Inlägg från: Anonym (Blä) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Blä)

Sambo jobbar inte :(

Jesper f skrev 2015-12-22 11:41:40 följande:

Nej TS, nu får du nog faktiskt nyansiera dig lite.. Nr 1, har du gjort en ADHD utredning själv? Har du inte gjort det - gör det, jag är ganska övertygad om att det skulle hjälpa dig i ditt liv ganska markant. Inte minst eftersom ADHD dessutom i hög grad är ärftligt. 

Att leva med någon som har ett neuropsykologiskt handikapp ÄR slitsamt, oavsett hur relationen till den personen ser ut, som partner, förälder, syskon etc. Det FINNS en orsak till varför det heter vårdbidrag - det är inget som bara delas ut per automatik, Har man aldrig fysiskt sett hur en förälder till ett ADHD barn verkligen får slita - utöver att sköta ett vanligt hushåll - då förstår man heller inte hur det är. Lägg därtill att det sannorlikt finns en till person i samma hushåll som har någon diagnos åt det hållet också. Det finns gränser för hur mycket energi en människa har.

Jag kan gott förstå problemet med pengar, men utifrån hur era förutsättningar ser ut, är kanske inte just ett arbete det primära för att eran vardag ska fungera. Alla har inte förutsättningar att fungera som familjen Svensson, men då måste någon hålla i trådarna. Är det i vart fall en hyggligt funktionell lösning, får man försöka anpassa situationen efter det, göra budget - spara där man kan, äta billigt, dra ned på nöjen osv. Och nej, det är givetvis inte roligt, men livet kan inte alltid vara roligt. Däremot måste det vara funktionellt för alla som ingår i en familj. Du har ett handikappat barn, hur tror du att livet skulle sett ut om handikappet hade vart annorlunda? Hade du/ni inte anpassat både ert liv och leverne efter det? ADHD kan vara precis lika svårt och hämmande som att sakna en fysisk kroppsdel - sannorlikt värre, för det syns inte på någon.

Vem ska göra allt din sambo gör, om hon inte är hemma? Och varför söker inte du själv ett arbete som är mer stimulerande och bättre betalt? Ni är TVÅ vuxna i er relation, inte bara en. Ena utesluter inte det andra, du har också en del i situationen.

Jag tänkte mer spontant att sambon borde göra en ADHD-utredning!?

När sambon börjat jobba delar de väl på hemmasysslorna som alla andra. Om hon jobbar 100% och ts bara 80% är det väl rimligt att han gör 20% mer hemma..
  • Anonym (Blä)
    Furienna skrev 2015-12-25 16:57:48 följande:

Så du menar att min mamma, som tog hand om nästan allt hushållsarbete och tre barn, bara var en parasit? Tack för den informationen...

Nuförtiden lär båda jobba. Det är ingen ursäkt att vara hemma år ut och år in bara för att man har barn. Iaf inte om man inte kommit överens om det. Dessutom verkar de ju behöva en inkomst till.
  • Anonym (Blä)
    Furienna skrev 2015-12-25 17:36:18 följande:

Ursäkta, men du bestämmer inte hur alla i hela världen ska leva. Varför kan du inte låta alla sköta sig själva?

De flesta familjer har inte råd med att bara ha en inkomst, det vet du nog mycket väl själv med.

Varför låter inte du alla sköta sig själva? Och varför denna otrevliga ton? Inte bara i denna tråd utan jag har sett det i andra trådar med. På ts beskrivning låter det som att hans sambo bara inte vill jobba.
  • Anonym (Blä)
    Anonym (kcvlö) skrev 2015-12-25 18:30:44 följande:

Haha,om man har råd att leva på en inkomst beror väl på.. Tänk till...

Ja, och de flesta har nog inte det.
  • Anonym (Blä)
    Anonym (förnuft) skrev 2015-12-25 20:16:25 följande:

TS hushåll har 16 k netto i månaden till 2 vuxna och 2 barn.

Tänk till själv...

Här i Uppsala skulle det precis täcka hyran och lite småräkningar.
  • Anonym (Blä)
    Anonym (kcvlö) skrev 2015-12-25 20:25:05 följande:

#75 pratar allmänt inte bara om TS.

. Har man 40'in i en inkomst lär man nog klara sig.

Jag skrev tänk till beroende på att det beror ju på flera faktorer om man klarar sig på en inkomst eller inte.

Men 40 in i en inkomst är ju inte en "normal" lön rent generellt.. Men ja..
  • Anonym (Blä)
    Anonym (Gladjul2015) skrev 2015-12-25 21:08:05 följande:

Jo man kan alltid klara sig på någonting om man vill men det gäller ju den sociala biten också att träffa folk och umgås med folk man tycker mer eller mindre om man är hemma hela dagarna så blir man ju tokig

Och man får ju inget efter 65 om ens sambo kännar fett

"Kännar fett"? Vad betyder det?
  • Anonym (Blä)
    Furienna skrev 2015-12-26 08:16:47 följande:

Men i min familj klarade vi oss i flera år på bara en lön, så det är bara skitsnack. 

Va? Det är ju som kritiserar den här kvinnans livsval utan att ens ha hört hennes sida av historien. 

Just det, du har ju bara fått höra hans sida av historien. Men du har redan dömt ut henne, bara för att det är så populärt att förakta hemmafruar. 

Jag föraktar inte hemmafruar, där har DU redan dömt ut mig! Du vet ju inte vad jag är/gör!? Så tänk till lite..

Jag föraktar folk som inte är villiga att jobba, folk som är lata, bekväma och som åker snålskjuts på andra. Och ja, jag har bara hört hans sida, men nu är detta ett diskussionsforum och sambon kan oxå komma och starta en tråd, men jag utgår såklart från hans version, det är ju han som vill ha hjälp/råd.. Vad menar du skulle kunna rättfärdiga detta från hennes sida? Enligt ts så skulle de behöva mer inkomst, så varför utgår du ifrån att alla klarar sig bara för att NI gjort det? Du vet att alla har olika löner, utgifter, behov osv...?
  • Anonym (Blä)
    Furienna skrev 2015-12-26 15:10:20 följande:

Men du har minst tre gånger talat nedlåtande om den här kvinnan, och jag vet nog varför.Se där! Min egen mamma var som sagt hemmafru, och hon var på inget sätt lat eller bekväm.Men innan hon startar en egen tråd, så är det inte rätt av dig att döma ut henne. Fast du och flera andra har gjort det ändå.Rättfärdiga vad? Att hon vill kunna ställa upp för sitt barn med ADHD? Men då tycker jag att TS ska prata med sambon om det här med pengarna (förlåt om jag har missat något, men det känns som att han inte ens har gjort det), och inte bara gnälla om henne på ett internetforum. Fast nu kan han ju åtminstone vara glad över att flera här är på hans sida.

För att hon verkar ovillig att jobba och är hemmafru utan att de kommit överens om det.

Ja? Att din mamma var hemmafru har inget med saken att göra. Jag har inte sagt att alla som är hemmafruar är lata och inte villjobba? Du försöker bråka över saker jag inte sagt. Är man hemmafru för att båda vill det och man tar hand om barnet ich hemmet så är det ok. Är man "hemmafru" aka, är hemma, är lat, sitter i soffan hela dagarna och mannen som kommer från konbet får laga mat och städa och man dessutom gör av med familjens pengar på onödiga saker fast man inte har råd, ja, det är en annan femma. Det är inte en hemmafru, det är en lat person som är ovillig att göra något alls..

Jag är mammaledig just nu. Jag längtar tillbaka till mitt jobb. Under tiden tar jag hand om barnet och hemmet och jobbar "extra" när det går samt rättar munnen efter matsäcken.

De flesta som har barn med diagnos jobbar. Såatte...
  • Anonym (Blä)
    Furienna skrev 2015-12-26 08:22:42 följande:

Men nu återkommer vi till det faktum att vi inte har hört kvinnans sida av historien. Dessutom har TS erkänt att han flörtar med andra kvinnor och tittar på porr varje dag. Då tycker jag att han kan unna sina barns mor lite snus och ett mobilabonnemang.

Är det fel att kolla på porr alltså? Det kostar ju inte någonting, jämfört mot snusandet, som dessutom är äckligt..
  • Anonym (Blä)
    Furienna skrev 2015-12-26 16:39:09 följande:

Som någon har sagt redan här i tråden, så är det möjligt att TS själv lägger pengar på något extra. Visst, vi vet kanske inte om det är så. Men det skulle inte förvåna mig. Dessutom tycker jag att flörtande och porrsurfande är ännu värre ovanor än snusande, oavsett den ekonomiska situationen. Visst, kvinnan borde sluta med snuset. Men då är det också på tiden att mannen slutar med sina ovanor.Åter igen har ett av barnen ADHD och behöver troligen mer omskötsel än de flesta andra i samma ålder. Dessutom vet du inget om hennes arbetslivshistoria. Det är mycket möjligt att hon vantrivdes så på de jobb hon en gång hade, att hon blev helt bränd och gav upp tankarna på att arbeta. Angående sexlivet, tolkade jag det som att mannen har tröttnat på henne. Hon vill ha närhet, men inte han. Så jag tycker inte att det låter som hennes fel.Han jobbar faktiskt bara 80 %! Varför är det omöjligt för honom att gå upp till 100 % om det är så ont om pengar? Men så länge han inte gör det, så borde han rimligtvis i stället ha mer tid för sina barn än de flesta andra pappor. Nej, jag ser inte ett sympatiskt drag hos den här mannen. Han har helt enkelt tröttnat på sin sambo, vill skylla de svalnande känslorna på henne och kommer hamna i säng med en annan kvinna när som helst. Usch...

Ringer du hans arbetsgivare och säger att de måste ge ts en 100%-tjänst!? Vi vet ju inte varför, men det kan ju vara så att han inte kan gå upp i arbetstid? Det finns inte alltid möjlighet pga att det inte finns en sådan tjänst ledig!
  • Anonym (Blä)
    Furienna skrev 2015-12-26 16:54:12 följande:

Har man en sambo, så är det fel att kolla på porr. Det är inget annat än grad ett på otrohetsskalan, och det är minst lika äckligt som snus.

Skämtar du? Det tror jag inte att de flesta håller med om.. Har aldrig hört talas om (förutom här) att man inte får kolla på porr i en relation. På vilket sätt kan det vara otrohet? Jisses.. Hahaha
  • Anonym (Blä)
    Furienna skrev 2015-12-26 17:43:44 följande:

Tror du verkligen att de flesta kvinnor tycker att det är okej att deras män att kolla på porr?

Ojojojoj.. Här har vi nån som är full av fördomar. Kvinnor kollar nog på porr i ganska stor omfattning skulle jag påstå. I de flesta relationer bland mina vänner och även vad jag läst i olika forum så kollar båda parter på porr i många relationer. Jag är helt ok med att min sambo gör det, och han med att jag gör det.
  • Anonym (Blä)
    Furienna skrev 2015-12-26 16:51:35 följande:

Mannen har ju erkänt att hon sköter typ all matlagning och allt städning, så hon är inte lat. Och ja, det är just vad en hemmafru är. Men du tycker väl det bara för att du längtar tillbaka till ditt jobb, så du begriper inte hur någon kan vara nöjd med ett annan sorts liv.

Du förstår inte va? Så du skyller på att andra inte gör det. Här kommer det; HON är nöjd med det, inte HAN. BÅDA måste vara överens om att den ena ska vara hemmafru. Annars kallas det inte hemmafru utan en som vägrar att jobba/bidra bara..
  • Anonym (Blä)
    Furienna skrev 2015-12-27 03:57:11 följande:

Jaha, och vi ska naturligtvis bara bry sig om vad han känner. Tror du att hon mår bra tillsammans med en man, som visar större intresse för sina arbetskamrater och porrbrudar än för henne? Och vem har kommit med den nya definitionen av ordet "hemmafru"? Du själv? Har du informerat Svenska Akademin ännu?

Spelar du sådär dum? Hoppas det..
Svar på tråden Sambo jobbar inte :(