• Anonym (Säljaren)

Reklamation av bostadsrätt

Jag sålde en bostadsrätt under de senaste månaderna som köparen nu reklamerar. Jag har pga jobb utomlands inte bott i lägenheten det senaste året och skötte försäljningen via mäklare.

Orsaken till reklamation? "Dolda fel". Köparen genomförde ingen besiktning innan vi skrev avtal men har gjort det nu i efterhand. Köparen menar att vitvarorna i köket inte fungerade vid tillträdet, vilket de gjorde sist jag använde dem. Kyl/frys var avstängda på visningen.
    Vidare fungerar inte alla låsen i ytterdörren, jag använde aldrig alla låsen i dörren så jag visste inte om detta. Köparen måste ta dit en låssmed och åtgärda felet och säger att jag måste bekosta detta.

Enligt den besiktning som köparen nu gjort efter försäljningen ska felen ha funnits där redan innan vi skrev kontrakt.

Jag har läst avtalet och där står ingenting om lägenhetens skick annat än att köparen får beredas tillfälle att besiktiga lägenheten samt att en objektsbeskrivning är bifogad. Denna beskrivning har dock inte jag tillgänglig då den gavs av mäklaren. Om det står något i den om att vitvarorna och dörren är fullt fungerande vet jag således inte. Spelar det någon roll?

Köparen vill få det till att jag har brustit i min upplysningsplikt och eftersom jag inte meddelat om dessa fel så måste jag åtgärda dem.

Jag undrar nu vad jag har för rättigheter som säljare? Är det rimligt att jag som säljare ska felsöka min lägenhet innan försäljning för att upptäcka ev fel? Har den här besiktningen som köparen gjort i efterhand någon betydelse i sammanhanget? Vilket ansvar har mäklaren?

• Svar på tråden Reklamation av bostadsrätt
  • Kasperina

Självklart ansvarar du som säljare för att det du säljer fungerar.
    Det finns gråzoner, men att kyl och frys samt låsen inte fungerar är inte ok.
    Köparen har förvisso undersökningsplikt FÖRE köpet går igenom, men om sådant som standardmässigt ingår i köpet inte fungerar måste detta anges specifikt.

Om du inte hade möjlighet att undersöka lägenheten själv borde du bett någon annan se till så att den var OK.

• Anonym (Säljaren)
    Kasperina skrev 2015-12-21 21:09:38 följande:

Självklart ansvarar du som säljare för att det du säljer fungerar.
    Det finns gråzoner, men att kyl och frys samt låsen inte fungerar är inte ok.
    Köparen har förvisso undersökningsplikt FÖRE köpet går igenom, men om sådant som standardmässigt ingår i köpet inte fungerar måste detta anges specifikt.

Om du inte hade möjlighet att undersöka lägenheten själv borde du bett någon annan se till så att den var OK.

De fungerade sist jag använde dem, räcker inte det?

Lägenheten stambyttes för övrigt under året som gått. Om de fackmän som utförde bytet gjorde något med vitvarorna i köket vet jag inte. Samtliga papper på bytet och efterbesiktningar har föreningen i sin ägo.
  • Anonym (Hmm)

Dolda fel är just dolda fel. Köparen har ganska långt gången undersökningsplikt. En kyl, frys och ett lås är på inga sätt dolda.

När min pappa köpte hus och upptäckte hösten efter att dräneringen inte var okej pga att det läckte in vatten när det regnade mycket blev det en lång process med jurister innan han fick rätt i att det var ett dolt fel.

Jag har svårt att se att köparen i ditt fall kan få rätt.

• Findus42

Ta det lugnt.

Har han skrivit kontrakt och betalt handpenning så kommer han ingenstans om inte säljaren börjar vackla. Till att börja med så kan både lås och vitvaror undersökas. Att inte ha gjort det före köpet gör inte fel på dessa till dolda fel. Dolda fel är sådant som göms i väggar och under marken som är omöjligt att kontrollera utan att göra åverkan. Dolda fel finns i fastigheter. Inte i bostadsrätter.

mvh Findus

• Anonym (Säljaren)
    Anonym (Hmm) skrev 2015-12-21 21:32:50 följande:

Dolda fel är just dolda fel. Köparen har ganska långt gången undersökningsplikt. En kyl, frys och ett lås är på inga sätt dolda.

När min pappa köpte hus och upptäckte hösten efter att dräneringen inte var okej pga att det läckte in vatten när det regnade mycket blev det en lång process med jurister innan han fick rätt i att det var ett dolt fel.

Jag har svårt att se att köparen i ditt fall kan få rätt.

Det är även min uppfattning av begreppet "dolda fel".

Vitvarorna i köket är dessutom över 10 år gamla... jag misstänker att även om jag måste ersätta dem utgår ersättningen från detta värde - vilket torde vara obefintligt.
  • Anonym (Säljaren)
    Findus42 skrev 2015-12-21 21:35:41 följande:

Ta det lugnt.

Har han skrivit kontrakt och betalt handpenning så kommer han ingenstans om inte säljaren börjar vackla. Till att börja med så kan både lås och vitvaror undersökas. Att inte ha gjort det före köpet gör inte fel på dessa till dolda fel. Dolda fel är sådant som göms i väggar och under marken som är omöjligt att kontrollera utan att göra åverkan. Dolda fel finns i fastigheter. Inte i bostadsrätter.

mvh Findus

Intressant. Jag känner mig relativt lugn, mest frustrerad då jag hoppades kunna släppa detta.

Avvaktar respons från mäklaren nu så får vi se.
  • summerhunter

Du får väl köpa en gammal kyl/frys på blocket som fungerar

Köparen ser väl framför sig blänkande nya vitvaror, gratis efter lite tjat

• Anonym (Säljaren)
    summerhunter skrev 2015-12-22 06:22:00 följande:

Du får väl köpa en gammal kyl/frys på blocket som fungerar

Köparen ser väl framför sig blänkande nya vitvaror, gratis efter lite tjat

Köparen har redan "varit tvungen" att köpa nya vitvaror till köket. Det låter på köparen som att jag ska bekosta dem. Så mycket vet jag i alla fall att det kravet får köparen aldrig igenom.
  • ITpappan

Mögel som inte gått att upptäcka med mindre än att bryta upp vägg eller golv är ett dolt fel (om man inte kunnat misstänka det).

Vi köpte hus av en mäklare, där det senare visade sig vara mögel.

I ditt fall handlar det absolut inte om dolda fel. Lås som inte fungerar eller vitvaror som inte funkar är inte dolda fel!!

Dessutom kan du ju bara erbjuda dig att betala säg 10-20 000kr, så är ju saken ur världen.

Att köpet ska gå tillbaka kommer köparen aldrig att få igenom n

• Myling

Det här är nog fel ställe för denna typ av fråga. Kolla istället mobil.byggahus.se/forum/juridik/

Dolda fel finns inte för bostadsrätter utan de säljs som vilka begagnade varor som helst. Och köparens undersökningsplikt är mycket mycket större än säljarens upplysningsplikt.

Dessutom är det ju ganska sannolikt att gamla avstängda vitvaror inte går igång igen...

Svar på tråden Reklamation av bostadsrätt