• Anonym (Ateist)

Religion - diskuteras den nånsin sakligt i skolan?

Jag har en 11-årig dotter som nyligen hade prov i religion (judendom, kristendom och islam) och blev då fundersam över varför religion aldrig granskas kritiskt i skolan. Eller gör den det? Det skedde inte på min tid och det verkar inte heller ske i dotterns skola. Inte än i alla fall. Jag tänker på rimligheten i vad som står i dom olika texterna och också på detaljer såsom att män alltid verkar hamna i toppen, ärbara kvinnor ska täcka sig på diverse sätt för att inte locka män, viss mat får inte ätas mm mm.

Eller går det inte att diskutera detta med ett sakligt perspektiv för då faller korthusen...?

• Svar på tråden Religion - diskuteras den nånsin sakligt i skolan?
  • Santin

Det diskuteras. Kvinnosyn, mat, Erik och moral mm diskuteras i undervisningen men ofta betydligt senare. Dvs åk 8-9.

• Anonym (Ateist)
    Santin skrev 2015-12-23 12:54:55 följande:

Det diskuteras. Kvinnosyn, mat, Erik och moral mm diskuteras i undervisningen men ofta betydligt senare. Dvs åk 8-9.

Gör det? Låter onekligen lovande. Är det nån ny del i undervisningen för sånt diskuterades inte på min tid. Däremot var det en del heta diskussioner när man konfirmerades minns jag.
  • lostinspace
    Anonym (Ateist) skrev 2015-12-23 15:23:50 följande:
    Gör det? Låter onekligen lovande. Är det nån ny del i undervisningen för sånt diskuterades inte på min tid. Däremot var det en del heta diskussioner när man konfirmerades minns jag.
    Tror inte det är så nytt. Var 15 år sedan jag gick i skolan och då diskuterades det helt klart...

Sen beror det naturligtvis på vilken lärare man har med. Har du en från den gamla skolan är det kanske lite mer fyrkantigt.
  • Anonym (M)

Jag har en kompis som är religionslärare i gymnasiet och de verkar diskutera alla världsreligioner livligt. Ställer dem mot varandra, analyserar ur ett genusperspektiv, hur en religions läror påverkats av tiden och regionen den utvecklades i, hur de anpassats eller kan anpassas till vår tid osv. Jag tror att tanken är att man börjar med rena fakta i lite yngre ålder och sedan bygger på med mer fakta och mer djupgående analyser högre upp i åldern.

• Santin
    Anonym (M) skrev 2015-12-23 21:36:42 följande:

Jag har en kompis som är religionslärare i gymnasiet och de verkar diskutera alla världsreligioner livligt. Ställer dem mot varandra, analyserar ur ett genusperspektiv, hur en religions läror påverkats av tiden och regionen den utvecklades i, hur de anpassats eller kan anpassas till vår tid osv. Jag tror att tanken är att man börjar med rena fakta i lite yngre ålder och sedan bygger på med mer fakta och mer djupgående analyser högre upp i åldern.

Exakt så är det uppbyggt.
  • Anonym (M)
    Anonym (hjärntvätt) skrev 2015-12-26 15:56:03 följande:
    Nej, jag tvivlar starkt att den gör det. Misstänker tyvärr att islam försöker man måla upp som en fredlig religion och inte en våldsideologi som har anfallit, belägrat oss genom historien och håller på med det igen.  

Undrar vem som är hjärntvättad här.... Du kanske skulle görs ett studiebesök på valfri skola istället för att "misstänka". Vem vet, du kanske lär dig något nytt?
  • Anonym (TVkanal)

Jag tog studenten för inte så länge sen och läste till och med två religionskurser på gymnasiet men sådant diskuterades aldrig hos oss i alla fall. 

• Anonym (M)
    Anonym (hjärntvätt) skrev 2015-12-26 16:12:20 följande:
    Jag skriv att jag tvivlar starkt, har jag fel då? Får barnen lära sig islams underkastelse principen där alla andra religioner eller folk som inte ens tror på tramset ska dödas förslavas eller betala straffavgift att dom inte är muslimer? Får barnen gå genom islams krigiska historien där dom har gått från en ensam galnings fantasifoster till att ha erövrat och belägrat en lång rad av länder som en ensam galning dikterade dom att göra? Jag har inga problem att erkänna när jag har fel, men som sagt jag tvivlar starkt att islam skulle beskrivas för vad det är utan mer att ungarna matas med politiskt korrekta floskler.  

Talar du om kristendomen eller? För se dig om i världen. Hur långt har inte kristendomen spridit sig med våld, krig och erövring? I jämförelse har islam inte gjort mycket väsen av sig. Men det är klart, väljer man att se historien ut ett fem års perspektiv blir bilden lite snäv.
  • Anonym (M)
    Anonym (hjärntvätt) skrev 2015-12-26 16:38:09 följande:
    Nej, jag håller mig till topic. Kristendom har haft sina krig för några millenium sedan, senaste krig där kristna var inblandade däremot handlade om att försvara sig mot islam. Nått som vi skulle behöva göra än idag, får barnen lära sig det i skolan var frågan.  

Jag vet att de får lära sig att analysera fakta om olika världsreligioner. Och deras källor är knappast FriaTider och Nordfront...
  • Anonym (M)

Hörru "hjärntvätt". Kom med något eget istället för att ctrl+v från nån random sajt. Du har ju inte ens angett källa, lärde du dig ingenting i skolan?

Svar på tråden Religion - diskuteras den nånsin sakligt i skolan?