• Anonym (Snålt)

Snålt bröllop

Har ni gjort ett snålt bröllop eller har ni varit på ett snålt bröllop? Berätta gärna.

Nu ska jag och min sambo gifta oss i sommar. Min sambo är väldigt snål. Vi har gott om pengar, faktiskt så har vi pengar i överflöd. Men fy fan han snålar! Vi har totalt 70 gäster. Han har räknat med 1 öl var till varje gäst. Exakta portioner. De som vill ha mer kommer alltså inte kunna få mer. Han vill ha inträdesavgift men där har jag satt ned foten. Menyn kommer enligt honom att bestå av en en förrätt på en tallrik mitt på varje bord som alla som sitter vid bordet får dela på. Varmrätten-kyckling och ris. Efterrätt-tårta. Och den enda alkoholen: en öl var. Resten får man ta med själv. Läsk serveras annars. Usch så pinsamt. Han vill inte ens att vi satsar på dekorationen i lokalen. Jag får inget sug att ha ett bröllop nu!

• Svar på tråden Snålt bröllop
  • smulpaj01

Bröllop eller ej, snålhet är en extremt avtändande egenskap och jag skulle inte gifta mig alls med den mannen - hua

• Alvina

Jag skulle avstå från att gifta mig med honom. Pinsamt värre! Ska dem som inte tycker om öl få betala sitt eget glas vin?

• Anonym (Stelt)

Jag har varit på ett bröllop där en i paret är snål (den andre inte slösaktig alls), de hade inte så gott med pengar, men hade råd mer mer. För maten hade de en lyxig planka från en lokal butik, det blev en hel del över och tårta med några andra bakverk till efterrätt. Båda är nykterister, kanske en del av gästerna med, så det var ingen alkohol alls. Det var även bordsplacering, man kände inte bordsgrannen, nykter blev det stelt på middagen... Det var alkoholen som jag verkligen skulle gjort annorlunda. I övrigt reagerade jag inte så mycket, mer än att de var ekonomiska.

• Rappakalja

Gift er borgerligt (eller fr all del i kyrkan) med bara vittnen isf.

Ett så pinsamt snålt bröllop blir bara värre om paret har pengar. (Om folk vet det) Inte så att det måste vara ett överdåd (den som tycker det är pinsam i sin tur) men ert upplägg? Nä.

Har varit på ett 'snålbröllop', paret var studenter men ville bjuda alla nära och kära (90 personer) så de bjöd på kroppkakor! Gemytligt, underbart och mysigt. Sen hade de kaffe och tårta, de drack inte heller så det fanns ingen alkohol.

Det blev inte stelt trots bordsplacering, de hade gjort små tavlor som de ställt på borden, med frågor om brudparet som alla gemensamt kring bordet kunde svara på och små häften med info om personerna runt bordet, men inte namnet så folk fick gissa vem som gjort/gillade vad. Inga pinsamma grejor dock

Har även varit på ett annat 'snålbröllop', en grillfest  i parets trädgård, prästen kom dit. Det fanns sallad, potatissallad, korv och kött att grilla. Ingen som kom var vegetarian, annars hade det funnits något för dem med. Här fanns det alkohol, men inga mängder, den som ville fick ta med sig mer/annat. De hade rött och vitt vin, öl och bål som fördrink. Jag tror de räknade med tre glad vin/öl per person men jag vet inte, jag dricker inte själv så..

Läsk hade de också, men de hade tur, en av butikerna hade extrapris så det blev ganska billigt ändå, de passade på att köpa massor när det var billigt. De frågade också i en lokal butik vad de kunde få för pris på köttet när de beställde i förväg, så det blev inte så dyrt ändå.

Det var det bästa bröllopet jag någonsin varit på! :)

• taquine
    smulpaj01 skrev 2015-12-22 13:53:35 följande:

Bröllop eller ej, snålhet är en extremt avtändande egenskap och jag skulle inte gifta mig alls med den mannen - hua

Instämmer med dig, gud så oattraktivt

TS du får tuffa till dig och sätta ner hela foten. Det är väl inte meningen att du ska behöva gå omkring med en skämskudde på en av dina viktigaste dagar?
    Och hur kommer det sen bli i vardagslivet och kanske med ungar , eller har han alltid varit sådan här när det gäller annat också? Och om ja vad sjutton ser du hos en sådan man ?
    Goodness me
  • mammalovis

Vänta med att gifta dig tills ni är överens om festen, inte för att det behöver vara ett överflöd, men du ska ju åtminstone inte behöva skämmas. I så fall är det ju bättre att ni bjuder färre och satsar lite mer på mat och dricka, så det känns bra för båda.

Här kommer vi inte gifta oss, så länge inte sambon blir mer ekonomiskt pålitlig. Dessutom känner inte jag att vi har den ekonomin jag skulle önska för att vi skulle ha råd att bjuda på fest, men skulle det bli av, så vill jag ju bjuda på mer än vad din sambo föreslår.

Är din sambo liten i maten? För han får ju inte mer än någon annan ...

• Fantomenstjej

Problemet är ju att gästerna kan tycka det hela blir väldigt sniket om de vet att ni har gott om pengar i övrigt. Det är ju lite att säga "denna dag är inte värd att lägga pengar på och ni är inte värda mer än detta".

Ni gifter er bara en gång och det är en dag där man hyllar kärleken (finns det något bättre att fira)? Så varför inte ställa till med brakfest för de människor ni älskar mest när ni faktiskt har råd att göra det?

• Anonym (Hanna)

Ja, jag har varit på ett bröllop med fin catering (och småååå portioner). Alkoholfritt var Pepsi Max. När jag skrattade (Spontant, för jag trodde verkligen att de skämtade) trollades cider fram. Efter den långa sittningen var vi jättehungriga och då inga snacks fanns blev vi tvungna att hitta på en nödlögn för kunna åka därifrån. Till en pizzeria.

• Sandra8978
    Anonym (Hanna) skrev 2015-12-22 18:08:57 följande:

Ja, jag har varit på ett bröllop med fin catering (och småååå portioner). Alkoholfritt var Pepsi Max. När jag skrattade (Spontant, för jag trodde verkligen att de skämtade) trollades cider fram. Efter den långa sittningen var vi jättehungriga och då inga snacks fanns blev vi tvungna att hitta på en nödlögn för kunna åka därifrån. Till en pizzeria.

Fan vad hemskt.

TS, man har ett ansvar när folk lägger tid och pengar att ta sig till ens bröllop.

Ni måste vara goda värdar annars får du skämma ögonen ur dig.
    Din man får du banka vett i, eller så får du avboka, för det här duger inte. Hade du varit min bekant/familj, så hade jag tagit en allvarlig funderare på att säga upp bekantskapen om jag gått på ett sånt bröllopp.
  • Sandra8978
    Rappakalja skrev 2015-12-22 14:52:00 följande:

Gift er borgerligt (eller fr all del i kyrkan) med bara vittnen isf.

Har även varit på ett annat 'snålbröllop', en grillfest  i parets trädgård, prästen kom dit. Det fanns sallad, potatissallad, korv och kött att grilla. Ingen som kom var vegetarian, annars hade det funnits något för dem med. Här fanns det alkohol, men inga mängder, den som ville fick ta med sig mer/annat. De hade rött och vitt vin, öl och bål som fördrink. Jag tror de räknade med tre glad vin/öl per person men jag vet inte, jag dricker inte själv så..

Läsk hade de också, men de hade tur, en av butikerna hade extrapris så det blev ganska billigt ändå, de passade på att köpa massor när det var billigt. De frågade också i en lokal butik vad de kunde få för pris på köttet när de beställde i förväg, så det blev inte så dyrt ändå.

Det var det bästa bröllopet jag någonsin varit på! :)

Bra inlägg.
    Handlar inte om prislappen, mer om andan det gjorts i. Man vill som gäst inte känna sig ovälkommen.
Svar på tråden Snålt bröllop