• Anonym (Rima)

Lök

Hej!

Jag har ägnat kvällen åt att laga köttbullar som ska ätas på julafton. Men jag hade två paket köttfärs och använde bara den ena. Tänkte ta och göra mer köttbullar i morgon från andra förpackningen.

Saken är den att jag redan hackat upp en massa gul lök som ska vara i. Har ingen lust att slänga den redan upphackade löken och behöva hacka ny lök i morgon kväll.

Kan jag förvara den råa hackade löken i en skål i kylen med plastfolie över tills i morgon kväll eller är det bara att slänga på en gång?

• Svar på tråden Lök
  • Anonym (Lisa)

Hackad lök kan bli lite besk i smaken om den förvaras i kyl. Jag hade brynt lite i smör och sedan använt den i köttbullssmeten imorgon. Det funkar bra!

• Anonym (Rima)
    Anonym (Lisa) skrev 2015-12-21 22:52:48 följande:

Hackad lök kan bli lite besk i smaken om den förvaras i kyl. Jag hade brynt lite i smör och sedan använt den i köttbullssmeten imorgon. Det funkar bra!

Ok, tack för förslaget! Nu har jag precis varit ute i köket och stekt löken :)
  • Frontline

Får ofta hackad lök över efter att vi har ätit tacos och jag tycker den smakar precis lika bra flera dagar senare..
    Åt förövrigt lök idag som jag hackade i fredags och den var precis lika god nu som då...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • lindalicious
    Frontline skrev 2015-12-22 00:54:49 följande:

Får ofta hackad lök över efter att vi har ätit tacos och jag tycker den smakar precis lika bra flera dagar senare..

Åt förövrigt lök idag som jag hackade i fredags och den var precis lika god nu som då...

Samma här, jag känner verkligen ingen skillnad?!'Gurka kan få trist konsistens, paprika kan bli torrt och skrumpet för att inte tala om sparade äpplen. Men rå lök? Jag sparar lök flera dagar i en sån liten matlåda med tättslutande lock och har inte märkt något skillnad alls :O. Så jag är verkligen ingen finsmakare som ska ge råd haha. Hade inte en aning om att lök ens kunde bli besk :S
    Don't get mad, get even.
  • Anonym (B)

Har heller aldrig känt skillnad på lök som legat några dagar i kylen men om man är känslig kan man frysa gul lök också! Det är perfekt när man vill laga ihop något snabbt, att slippa hacka den alltså.

• Anonym (Lisa)

Oj, kanske är det jag som är känslig med mina smaklökar? Jag känner en rätt tydlig bismak om löken förvarats upphackad kyl. Hoppas det går bra med dina köttbullar idag Ts!

• Anonym (Rima)
    Anonym (Lisa) skrev 2015-12-22 14:09:36 följande:

Oj, kanske är det jag som är känslig med mina smaklökar? Jag känner en rätt tydlig bismak om löken förvarats upphackad kyl. Hoppas det går bra med dina köttbullar idag Ts!

Tack! Dem jag gjorde igår blev i alla fall väldigt goda.
Svar på tråden Lök