Svärmorsproblem som alla andra
Jag blir tokig. Jag har en dotter på 2 år och en dotter på snart 4 månader och en svärmor som är en fruktansvärt intensiv människa. Hon bor 70 mil ifrån oss så när vi ses måste vi alltid bo hos dem i en vecka eller så bor de hos oss lika länge. Min man förstår ingenting utan tycker att det är jag som överdriver, han säger bara "du vet ju hur hon är, det är bara att strunta i det"
Här kommer några exempel:
När äldsta dottern föddes och de var och hälsade på så kom hon upp till vårt sovrum på övervåningen där jag låg och ammade dottern (för att få lite lugn och ro) för att fråga om dottern andades....!? trodde hon på riktigt att min dotter hade dött och jag hade inte märkt något?! Sedan stegade hon fram och tryckte på mitt bara bröst och frågade om jag verkligen hade tillräckligt med mjölk!? Oerhört kränkande om ni frågar mig!
En annan gång ville hon ge dottern vatten eftersom det var så varmt ute. Jag påtalade att jag helammar och hon är för liten för att dricka kranvatten. 5 min senare har hon snott åt sig dottern, smitit in i köket och står och häller i henne vatten med en sked. Hon skrattar nervöst när hon får syn på mig och säger: hon var törstig! Kokar bara jag tänker på det, vem är hon att strunta i vad jag säger, bakterierna i kranvatten kan ju dessutom vara skadliga för en liten bebismage.
Hon har sedan äldsta dottern föddes också pratat om hur viktigt det är att min dotter får en bra relation med sin faster, hennes egen dotter som inte har egna barn. Hur mycket hennes dotter tycker om min dotter och att hon tror att de ska få en speciell relation. Så fort vi alla umgås så säger hon hela tiden till min nu tvååriga dotter att gå till XX(fastern) lek med XX, ge XX en puss osv. Hon har även tagit upp det med min mamma som bara tyckte det var märkligt att säga en sådan sak till henne.. En påtvingad relation kan väl knappast bli bra? Eller har jag fel?
Min svärmor gillar också att ifrågasatta hur vi sparar pengar åt barnen och frågar varje gång vi ses ifall de pengar hon ger vid födelsedagar mm. går in på mitt konto! Blir tokig! Båda barnen har varsitt sparkonto men hon verkar så orolig över att jag har kontroll över de hundralapparna hon ger och vill gärna lusska i det. Hon har väl knappast att göra med det?! Vi har en bättre ekonomi än de flesta och det vet hon, det handlar bara om att hon vill bara ha kontroll.
Nu när vi har en ny nyfödd så vill hon gärna ha koll på när bebisen har bajsat, ätit sist, sovit sist, hur länge osv! Hon kan fråga 10 ggr på en dag när yngsta dottern åt sist. Det har väl ändå jag som ammande mamma koll på!?
Vi hann knappt vara hemma hos henne i 4 timmar innan hon hade frågat 3 gånger om jag verkligen hade tillräckligt med mjölk i brösten! Nu har min man bestämt att vi ska åka utomlands tillsammans med hela svärfamiljen och jag ser bara framför mig hur hela resan går ut på att svärmor och faster ska leka mammor åt mina barn och inte låta dem vara en enda sekund. Vi hade dessutom bestämt oss för att åka på semester med några kompisar med barn i samma ålder som vi men den planen har alltså skrotats till förmån för en intensiv resa med en kontrollerande svärmor.. Suck! Förstår liksom inte hur jag ska få min man att förstå hur jobbigt och intensivt jag tycker att det blir.. Jag hade sett framför mig en mysig resa med barnen och honom, nu kommer hela resan bara vara en tävling i att få mina döttrars uppskattning.
78% av Sveriges alla mammor har problem med sin svärmor. Jag tror jag har en eller två tjejkompisar som är mammor som kommer lika bra överens med sin svärmor som med sin egen mamma, och 12 stycken som på något sätt har en fnurra på tråden med svärmor. Hur ska jag få min man att fatta att det inte är mig det är fel på och att respektera att jag faktiskt inte vill åka utomlands med dem..