• hey_anna

48 timmarsregeln för föräldern ?

Hej alla föräldrar!

Har en fråga till er .

Jag blev nekad av min chef att jobba idag eftersom mina barn kräktes igår och ena barnet idag. Jag känner ingenting i min mage att jag skulle vara smittad .

Chefen ringer kl 15.00 och meddelar att jag får inte jobba för det är 48 timmars regeln som gäller även för frisk förälder. Jag skulle börja kl 16.00.

Är detta okej? Eller vad tror ni som vet hur regeln är för personal ?

Mvh Anna

• Svar på tråden 48 timmarsregeln för föräldern ?
  • Milleman

Enda gången jag förstått chefen är om du jobbar på neonatal, med riktigt sjuka människor eller liknande.
    Jag jobbar på förskola och där är det önskvärt om jag tar vabben om jag varit hemma och torkat spyor. Men de kan inte tvinga mig.

• blomman 2

Om vi blir broderade att vara hemma pga vinterkräksjukan så får vi betalt för karensen. Inte annars.

• Lussekatta

Om du är anställd och det är din ordinarie arbetstid kan chefen aldrig neka dig att arbeta.
    Inte ens om du tar ledigt och chefen hyr in vikarie och du av någon anledning vill jobba den dagen ändå så kan du bli nekad, eftersom den tjänsten ursprungligen är din.

Nej detta är helt fel. Med i facket?

• hey_anna

Ja detta verkar helt fel.

Facket ska kolla detta på måndag som tur är . Tack för er hjälp här

• Litet My

Hos oss (vården) får vi jobba även med magsjuka barn hemma.

• Lussekatta
    hey_anna skrev 2015-12-23 19:11:58 följande:

Ja detta verkar helt fel.

Facket ska kolla detta på måndag som tur är . Tack för er hjälp här

bra :)
    * Someone once called me delusional, I almost fell of my unicorn. *
  • Mooomin

Det är ju 48h inkubationstid på magsjuka så du kan mycket väl vara smittad! Helt ok av arbetsgivaren, det är så man håller kräksjuka borta. Det är otroligt smittsamt och väldigt respektlöst att gå till jobbet och riskera att smitta ner folk om man vet om att man haft magsjuka hemma.

• RosaSmurf

Det beror ju på vad du jobbar med. Smittan kan du bära med dig även om du själv inte blir sjuk.

• AnkiC
    Mooomin skrev 2015-12-24 00:28:02 följande:

Det är ju 48h inkubationstid på magsjuka så du kan mycket väl vara smittad! Helt ok av arbetsgivaren, det är så man håller kräksjuka borta. Det är otroligt smittsamt och väldigt respektlöst att gå till jobbet och riskera att smitta ner folk om man vet om att man haft magsjuka hemma.

Magsjuka förs vidare via droppsmitta så det smittar inte innan man insjuknat.
  • Mooomin

Det finns tydligen vissa virus som kan göra det. Samt att man kan föra vidare viruset hemifrån om man inte tänkt på precis allt i hygienväg. Onödigt att chansa tycker jag.

AnkiC skrev 2015-12-24 08:00:14 följande:

Magsjuka förs vidare via droppsmitta så det smittar inte innan man insjuknat.

Svar på tråden 48 timmarsregeln för föräldern ?