• Anonym (Snålt)

    Snålt bröllop

    Har ni gjort ett snålt bröllop eller har ni varit på ett snålt bröllop? Berätta gärna.

    Nu ska jag och min sambo gifta oss i sommar. Min sambo är väldigt snål. Vi har gott om pengar, faktiskt så har vi pengar i överflöd. Men fy fan han snålar! Vi har totalt 70 gäster. Han har räknat med 1 öl var till varje gäst. Exakta portioner. De som vill ha mer kommer alltså inte kunna få mer. Han vill ha inträdesavgift men där har jag satt ned foten. Menyn kommer enligt honom att bestå av en en förrätt på en tallrik mitt på varje bord som alla som sitter vid bordet får dela på. Varmrätten-kyckling och ris. Efterrätt-tårta. Och den enda alkoholen: en öl var. Resten får man ta med själv. Läsk serveras annars. Usch så pinsamt. Han vill inte ens att vi satsar på dekorationen i lokalen. Jag får inget sug att ha ett bröllop nu!

  • Svar på tråden Snålt bröllop
  • Fiona M

    Om NI har pengar får väl NI bestämma hur mycket det får kosta?

    (Vilken sorts förrätt kan tas från serveringsfat? Blev nyfiken!)

  • Fiona M

    Sen går det ju att spara in på saker, men aldrig detaljer.

    Skillnad på ett budgetbröllop som är genomtänkt, och ett snålt bröllop med "inträdesavgift"...

  • Mika86

    Oj, tyckte vi hade en "snålt"/billigt bröllop.

    Hade plocksallad o sen lite kaffe o tårta.

    Fanns fri tillgång till alkohol, köpte det i Danmark, så bor ni i södra Sverige så tipsa din karl om det

    Du få fråga din gubbe om han själv hade velat gå på ett sånt bröllop

  • ella84ella

    Vem betalar hela? Gemensam ekonomi? Då borde ni ju båda få bestämma annars kan väl han betala de grejerna och du lägger till för det du vill ha utöver? men mest behöver du nog fundera över förhållandet...

  • Vinterliljan

    Jag hade hellre avstått från bröllop än haft ett "snålbröllop". Din blivande man är ju mer än lovligt pinsam.

  • Anonym (Snålt)

    Vi har gemensam ekonomi. Usch, det här bröllopet blir riktigt pinsamt om det blir som han vill. Det kommer likna en ungkarls studentfest om det får bli som han vill.

    Någon frågade även vilken typ av förrätt det kan röra sig om ifall alla ska plocka. Det undrar jag med!

  • Anonym (?)

    Påpeka att du vill att upplevelsen ska vara lyxig, men givetvis hålla sig inom er gemensamt bestämda budget.
    Det finns lyxigare alternativ som inte kostar så mycket!

    Jag hade hellre haft en middag med gott om mat, fast billigare! TEx rostade rotsaker med dipp till förrätt, eller en linssoppa. Potatisgratäng/potatiskaka med tunt skivad rostbiff och kallmarinerad kyckling + örtsås. Efterrätt = tårta tycker jag är bra. Vi hade efterrätt och ingen orkade tårtan sen.


    1 glas vin/1 öl till förrätten, 2 glas vin/2 öl till varmrätten, kaffe/te + 1 avec till tårtan. Sen bar där gästerna kan betala för sin dricka, tex 25 kr för 1 öl eller ett glas vin.

  • BuoBä

    Jag är helt för budgetbröllop med enkel buffé eller grillfest i trädgården, men det där låter bara snålt och pinsamt. Föreslå att ni struntar i fest och går ut och äter en bättre middag bara ni två. Det blir trevligare skulle jag tro.

  • Christi38

    Är det bara din blivande man som bestämmer i ert förhållande? Varför? Bröllopet är väl ett gemensamt beslut?

    .

Svar på tråden Snålt bröllop