• Anonym (Oftastanonym)

Inga vänförfrågningar på FB?

Jag har ett Facebook-konto sedan några år. Jag har ett ovanligt namn och mina inställningar är så att "alla" kan göra vänförfrågningar till mig. Jag är dock inte alls aktiv där och kan inte så mycket om FB. Jag loggade in nu för första gången på flera månader, och som vanligt har jag noll vänförfrågningar. Den mail jag kopplat till kontot är anonym så den vägen hittas jag inte. Men mitt namn är som sagt ovanligt så varför har ingen sökt upp mig där och kontaktat mig om att bli vänner på FB? 

Jag har en hel del vänner IRL så det är inte totalt ensamt, men jag kanske fattat något fel om FB? Är det inte så att man ofta tar kontakt med folk man känner IRL, när man ser dem på FB, så att man kan bli vänner där?

• Svar på tråden Inga vänförfrågningar på FB?
  • MajaVira

Jag kan tänka mig att ett konto utan aktivitet och inga kontakter sedan tidigare inte är så lockande för andra att lägga till. Det är som att ställa sig i ett hörn på en fest och inte prata med någon, och sedan bli besviken över att ingen annan pratar med dig.

Om du vill ha vänner på FB kan du väl göra skicka vänförfrågan själv?

• Anonym (Oftastanonym)
    MajaVira skrev 2015-12-22 18:26:48 följande:

Jag kan tänka mig att ett konto utan aktivitet och inga kontakter sedan tidigare inte är så lockande för andra att lägga till. Det är som att ställa sig i ett hörn på en fest och inte prata med någon, och sedan bli besviken över att ingen annan pratar med dig.

Om du vill ha vänner på FB kan du väl göra skicka vänförfrågan själv?

Tack för svar! Jag menar alltså inte att det är ett problem som måste åtgärdas, utan min fråga handlar om ifall jag uppfattat något fel angående inställningarna på FB. Jag har ju sett hos andra att det går att ha vänlistan dold, dvs huruvida det är någon bakom namnet vet man ju inte? Eller missuppfattar jag?

Hoppas någon mer vill svara, gärna nån som uppfattade frågan rätt
  • aleydis

Jag lägger sällan till folk, men nekar inte om nån lägger till mig. Alla drar gränsen olika vilka man vill ha med: jag inkluderar tex inte gamla högstadievänner som jag inte har nån kontakt med längre

• Dixie

men om du aldrig är aktiv på FB så är det väl ingen som "ser" dig?
    det var bara när jag precis skaffat FB som jag sökte på vänner - sedan är det om man ser att det tillkommit någon ny - för att denna personen blir vän med en gemensam vän tex. 

så du får nog skicka iväg egna förfrågningar - fast vad är egentligen poängen om du aldrig är inloggad......

• Anonym (Oftastanonym)
    aleydis skrev 2015-12-22 18:32:42 följande:

Jag lägger sällan till folk, men nekar inte om nån lägger till mig. Alla drar gränsen olika vilka man vill ha med: jag inkluderar tex inte gamla högstadievänner som jag inte har nån kontakt med längre

OK men jag får intrycket att ingen vet att jag finns på FB. Men när jag söker på mitt namn från annans profil kommer min sida upp. Jag har vänner IRL som skulle lägga till mig på FB (är det så man säger? ) om de visste att jag fanns där men de har antagligen inte sökt då jag brukar säga att jag inte är aktiv på FB? Men det finns ju gamla bekanta från förr som väl söker, och som borde hittat mig på mitt ovanliga namn? Vad jag undrar är alltså inte varför ingen vill bli kompis med mig utan om jag fattat något fel med inställningarna på FB. Kan nån hjälpa en teknikanalfabet?
  • Anonym (Oftastanonym)
    Dixie skrev 2015-12-22 18:34:24 följande:

men om du aldrig är aktiv på FB så är det väl ingen som "ser" dig?
    det var bara när jag precis skaffat FB som jag sökte på vänner - sedan är det om man ser att det tillkommit någon ny - för att denna personen blir vän med en gemensam vän tex. 

så du får nog skicka iväg egna förfrågningar - fast vad är egentligen poängen om du aldrig är inloggad......

Din sista fråga ser du att min fråga inte handlar om, om du läser mina svar ovan

Din första mening förstår jag inte - kanske är det här mina tekniska kunskaper inte räcker till? Jag trodde att jag "syntes" så fort jag har en profil som "alla" kan se, så fort någon söker på mitt namn? Måste man alltså vara inloggad för att synas? Göra inlägg? 

Jag har inte öht tagit upp huruvida jag vill/inte vill eller kommer att bli aktiv på FB, utan denna tråd handlar om att få veta mer om hur FB fungerar, från er andra som vet. 

Tack för ditt svar ändå!
  • alexias mamma

Nej du har inte gjort någonting fel. Du är synbar och sökbar alltid även om du inte loggar in. Det är helt enkelt inte någon som velat söka upp dig på fb.

• Dixie
    Anonym (Oftastanonym) skrev 2015-12-22 18:39:29 följande:
    Din första mening förstår jag inte - kanske är det här mina tekniska kunskaper inte räcker till? Jag trodde att jag "syntes" så fort jag har en profil som "alla" kan se, så fort någon söker på mitt namn? Måste man alltså vara inloggad för att synas? Göra inlägg? 
    om de aktivt söker på ditt namn så syns du - men det är det nog inte många som aktivt söker på kompisar - utan man ser i sitt flöde de som är aktiva (som kommenterar inlägg, delar saker, skriver egna inlägg)
  • Fjäril kär

det här är ingen teknisk fråga alls kära Ts. 

Du är synlig i sökmöjligheten det har du själv kollat, alltså "syns" du.  

Däremot är det kanske inte så intressant att lägga till dig om du sällan är inloggad. 

Jag har vänner jag inte har lagt till eftersom det inte är någon ide då vederbörande kanske är inloggad en gång i halvåret och sällan uppdaterar något.  Det känns liksom meningslöst när man då kan sköta vänskapen via sms/telefon eller andra sociala medier.  

Jag får nya förfrågningar varje dag men det beror på att jag är aktiv överallt, jag syns i många olika grupper , spelar en massa spel, deltar i öppna åsiktssidor, pratar med massa folk överallt, kommenterar och lägger ut bilder åt alla håll och kanter osv.   Därför dyker också mitt namn upp överallt i sökningar på olika sätt och folk lägger till mig. 

• Anonym (Oftastanonym)
    Anonym (Oftastanonym) skrev 2015-12-22 18:20:41 följande:

Jag har ett Facebook-konto sedan några år. Jag har ett ovanligt namn och mina inställningar är så att "alla" kan göra vänförfrågningar till mig. Jag är dock inte alls aktiv där och kan inte så mycket om FB. Jag loggade in nu för första gången på flera månader, och som vanligt har jag noll vänförfrågningar. Den mail jag kopplat till kontot är anonym så den vägen hittas jag inte. Men mitt namn är som sagt ovanligt så varför har ingen sökt upp mig där och kontaktat mig om att bli vänner på FB? 

Jag har en hel del vänner IRL så det är inte totalt ensamt, men jag kanske fattat något fel om FB? Är det inte så att man ofta tar kontakt med folk man känner IRL, när man ser dem på FB, så att man kan bli vänner där?

Ni som har tips på hur jag gör mig mer synlig och sökbar på FB får gärna ge mig dem. Jag vet fortfarande inte hur aktiv jag önskar vara på FB då detta är en ny värld för mig, och då jag gärna är anonym med tanke på ovanligt namn och ett jobb i offentlig sektor där klienter skulle kunna tänkas ta kontakt (det är inte det jag vill, jag vill bara ha privata kontakter). Jag ska kanske börja skicka vänförfrågningar men det är inte det frågan handlar om, utan om varför jag inte blivit kontaktad av dem som faktiskt är aktiva på FB. Närmaste ledtråden ovan är att det handlar om att jag själv inte syns då jag inte loggar in, eller hur det nu var. Tips och råd om hur jag får veta hur jag syns på FB (för "alla") tar jag gärna emot. Jag tycker inte det är glasklart i FBs instruktioner. 
Svar på tråden Inga vänförfrågningar på FB?