• Egointe

Svärmorsproblem som alla andra

Jag blir tokig. Jag har en dotter på 2 år och en dotter på snart 4 månader och en svärmor som är en fruktansvärt intensiv människa. Hon bor 70 mil ifrån oss så när vi ses måste vi alltid bo hos dem i en vecka eller så bor de hos oss lika länge. Min man förstår ingenting utan tycker att det är jag som överdriver, han säger bara "du vet ju hur hon är, det är bara att strunta i det"

Här kommer några exempel:

När äldsta dottern föddes och de var och hälsade på så kom hon upp till vårt sovrum på övervåningen där jag låg och ammade dottern (för att få lite lugn och ro) för att fråga om dottern andades....!? trodde hon på riktigt att min dotter hade dött och jag hade inte märkt något?! Sedan stegade hon fram och tryckte på mitt bara bröst och frågade om jag verkligen hade tillräckligt med mjölk!? Oerhört kränkande om ni frågar mig!

En annan gång ville hon ge dottern vatten eftersom det var så varmt ute. Jag påtalade att jag helammar och hon är för liten för att dricka kranvatten. 5 min senare har hon snott åt sig dottern, smitit in i köket och står och häller i henne vatten med en sked. Hon skrattar nervöst när hon får syn på mig och säger: hon var törstig! Kokar bara jag tänker på det, vem är hon att strunta i vad jag säger, bakterierna i kranvatten kan ju dessutom vara skadliga för en liten bebismage.

Hon har sedan äldsta dottern föddes också pratat om hur viktigt det är att min dotter får en bra relation med sin faster, hennes egen dotter som inte har egna barn. Hur mycket hennes dotter tycker om min dotter och att hon tror att de ska få en speciell relation. Så fort vi alla umgås så säger hon hela tiden till min nu tvååriga dotter att gå till XX(fastern) lek med XX, ge XX en puss osv. Hon har även tagit upp det med min mamma som bara tyckte det var märkligt att säga en sådan sak till henne.. En påtvingad relation kan väl knappast bli bra? Eller har jag fel?

Min svärmor gillar också att ifrågasatta hur vi sparar pengar åt barnen och frågar varje gång vi ses ifall de pengar hon ger vid födelsedagar mm. går in på mitt konto! Blir tokig! Båda barnen har varsitt sparkonto men hon verkar så orolig över att jag har kontroll över de hundralapparna hon ger och vill gärna lusska i det. Hon har väl knappast att göra med det?! Vi har en bättre ekonomi än de flesta och det vet hon, det handlar bara om att hon vill bara ha kontroll.

Nu när vi har en ny nyfödd så vill hon gärna ha koll på när bebisen har bajsat, ätit sist, sovit sist, hur länge osv! Hon kan fråga 10 ggr på en dag när yngsta dottern åt sist. Det har väl ändå jag som ammande mamma koll på!?

Vi hann knappt vara hemma hos henne i 4 timmar innan hon hade frågat 3 gånger om jag verkligen hade tillräckligt med mjölk i brösten! Nu har min man bestämt att vi ska åka utomlands tillsammans med hela svärfamiljen och jag ser bara framför mig hur hela resan går ut på att svärmor och faster ska leka mammor åt mina barn och inte låta dem vara en enda sekund. Vi hade dessutom bestämt oss för att åka på semester med några kompisar med barn i samma ålder som vi men den planen har alltså skrotats till förmån för en intensiv resa med en kontrollerande svärmor.. Suck! Förstår liksom inte hur jag ska få min man att förstå hur jobbigt och intensivt jag tycker att det blir.. Jag hade sett framför mig en mysig resa med barnen och honom, nu kommer hela resan bara vara en tävling i att få mina döttrars uppskattning.

78% av Sveriges alla mammor har problem med sin svärmor. Jag tror jag har en eller två tjejkompisar som är mammor som kommer lika bra överens med sin svärmor som med sin egen mamma, och 12 stycken som på något sätt har en fnurra på tråden med svärmor. Hur ska jag få min man att fatta att det inte är mig det är fel på och att respektera att jag faktiskt inte vill åka utomlands med dem..

Fe
  • Svar på tråden Svärmorsproblem som alla andra
  • Tonensu

Blir fruktansvärt irriterad av att läsa ditt inlägg. Vissa människor måste lära sig att respektera gränser. Klämma på dina bröst?! Vad är det för beteende? Om faster vill ha en bra relation med sina brorsdöttrar är det upp till faster att se till att få det. Absolut inte något som barnen ska lastas med.

Förstår att du inte vill tillbringa semester med dessa människor. Mitt enda råd är att du pratar med din man om det. Låt honom läsa ditt inlägg kanske? Tror du att han hade velat åka på semester med din mamma?

• mawliens

Har tyvärr inte samma problem med min svärmor, hon är underbar och det är jag så tacksam över. Önskar ingen att få ha det som du har det och hoppas innerligt att din man en dag förstår dig. Du kanske skulle be din pappa bli likadan mot din man för ett litet tag så att han får känna på hur det är, på det sättet kanske han kommer att förstå dig. Visst, det kanske är en risk men oftast kan man inte sätta sig in i andras situationer förrän man har varit där själv.

Hoppas att allting löser sig för dig en dag! :)

• Annaodaniel

Din stackare, lider med dig...trodde min svärmor var jobbig, men din låter som något i hästväg. Tycker liksom övriga att du måste börja med att prata med din man om detta. Ni måste gemensamt komma överens om var gränserna ska hå, vad som är ok och inte osv. Jag har tur som har en sambo som är förstående, då alla hans tidigare flickvänner och kompisar tycker att hans mamma är väldigt kontrollerande och dominant. Vi tog ett ordentligt snack med henne i somras, och jag sa precis allt...just med tanke på att vi ska ha barn och då vill ha detta problem ur världen. Hon pratade inte med min sambo på flera veckor..och ni ska veta att min sambo normalt sätt är hennes ögonsten. Senaste månaderna har hon varit helt okej, lägger dig inte i på samma sätt, ringer inte 5ggr under en kväll osv. Märkligt nog tror jag att hon fick lite respekt för mig, dock skulle hon aldrig erkänna det förstås. Nu återstår endast problemen med sambons syster...

• Farfallos

Ni kvinnor som svarar i denna tråd; Ha den i minnet den dag ni själva blir svärmödrar.... Det sägs ju att kvinnor blir lite korkade under graviditeten, men det är ju bara en liten svacka jämfört med det stup som ert IQ faller ned för när barnbarnen kommer.

• mama

Min svärmor är också sån. Som tur är så har jag inga problem med att säga ifrån och fattar hon inte är hon inte välkommen. Som tur är har jag en man som står vid min sida.

• Farfallos

Min fd svärmor har tre döttrar med barn. Alla tre har skällt på henne för hur hon betedde sig under småbarnsåren. Hon fattade varken då eller nu vad hon gjorde för fel....

• Svärmorsproblem som alla andra

Ja jag antar att jag får försöka prata med honom igen. Hans favoritsvar är: "du vet ju hur hon är" "hon menar inget illa". Det tror jag inte heller, jag tror bara att hon vill ha kontroll och känna sig delaktig i beslut angående våra barn, beslut som jag och min man ska ta själva.

Jag sa precis till henne om en sak... Svärmor sade till äldsta dottern 4 gånger att gå och lägga sig med fastern i fasterns säng och läsa en bok. Dottern gjorde inte som hon sa utan lekte vidare med annat.

Då sa jag till svärmor att sluta tjata om att min dotter hela tiden ska gå til fastern, jag sa att det kan ju få motsatt effekt och det vore ju tråkigt. Dottern går till fastern ändå utan tjat från svärmor. Då tog svärmor väldigt illa upp och påstod att hon inte alla tjatade om det och aldrig skulle tvinga mina barn till något. Dålig stämning blev det minst sagt... Och som vanligt är det jag som känner mig som ragatan.....

Fe
  • Farfallos
    Svärmorsproblem som alla andra skrev 2015-12-25 08:42:31 följande:

Ja jag antar att jag får försöka prata med honom igen. Hans favoritsvar är: "du vet ju hur hon är" "hon menar inget illa". Det tror jag inte heller, jag tror bara att hon vill ha kontroll och känna sig delaktig i beslut angående våra barn, beslut som jag och min man ska ta själva.

Jag sa precis till henne om en sak... Svärmor sade till äldsta dottern 4 gånger att gå och lägga sig med fastern i fasterns säng och läsa en bok. Dottern gjorde inte som hon sa utan lekte vidare med annat.

Då sa jag till svärmor att sluta tjata om att min dotter hela tiden ska gå til fastern, jag sa att det kan ju få motsatt effekt och det vore ju tråkigt. Dottern går till fastern ändå utan tjat från svärmor. Då tog svärmor väldigt illa upp och påstod att hon inte alla tjatade om det och aldrig skulle tvinga mina barn till något. Dålig stämning blev det minst sagt... Och som vanligt är det jag som känner mig som ragatan.....

Mot människor med svagt förstånd måste man ibland vara en jobbig jävel. Du ska inte ha dåligt samvete för det.

...och nästa gång hon frågar när något barn sist fick mat så svara "i förrgår" och lägg sedan till att hon ska bry sig. Du har sagt till förr och hon måste förstå att det är hon som skapar dålig stämning. Om du kväver din rättmätiga ilska så är det ju du som mår dåligt. Fattar hon inte rent förnuftsmässigt så är det smärta som gäller - för dig eller henne.
  • No Logo

"Du vet ju hur hon är" och "hon menar inget illa" fungerar bara om man känner personen väl och tycker om den i övrigt, typ ens egna föräldrar. Har man inte relationen att man känner att man tycker mycket om varandra och därför kan ha överseende med vissa mindre trevliga ovanor så gör de uttalandena att man bara känner att ena partner inte tar en på allvar och förminskar ens problem. Förklara detta för din man och be honom sluta säga så. Han måste vara på din sida och hjälpa dig lösa problemet. Men, det måste göras på ett snällt sätt för att inte skapa en annan större konflikt. Med värme, humor och bestämdhet kan ni vänja henne av med de värsta olaterna!

Klappa svärmor på armen och säg att du tycker det är rart att hon har sån koll på lillans matvanor, men att hon kan lita på att ni ger henne tillräckligt med mat, och så ler du vänligt. Nästa gång hon frågar när bäbisen ätit senast påminner du henne leende om att "nejnej, du skulle ju inte fråga så mer"! Insisterar hon på att hon måste ha koll så förklarar du vänligt att du blir ledsen över att hon inte har förtroende för att ni kan ta hand om ert barn. Låt det handla om hur du/ni känner, inte om att hon hör fel.

Men det viktigaste är ju som du själv skriver att få maken att förstå - och det finns du bara en lösning, prata! Gör det när inget särskilt har hänt nyligen.

Svar på tråden Svärmorsproblem som alla andra