• hey_anna

48 timmarsregeln för föräldern ?

Hej alla föräldrar!

Har en fråga till er .

Jag blev nekad av min chef att jobba idag eftersom mina barn kräktes igår och ena barnet idag. Jag känner ingenting i min mage att jag skulle vara smittad .

Chefen ringer kl 15.00 och meddelar att jag får inte jobba för det är 48 timmars regeln som gäller även för frisk förälder. Jag skulle börja kl 16.00.

Är detta okej? Eller vad tror ni som vet hur regeln är för personal ?

Mvh Anna

• Svar på tråden 48 timmarsregeln för föräldern ?
  • Milleman

Nej det där kan absolut inte vara okej. Det är ingen lag och vad ska su göra, ta karens? Det betyder att båda föräldrar måste vara hemma när barnen är sjuka men bara en får vabba. Det går ju inte.

• hey_anna

Jag kan inte ta vab heller eftersom min sambo är ledig från jobbet över jul.

Jag struntar egentligen i pengarna , men undrar om det är okej att chefen ringer 1 timme innan man ska jobba .

• zemer

Nej det är inte okej. Dessutom så smittar inte magsjuka fören man faktiskt har det, så har du varken spytt eller vart på toa så kan du absolut jobba.

• Noran

Det är ju helt orimligt. Båda föräldrarna kan inte vabba. Syskon har ju skolplikt så dom får inte heller stanna hemma.

• AnkiC

Jag tror arbetsgivare kan göra så men då har du rätt till full lön.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Då får ju chefen ge dig lön för det då. Hon eller han kan knappast tvinga dig att vara hemma utan lön eller tvinga dig att använda vård av barn.

zemer skrev 2015-12-23 17:41:37 följande:

Nej det är inte okej. Dessutom så smittar inte magsjuka fören man faktiskt har det, så har du varken spytt eller vart på toa så kan du absolut jobba.

Stämmer inte, vinterkräksjukan smittar innan utbrott men smittgraden är lägre.

www.netdoktor.se/mage-tarm/artiklar/vinterkraksjukan-calicivirus/
    Vinterkräksjukan smittar från och med inkubationstidens start till upp till två dygn, ibland längre, efter att de har tillfrisknat. För att inte föra smittan vidare är det därför bra att stanna hemma från arbete/skola en till två dagar efter att du inte känner av symtom.

www.medicinenet.com/norovirus_infection/page3.htm
    Norovirus may have a prolonged infection period that starts even before a patient gets sick. There is a short lag or incubation period (up to two days) between the time that people acquire the virus and the time they get symptoms. People may be contagious during this period. All people are contagious while they are having symptoms

www.cdc.gov/norovirus/hcp/clinical-overview.html
    It is possible for an infected person to shed norovirus before they have symptoms. However, people usually begin shedding the virus once they have symptoms. This may continue for 2 weeks or more after they recover. But, it is not known whether they are still contagious.

Med det sagt så påverkar det knappast situationen här.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • hey_anna

Jag har inga känningar av magsjuka . Hade jag haft det så hade jag självklart sjukanmält mig.

Chefen sa att jag får vara hemma utan lön ????

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    hey_anna skrev 2015-12-23 17:57:07 följande:

Jag har inga känningar av magsjuka . Hade jag haft det så hade jag självklart sjukanmält mig.

Chefen sa att jag får vara hemma utan lön ????

Kontakta facket för att se vad som gäller.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden 48 timmarsregeln för föräldern ?