• Anonym (Oftastanonym)

Inga vänförfrågningar på FB?

Jag har ett Facebook-konto sedan några år. Jag har ett ovanligt namn och mina inställningar är så att "alla" kan göra vänförfrågningar till mig. Jag är dock inte alls aktiv där och kan inte så mycket om FB. Jag loggade in nu för första gången på flera månader, och som vanligt har jag noll vänförfrågningar. Den mail jag kopplat till kontot är anonym så den vägen hittas jag inte. Men mitt namn är som sagt ovanligt så varför har ingen sökt upp mig där och kontaktat mig om att bli vänner på FB? 

Jag har en hel del vänner IRL så det är inte totalt ensamt, men jag kanske fattat något fel om FB? Är det inte så att man ofta tar kontakt med folk man känner IRL, när man ser dem på FB, så att man kan bli vänner där?

• Svar på tråden Inga vänförfrågningar på FB?
  • Anonym (Oftastanonym)
    alexias mamma skrev 2015-12-22 18:44:37 följande:

Nej du har inte gjort någonting fel. Du är synbar och sökbar alltid även om du inte loggar in. Det är helt enkelt inte någon som velat söka upp dig på fb.

OK, tack! Var ser man när någon var inloggad senast? Jag skulle vilja ha möjligheten att "se det andra ser" som vissa sajter ju har. 
  • Anonym (Nina Jansson)

även om du syns via sökningen så är ju inte aktivt synlig.  Dvs om du inte är inloggad så ofta så är det ju endast via ditt namnsök som folk kan hitta dig. 

Vissa personer kanske inte ens söker på ditt namn och därmed inte tänker på att du faktiskt finns där. 

En stor del av mina vänner jag har på FB har hittat mig tack vare att jag varit aktiv nåjgonstans, tex kommenterat gemensamma vänners statusar , gillat bilder eller skrivit i någon grupp.  Då har jag synts och folk har då sett mig och förstått att jag finns på fb.

Så frågan är snarare:  Fattar folk att du finns på FB om du själv inte är så aktiv? Det är inte så vanligt att man namnsöker folk utan det är oftast via gemensamma vänner man hittar sina gamla kompisar just för att man syns i kommentarsfälten tex. 

• Dixie
    Anonym (Oftastanonym) skrev 2015-12-22 18:47:28 följande:
    Ni som har tips på hur jag gör mig mer synlig och sökbar på FB får gärna ge mig dem. 
    sökbar är du - men det är ingen som söker efter någon om man har haft FB i flera år - eftersom du är "sen" i att skaffa FB så är det ingen som aktivt söker efter dig - när alla andra skaffade FB för 8 år sedan så gick man aktivt in och sökte på ens vänner namn. 
    om du vill ha några vänner får du själv skicka iväg en förfrågan!
  • Fjäril kär
    Anonym (Oftastanonym) skrev 2015-12-22 18:49:22 följande:
    OK, tack! Var ser man när någon var inloggad senast? Jag skulle vilja ha möjligheten att "se det andra ser" som vissa sajter ju har. 
    I chatten kan du klicka på namnet och se när någon var online senast. 

på din egen profilsida syns det bara när du aktivt gjort något, tex lagt ut en bild , spelat ett spel eller liknande. Då syns klockslag och datum på den aktiviteten. 

Skulle jag klicka in på din profilsida skulle jag alltså bara se när du senast uppdaterade din status/eller gjorde någon ny aktivitet.   

Något annat sätt att se din online-status finns alltså inte. 
  • Fjäril kär

Enda gången jag aktivt namnsöker någon är när det handlar om en ny bekantskap. Då använder jag sökfunktionen och skriver i namnet och letar den vägen. 

I annat fall får man upp förslag via "personer du kanske känner" som kommer upp ibland och som oftast utgår ifrån antalet gemensamma vänner.  Ju fler gemensamma vänner man har ju högre upp i den listan hamnar du. 

Har vi få gemensamma vänner eller kanske inte alls några gemensamma vänner så kommer du aldrig upp i den listan . 

Så om du vill göra dig mer synlig så lägg till lite fler vänner i din lista så fler kan få chans att se dig och få chans att fatta att du finns där. 

• Anonym (Oftastanonym)
    Anonym (Nina Jansson) skrev 2015-12-22 18:53:08 följande:

även om du syns via sökningen så är ju inte aktivt synlig.  Dvs om du inte är inloggad så ofta så är det ju endast via ditt namnsök som folk kan hitta dig. 

Vissa personer kanske inte ens söker på ditt namn och därmed inte tänker på att du faktiskt finns där. 

En stor del av mina vänner jag har på FB har hittat mig tack vare att jag varit aktiv nåjgonstans, tex kommenterat gemensamma vänners statusar , gillat bilder eller skrivit i någon grupp.  Då har jag synts och folk har då sett mig och förstått att jag finns på fb.

Så frågan är snarare:  Fattar folk att du finns på FB om du själv inte är så aktiv? Det är inte så vanligt att man namnsöker folk utan det är oftast via gemensamma vänner man hittar sina gamla kompisar just för att man syns i kommentarsfälten tex. 

Värdefull info, tack!! Jag kan som du märker inget om FB-kulturen och detta var den typ av info jag var ute efter
  • Anonym (Oftastanonym)
    Fjäril kär skrev 2015-12-22 19:03:26 följande:

Enda gången jag aktivt namnsöker någon är när det handlar om en ny bekantskap. Då använder jag sökfunktionen och skriver i namnet och letar den vägen. 

I annat fall får man upp förslag via "personer du kanske känner" som kommer upp ibland och som oftast utgår ifrån antalet gemensamma vänner.  Ju fler gemensamma vänner man har ju högre upp i den listan hamnar du. 

Har vi få gemensamma vänner eller kanske inte alls några gemensamma vänner så kommer du aldrig upp i den listan . 

Så om du vill göra dig mer synlig så lägg till lite fler vänner i din lista så fler kan få chans att se dig och få chans att fatta att du finns där. 

Tack även till dig för insatt information! Jag har förstått sedan förut att om man har en mejladress man använder till sina vänner så får man upp förslag på namn man har haft kontakt med per mejl. Men jag har ju anonym adress till min FB-profil. Trodde helt enkelt (felaktigt, förstår jag nu) att folk söker på andras namn aktivt. 
  • Anonym (Oftastanonym)

Oj oj vad jag lär mig idag

• Anonym (258)

Nja skulle inte säga att man aktivt söker upp folk när man varit medlem ett par år. Man ser bekanta i andra vännerlistor, dom dyker upp som förslag om man har gemensamma vänner osv. Man snubblar över en gammal klasskompis och ser andra klasskompisar i dens lista. Och då addar man själv. På det viset syns man på fler ställen och blir själv addad när andra ser en.

Uppletad blir jag endast när jag träffat nya människor på krogen, jobb, eller fest som vill hålla kontakten sen.

• Anonym (Oftastanonym)
    Anonym (258) skrev 2015-12-22 20:07:52 följande:

Nja skulle inte säga att man aktivt söker upp folk när man varit medlem ett par år. Man ser bekanta i andra vännerlistor, dom dyker upp som förslag om man har gemensamma vänner osv. Man snubblar över en gammal klasskompis och ser andra klasskompisar i dens lista. Och då addar man själv. På det viset syns man på fler ställen och blir själv addad när andra ser en.

Uppletad blir jag endast när jag träffat nya människor på krogen, jobb, eller fest som vill hålla kontakten sen.

Ja det är detta jag tänker på - jag träffar ganska mycket folk men ingen har nånsin hört av sig på FB. Men om jag förstår rätt har det att göra med att jag inte gjort några inlägg och inte ser ut att ha några vänner? 
  • Fjäril kär
    Anonym (Oftastanonym) skrev 2015-12-22 21:00:03 följande:
    Ja det är detta jag tänker på - jag träffar ganska mycket folk men ingen har nånsin hört av sig på FB. Men om jag förstår rätt har det att göra med att jag inte gjort några inlägg och inte ser ut att ha några vänner? 
    folk lägger inte till en per automatik bara för att ni klickat som vänner  , du måste själv föreslå att de lägger till dig på facebook om dom ska göra det. 

är du inte själv en aktiv facebookanvändare kanske inte det alternativet är det första du tänker på när du träffar någon ny bekantskap.  

och vill du ha fler vänner där så måste du 1: börja tala om för folk att du finns där och gärna ser att dom lägger till dig 2: fråga andra människor om dom finns på facebook och själv skicka vänförfrågan 3: Visa dig mer aktiv . 

det är ju lite oschysst att be någon lägga till dig och sen godkänner du inte vänförfrågan förrän till sommaren när du själv kommer på att du ska logga in. 

om facebook inte är en naturlig del av ditt liv är det svårt att be folk vara aktiva vänner om du själv inte är det. 
  • Anonym (258)

Fast dom som letar upp mig så är oftast dom som är intresserade av något mer än vänskap. Och ofta yngre människor som har hela sina liv online. Efter en fest blir man ofta addad för att man kanske blivit taggad i samma inlägg eller foton. Som sagt förut, är du inte aktiv själv lär det inte hända mycket.
  • Anonym (258)

Fast dom som letar upp mig så är oftast dom som är intresserade av något mer än vänskap. Och ofta yngre människor som har hela sina liv online. Efter en fest blir man ofta addad för att man kanske blivit taggad i samma inlägg eller foton. Som sagt förut, är du inte aktiv själv lär det inte hända mycket.
Svar på tråden Inga vänförfrågningar på FB?