Reklamation av bostadsrätt
Jag sålde en bostadsrätt under de senaste månaderna som köparen nu reklamerar. Jag har pga jobb utomlands inte bott i lägenheten det senaste året och skötte försäljningen via mäklare.
Orsaken till reklamation? "Dolda fel". Köparen genomförde ingen besiktning innan vi skrev avtal men har gjort det nu i efterhand. Köparen menar att vitvarorna i köket inte fungerade vid tillträdet, vilket de gjorde sist jag använde dem. Kyl/frys var avstängda på visningen.
Vidare fungerar inte alla låsen i ytterdörren, jag använde aldrig alla låsen i dörren så jag visste inte om detta. Köparen måste ta dit en låssmed och åtgärda felet och säger att jag måste bekosta detta.
Enligt den besiktning som köparen nu gjort efter försäljningen ska felen ha funnits där redan innan vi skrev kontrakt.
Jag har läst avtalet och där står ingenting om lägenhetens skick annat än att köparen får beredas tillfälle att besiktiga lägenheten samt att en objektsbeskrivning är bifogad. Denna beskrivning har dock inte jag tillgänglig då den gavs av mäklaren. Om det står något i den om att vitvarorna och dörren är fullt fungerande vet jag således inte. Spelar det någon roll?
Köparen vill få det till att jag har brustit i min upplysningsplikt och eftersom jag inte meddelat om dessa fel så måste jag åtgärda dem.
Jag undrar nu vad jag har för rättigheter som säljare? Är det rimligt att jag som säljare ska felsöka min lägenhet innan försäljning för att upptäcka ev fel? Har den här besiktningen som köparen gjort i efterhand någon betydelse i sammanhanget? Vilket ansvar har mäklaren?