• Anonym (Säljaren)

Reklamation av bostadsrätt

Jag sålde en bostadsrätt under de senaste månaderna som köparen nu reklamerar. Jag har pga jobb utomlands inte bott i lägenheten det senaste året och skötte försäljningen via mäklare.

Orsaken till reklamation? "Dolda fel". Köparen genomförde ingen besiktning innan vi skrev avtal men har gjort det nu i efterhand. Köparen menar att vitvarorna i köket inte fungerade vid tillträdet, vilket de gjorde sist jag använde dem. Kyl/frys var avstängda på visningen.
    Vidare fungerar inte alla låsen i ytterdörren, jag använde aldrig alla låsen i dörren så jag visste inte om detta. Köparen måste ta dit en låssmed och åtgärda felet och säger att jag måste bekosta detta.

Enligt den besiktning som köparen nu gjort efter försäljningen ska felen ha funnits där redan innan vi skrev kontrakt.

Jag har läst avtalet och där står ingenting om lägenhetens skick annat än att köparen får beredas tillfälle att besiktiga lägenheten samt att en objektsbeskrivning är bifogad. Denna beskrivning har dock inte jag tillgänglig då den gavs av mäklaren. Om det står något i den om att vitvarorna och dörren är fullt fungerande vet jag således inte. Spelar det någon roll?

Köparen vill få det till att jag har brustit i min upplysningsplikt och eftersom jag inte meddelat om dessa fel så måste jag åtgärda dem.

Jag undrar nu vad jag har för rättigheter som säljare? Är det rimligt att jag som säljare ska felsöka min lägenhet innan försäljning för att upptäcka ev fel? Har den här besiktningen som köparen gjort i efterhand någon betydelse i sammanhanget? Vilket ansvar har mäklaren?

• Svar på tråden Reklamation av bostadsrätt
  • Anonym (Säljaren)
    ITpappan skrev 2015-12-22 06:59:49 följande:

Mögel som inte gått att upptäcka med mindre än att bryta upp vägg eller golv är ett dolt fel (om man inte kunnat misstänka det).

Vi köpte hus av en mäklare, där det senare visade sig vara mögel.

I ditt fall handlar det absolut inte om dolda fel. Lås som inte fungerar eller vitvaror som inte funkar är inte dolda fel!!

Dessutom kan du ju bara erbjuda dig att betala säg 10-20 000kr, så är ju saken ur världen.

Att köpet ska gå tillbaka kommer köparen aldrig att få igenom n

Jag överväger faktiskt att erbjuda en summa pengar för att fixa låset på dörren, som jag som sagt inte ens visste om var trasigt. Vad kan en låssmed gå på idag? Vitvarorna var som sagt förmodligen över 10 år gamla (inga papper på dem finns kvar), säljaren jag köpte lägenheten av för sex år sedan sa att de stod där när denne flyttade in, så värdet på dem kan knappast vara något att ens diskutera.
  • Anonym (Säljaren)
    Myling skrev 2015-12-22 07:04:08 följande:

Det här är nog fel ställe för denna typ av fråga. Kolla istället mobil.byggahus.se/forum/juridik/

Dolda fel finns inte för bostadsrätter utan de säljs som vilka begagnade varor som helst. Och köparens undersökningsplikt är mycket mycket större än säljarens upplysningsplikt.

Dessutom är det ju ganska sannolikt att gamla avstängda vitvaror inte går igång igen...

Tack för tipset! Jag försöker kika på sidan du länkade men tycker mig mest hitta information om hus/villor/fastigheter i stort. Men ska leta vidare.

Problemet ligger i att köparen menar att jag visst borde känt till de fel som köparen nu påpekar och jag därigenom brustit i min upplysningsplikt. Den besiktningsman som köparen tagit dig i efterhand har nämligen sagt att felen måste ha funnits där redan när vi skrev kontrakt och därför något som åligger mig att kontrollera och åtgärda. 
  • fjanten
    Anonym (Säljaren) skrev 2015-12-22 08:07:05 följande:

Tack för tipset! Jag försöker kika på sidan du länkade men tycker mig mest hitta information om hus/villor/fastigheter i stort. Men ska leta vidare.

Problemet ligger i att köparen menar att jag visst borde känt till de fel som köparen nu påpekar och jag därigenom brustit i min upplysningsplikt. Den besiktningsman som köparen tagit dig i efterhand har nämligen sagt att felen måste ha funnits där redan när vi skrev kontrakt och därför något som åligger mig att kontrollera och åtgärda. 

Dolda fel är det inte, utan helt uppenbara. Är det sant som du säger att du inte kände till det - då är det så och du kunde inte upplysa. Köparens undersökningsplikt är större.
  • Myling
    Anonym (Säljaren) skrev 2015-12-22 08:07:05 följande:

De som hänger i juridik-delen av forumet kan svara bra på frågor om bostadsrätter också.

Jag tror eventuell upplysningsplikt handlar om att på direkt fråga berätta vad man vet. Men du visste ju inte, och köparen har inte frågat.

Om du skiter i köparens krav kan köparen försöka stämma dig i nån civilrättslig domstol. Där lär hen förlora. Men om hen mot förmodan vinner så kommer du få betala värdet av 10 år gamla vitvaror och en låssmed. Det är så små summor så du kommer aldrig behöva betala några rättegångskostnader, advokat eller liknande.
  • Anonym (Ignorera!)

Ta inga direktdiskussioner med köparen utan hänvisa köparen till mäklaren. Ett trasigt extralås är verkligen inget du ska betala för. Var det viktigt för dem att alla låsen funkade borde de ha testat innan köpet. Samma med så gamla vitvaror.

• Anonym (Säljaren)
    Anonym (Ignorera!) skrev 2015-12-22 10:08:22 följande:

Ta inga direktdiskussioner med köparen utan hänvisa köparen till mäklaren. Ett trasigt extralås är verkligen inget du ska betala för. Var det viktigt för dem att alla låsen funkade borde de ha testat innan köpet. Samma med så gamla vitvaror.

Det har jag gjort, dock så är mäklaren bortrest för närvarande (jultider är restider) så misstänker att jag snällt får vänta till mäklaren är tillbaka. Hoppas bara köparen har samma tålamod...
  • Anonym (Säljaren)
    Myling skrev 2015-12-22 09:04:25 följande:
    De som hänger i juridik-delen av forumet kan svara bra på frågor om bostadsrätter också.

Jag tror eventuell upplysningsplikt handlar om att på direkt fråga berätta vad man vet. Men du visste ju inte, och köparen har inte frågat.

Om du skiter i köparens krav kan köparen försöka stämma dig i nån civilrättslig domstol. Där lär hen förlora. Men om hen mot förmodan vinner så kommer du få betala värdet av 10 år gamla vitvaror och en låssmed. Det är så små summor så du kommer aldrig behöva betala några rättegångskostnader, advokat eller liknande.
    Köparen frågade vid kontraktsskrivningen om jag kände till några fel, vilket jag svarade nekande på eftersom jag inte kände till några fel.
  • Anonym (Ignorera!)
    Anonym (Säljaren) skrev 2015-12-22 11:21:54 följande:

Hoppas bara köparen har samma tålamod...

Det är inte ditt problem. Fortsätt hänvisa till mäklaren.
  • Ego Lovers
    Anonym (Säljaren) skrev 2015-12-21 21:02:17 följande:

Jag sålde en bostadsrätt under de senaste månaderna som köparen nu reklamerar. Jag har pga jobb utomlands inte bott i lägenheten det senaste året och skötte försäljningen via mäklare.

Orsaken till reklamation? "Dolda fel". Köparen genomförde ingen besiktning innan vi skrev avtal men har gjort det nu i efterhand. Köparen menar att vitvarorna i köket inte fungerade vid tillträdet, vilket de gjorde sist jag använde dem. Kyl/frys var avstängda på visningen.
    Vidare fungerar inte alla låsen i ytterdörren, jag använde aldrig alla låsen i dörren så jag visste inte om detta. Köparen måste ta dit en låssmed och åtgärda felet och säger att jag måste bekosta detta.

Enligt den besiktning som köparen nu gjort efter försäljningen ska felen ha funnits där redan innan vi skrev kontrakt.

Jag har läst avtalet och där står ingenting om lägenhetens skick annat än att köparen får beredas tillfälle att besiktiga lägenheten samt att en objektsbeskrivning är bifogad. Denna beskrivning har dock inte jag tillgänglig då den gavs av mäklaren. Om det står något i den om att vitvarorna och dörren är fullt fungerande vet jag således inte. Spelar det någon roll?

Köparen vill få det till att jag har brustit i min upplysningsplikt och eftersom jag inte meddelat om dessa fel så måste jag åtgärda dem.

Jag undrar nu vad jag har för rättigheter som säljare? Är det rimligt att jag som säljare ska felsöka min lägenhet innan försäljning för att upptäcka ev fel? Har den här besiktningen som köparen gjort i efterhand någon betydelse i sammanhanget? Vilket ansvar har mäklaren?

Dolda fel är sådant som varken säljaren eller köparen kunnat förutsätta som man inte kan upptäcka. Kyl och frys är förbrukningsvaror som brukar hålla i 10-15 år. Har de fungerat sist du använde dom och sedan stängt av dom så är de i det skicket du såg dom sist och går de sönder när de sätter på dom så är det inget du kan göra något åt men något dolt fel är det definitivt inte. Definitionen dolt fel är inte sådana saker köparen hade kunnat upptäcka under sin undersökningsplikt. Men de ska ju fungera när köparen tillträder därför brukar man alltid låta kyl och frys vara på.
    Att man börjar göra besiktning av bostadsrätter är ju väldigt konstigt då man i bostadsrätter enbart har skyldighet för insidan och dolda fel brukar oftast föreningen stå för då dolda fel vanligtvis består av vattenrör, felkonstruerad fasad, tak, golv eller dränering så huset fått en dold skada som ingen har kunnat upptäcka.

Köparen har undersökningsplikt och är denne osäker ska man göra en besiktning INNAN köpet. Du kan omöjligt veta om kylen fungerade när köparen flyttade in men gick sönder efter några timmar eller efter några dagar. Det blir väldigt svårt för denne att bevisa att det är ditt fel och inte att han har varit oaktsam efter han tillträde. Ska du ersätta den ska du även ersätta den med en likvärdig dvs en begagnad
  • Ego Lovers

Kan även påtala att vi stött på sådana här köpare som vill ha nytt och påstår att vitvaror och tvättmaskin inte fungerar. Vi hade snygga grå kylskåp, frys, diskmaskin och spis med ugn i vårt förra hus som var inköpta 2002 och vi sålde huset 2005 och köparen försökte dra en rövare med att kylen och diskmaskinen gått sönder efter en dag men mäklaren var stenhård med att i det skicket huset var vid när de gjorde besiktningen och om det överensstämde när de tillträdde så kan de inte komma och gnälla. Och undersökningsplikten är extremt tydlig. Det är DU som köpare som har undersökningsplikt. Så din köpare kan inte komma och säga att hans besiktning som gjorde efter tillträdet ska gälla för före kontraktsskrivningen

• Anonym (hm)

Köparen har ju undersökningsplikt och ni har ju haft visning där man kunnat undersöka om allt funkar. Har TS varit ärlig ser jag rätt lite hopp att något lastar TS.

Svar på tråden Reklamation av bostadsrätt