• svartanna92

Psyksjuk vårdar psyksjuk, vill byta jobb

Jag jobbar som personlig assistent trots att jag själv har diagnosen Asperger. Det har fungerat tidigare men på senare tid har min brukare blivit personlighetsförändrad. Ingen annan orkar längre jobba hos henne en längre tid förutom jag som har svårt att säga nej. Det är tex meningen att jag ska hjälpa henne laga mat men nu blir det det ofta så att jag bara sitter och lyssnar på hennes konspirationsteorier. Eller så äter hon inte för hon har fullt upp med att ringa runt till myndigheter och klaga. Min chef säger att jag måste styra upp henne så vi får saker gjort men jag fixar det inte. Det gör ju tydligen ingen annan heller, fem kollegor har slutat.

Jag har sökt andra jobb, fick napp hos ett som bara anställer personer med Asperger. Eftersom jag haft problem med jobb tidigare så kändes det väldigt skönt. Tyvärr kräver de lönebidrag och det kan jag inte få eftersom jag inte är arbetslös utan byter från ett jobb utan bidrag?

• Svar på tråden Psyksjuk vårdar psyksjuk, vill byta jobb
  • Pomperipozzan

Vad klokt att du letar dig vidare! Lönebidrag får man som regel för att man har begränsningar i sin arbetsförmåga i form av funktionsnedsättning, inte för att man är arbetslös. Arbetsförmedlingen kan alltså betala en del av din lön för att du inte anses kunna jobba lika effektivt som en person utan din funktionsnedsättning. Om din arbetsgivare exempelvis får 50 % av din lön betald av AF, räknar man med att en annan person skulle kunnat jobba 50 % mer effektivt än dig.

Du kan ju t ex behöva mer handledning och mer tid än någon som är normalfungerande.

Kolla med din potentiella arbetsgivare om du kan få stöd att prata med AF eller så kollar du med AF på egen hand. Googla lite på lönebidrag så har du mer kött på benen! Kanske behöver du också uppdatera ditt läkarintyg så att det tydligt framgår vad du har för begränsningar pga din funktionsnedsättning.

Lycka till!

Svar på tråden Psyksjuk vårdar psyksjuk, vill byta jobb