så det kan ju påverka) men många vet inte om att de har den här möjligheten och därför är kanske detta inte så känt bland folk. De får även ta CSN lån samtidigt vilket är ca 90000kr per termin. I USA får man ju inte en enda krona i bidrag (i deras fall) och kan vara därför de har rätt att få ut föräldrarpenning från Sverige, vet inte hur det funkar i Spanien och om syftet i det här fallet är att TS ska ha gemensam vårdnad över barnen eller inte.
  • mawliens
    Seven Costanza skrev 2015-12-22 19:16:00 följande:
    Jo det stämmer, det är enligt de besked jag fått bara om de _fortfarande_ är studerande eller utsända av svensk arbetsgivare som de har rätt till svensk föräldrapenning och barnbidrag, så i de flesta fall har man inte rätt till detta om man t ex bor i USA. Man är dessutom skyldig att skriva ut sig från Sverige om man bor utomlands mer än ett år och då har man generellt inte rätt till föräldrapenning eller barnbidrag. Jag bor själv tillfälligt i USA och är gravid så jag har kollat upp det nyligen med Försäkringskassan och Skatteverket.

Rätten till barnbidrag försvinner efter sex månader om man inte är utsänd av svensk arbetsgivare eller är studerande, så för TS del är det visst relevant var han och barnen bor. Det står på FK:s hemsida att "Din familj har rätt till barnbidrag från Sverige om den ena föräldern bor och arbetar i ett EU/EES-land eller i Schweiz medan den andra föräldern arbetar och bor kvar med barnet i Sverige". Barnet måste alltså bo i Sverige och följer man inte anvisningarna för korrekt folkbokföring kan det faktiskt vara straffbart.

Läs mer här:

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/e7acdb6a-5fd9-4bf7-a21b-6ac663ad9b06/4015_om_du_bor_och_arbetar_utomlands.pdf
    Ja men då stämmer det ju för mina vänner som jag säger, de är ju studerande. Sen vad som gäller med regler i Spanien kan jag inte svara för som jag skrev i inlägget innan då jag inte vet hur det funkar :) Men generellt sätt borde personen kunna flytta hem med barnen och kunna ha rätt till föräldrarpenning upp tills de är 8 år så länge de har svenskt personnummer :) Det är min gissning iallafall, sen om dem ska med till Sverige eller inte är ju en annan femma.
  • mawliens
    Seven Costanza skrev 2015-12-22 19:26:43 följande:
    Här kan du läsa om reglerna kring att skriva ut sig från Sverige. Max ett år får man fortfarande vara skriven i Sverige som bosatt utomlands:

www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flytta/flyttautomlands.4.18e1b10334ebe8bc80001591.html
    Gäller säkerligen om man flyttar permanent (tex gifter sig med någon) med planer på att inte komma tillbaka, i mina vänners fall är dem ju studerande och det är ju bara temporärt. Annars är det ju konstigt att dem får ut föräldrarpenning med tanke på att de flyttade till USA sommaren 2012. 
Svar på tråden Någon expert på FK frågor?