• Flizan30

    Tips på julig kaka att bjuda på?

    Jag önskar tips på en julig kaka som inte är alltför anvancerad till att bjuda på till kaffet imorgon. 

  • Svar på tråden Tips på julig kaka att bjuda på?
  • Fröken Apelsin

    Mjuk pepparkaka. Det är en klassiker och men erfarenhet är att de flesta gillar det.

  • Flizan30
    Fröken Apelsin skrev 2015-12-23 10:38:03 följande:

    Mjuk pepparkaka. Det är en klassiker och men erfarenhet är att de flesta gillar det.


    Den bakar min svärmor alltid . Den är supergod, gärna fler tips:)
  • gruvan

    Supergod och saftig saffranskaka!

    200 g smör

    1 pkt saffran

    3 dl strösocker

    2 ägg

    1,5 dl mjölk

    4 dl vetemjöl

    2 tsk bakpulver

    175°

    Smält smör.

    Stöt saffran och 1 msk av sockret.

    Blanda smör och saffran/socker.

    Vispa ägg och socker poröst.

    Rör ner matfett och mjölken i äggblandningen.

    Blanda mjöl och bakpulver och sedan ner med det i smeten.

    Grädda i 40-45 min i nedre delen av ugnen.

  • Kendra

    Kör en julig kladdkaka. Bara lägg till lite julkryddor till det vanliga receptet (kryddnejlika, kanel, kardemumma ingefära) och sen till glasyren kan lägga till en halv pressad apelsin.. Blir väldigt gott!

  • Mandel

    Gjorde vitchoklad- och saffranskladdkaka i fredags som fick godkänt.
    Har gjort saffransdrömmar - småkakor, men dem har jag inte provsmakat eftersom jag inte är så förtjust i småkakor
    Pepparkaksdammsugare är annars en riktig hit! Man blandar mjuk pepparkaka med lite smör och rullar till längder och virar marsipan om och så doppar man ändarna i vit choklad.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Tigerlilja123

    Mjuk pepparkaka med mycket pepparkakskryddor (ingefära, kanel och nejlikor). Använd gärna gräddfil, det gör den saftigare. Man kan också lägga till en dl apelsinmarmelad (eller lite mindre) och lite hackad mandel för ännu lyxigare känsla. Vidare kan man frosta den. Jag brukar servera min med lingongrädde. Är alla som ska äta vuxna kan man göra konjaksgrädde, jättegott!

  • IsDimma

    Inte jätteförtjust i varesig pepparkaka eller saffran men jag brukar göra nougatrutor till jul. Dom är farligt goda och går snabbt att göra, tar tio minuter att fixa i ordning, 15 i ugnen. Men sen måste den stå kallt en stund iofs.

Svar på tråden Tips på julig kaka att bjuda på?