• Egointe

Svärmorsproblem som alla andra

Jag blir tokig. Jag har en dotter på 2 år och en dotter på snart 4 månader och en svärmor som är en fruktansvärt intensiv människa. Hon bor 70 mil ifrån oss så när vi ses måste vi alltid bo hos dem i en vecka eller så bor de hos oss lika länge. Min man förstår ingenting utan tycker att det är jag som överdriver, han säger bara "du vet ju hur hon är, det är bara att strunta i det"

Här kommer några exempel:

När äldsta dottern föddes och de var och hälsade på så kom hon upp till vårt sovrum på övervåningen där jag låg och ammade dottern (för att få lite lugn och ro) för att fråga om dottern andades....!? trodde hon på riktigt att min dotter hade dött och jag hade inte märkt något?! Sedan stegade hon fram och tryckte på mitt bara bröst och frågade om jag verkligen hade tillräckligt med mjölk!? Oerhört kränkande om ni frågar mig!

En annan gång ville hon ge dottern vatten eftersom det var så varmt ute. Jag påtalade att jag helammar och hon är för liten för att dricka kranvatten. 5 min senare har hon snott åt sig dottern, smitit in i köket och står och häller i henne vatten med en sked. Hon skrattar nervöst när hon får syn på mig och säger: hon var törstig! Kokar bara jag tänker på det, vem är hon att strunta i vad jag säger, bakterierna i kranvatten kan ju dessutom vara skadliga för en liten bebismage.

Hon har sedan äldsta dottern föddes också pratat om hur viktigt det är att min dotter får en bra relation med sin faster, hennes egen dotter som inte har egna barn. Hur mycket hennes dotter tycker om min dotter och att hon tror att de ska få en speciell relation. Så fort vi alla umgås så säger hon hela tiden till min nu tvååriga dotter att gå till XX(fastern) lek med XX, ge XX en puss osv. Hon har även tagit upp det med min mamma som bara tyckte det var märkligt att säga en sådan sak till henne.. En påtvingad relation kan väl knappast bli bra? Eller har jag fel?

Min svärmor gillar också att ifrågasatta hur vi sparar pengar åt barnen och frågar varje gång vi ses ifall de pengar hon ger vid födelsedagar mm. går in på mitt konto! Blir tokig! Båda barnen har varsitt sparkonto men hon verkar så orolig över att jag har kontroll över de hundralapparna hon ger och vill gärna lusska i det. Hon har väl knappast att göra med det?! Vi har en bättre ekonomi än de flesta och det vet hon, det handlar bara om att hon vill bara ha kontroll.

Nu när vi har en ny nyfödd så vill hon gärna ha koll på när bebisen har bajsat, ätit sist, sovit sist, hur länge osv! Hon kan fråga 10 ggr på en dag när yngsta dottern åt sist. Det har väl ändå jag som ammande mamma koll på!?

Vi hann knappt vara hemma hos henne i 4 timmar innan hon hade frågat 3 gånger om jag verkligen hade tillräckligt med mjölk i brösten! Nu har min man bestämt att vi ska åka utomlands tillsammans med hela svärfamiljen och jag ser bara framför mig hur hela resan går ut på att svärmor och faster ska leka mammor åt mina barn och inte låta dem vara en enda sekund. Vi hade dessutom bestämt oss för att åka på semester med några kompisar med barn i samma ålder som vi men den planen har alltså skrotats till förmån för en intensiv resa med en kontrollerande svärmor.. Suck! Förstår liksom inte hur jag ska få min man att förstå hur jobbigt och intensivt jag tycker att det blir.. Jag hade sett framför mig en mysig resa med barnen och honom, nu kommer hela resan bara vara en tävling i att få mina döttrars uppskattning.

78% av Sveriges alla mammor har problem med sin svärmor. Jag tror jag har en eller två tjejkompisar som är mammor som kommer lika bra överens med sin svärmor som med sin egen mamma, och 12 stycken som på något sätt har en fnurra på tråden med svärmor. Hur ska jag få min man att fatta att det inte är mig det är fel på och att respektera att jag faktiskt inte vill åka utomlands med dem..

Fe
  • Svar på tråden Svärmorsproblem som alla andra
  • Sallys mamma

Nä av med silkesvantarna! Ovan kommentar skulle ju bara lösa ett problem av många. Svärmor behöver ingen vänlig klapp på axeln utan en ordentlig korrektion!

Hihi
  • No Logo
    Sallys mamma skrev 2015-12-25 18:22:29 följande:

Nä av med silkesvantarna! Ovan kommentar skulle ju bara lösa ett problem av många. Svärmor behöver ingen vänlig klapp på axeln utan en ordentlig korrektion!

Fast då är det stor risk att det blir öppen konflikt mellan Ts och svärmor, och maken hamnar i mitten med dåligt samvete åt båda hållen. Det är som att dressera en hund, du får bättre resultat om du vänligt men bestämt visar hur den ska göra istället för att använda skrik och slag ; )

Självklart kan rådet ovan appliceras på alla områden, inte enbart matfrågan.
  • Sallysmamma

Ja, majoriteten av kommentarerna vet ju hur en svärmor ska tas. Stå på dig är allt jag har att säga!

Hihi
  • Emmispemmis

Hur ofta träffas ni?

Om det handlar om ett par veckor en eller två gånger om året skulle jag bara bita ihop. Det låter jobbigt, men är det sällan skulle jag bara stå ut sp länge hon inte är rent elak.

• Ego Lovers
    Svärmorsproblem som alla andra skrev 2015-12-25 08:42:31 följande:

Ja jag antar att jag får försöka prata med honom igen. Hans favoritsvar är: "du vet ju hur hon är" "hon menar inget illa". Det tror jag inte heller, jag tror bara att hon vill ha kontroll och känna sig delaktig i beslut angående våra barn, beslut som jag och min man ska ta själva.

Jag sa precis till henne om en sak... Svärmor sade till äldsta dottern 4 gånger att gå och lägga sig med fastern i fasterns säng och läsa en bok. Dottern gjorde inte som hon sa utan lekte vidare med annat.

Då sa jag till svärmor att sluta tjata om att min dotter hela tiden ska gå til fastern, jag sa att det kan ju få motsatt effekt och det vore ju tråkigt. Dottern går till fastern ändå utan tjat från svärmor. Då tog svärmor väldigt illa upp och påstod att hon inte alla tjatade om det och aldrig skulle tvinga mina barn till något. Dålig stämning blev det minst sagt... Och som vanligt är det jag som känner mig som ragatan.....

Fe
    När han säger "du vet hur hon är" så svara snälla berätta för mig hur hon är för jag vill veta och höra de orden från din mun. Och när han säger " hon menar inget illa" fråga honom på vilket sätt menar hon inget illa genom att tex klämma dig på brösten, tvinga hans syster och er dotter till en relation som svärmodern styr över osv. Låt honom förklara. För när han väl får förklara kommer han inse hur gränslös hon är. Så länge han kommer med bortförklaringar kommer ni ha problem.
  • Ego Lovers
    Emmispemmis skrev 2015-12-25 19:57:48 följande:

Hur ofta träffas ni?

Om det handlar om ett par veckor en eller två gånger om året skulle jag bara bita ihop. Det låter jobbigt, men är det sällan skulle jag bara stå ut sp länge hon inte är rent elak.

Att trycka nån på brösten för att "mäta" hur mycket bröstmjölk man har är inte bara gränslöst utan djupt kränkande och det är faktiskt att antasta. Ts hade kunnat anmäla människan för ofredanden.
  • Moe10

Ja vad ska man säga... Stackars dig som måste stå ut med en tvivlande svärmor. Förstår hur psykiskt jobbigt det måste va med alla dessa frågor som om du inte är kapabel till att ta hand om era barn. Detta måste ju få ett stopp! Antingen får du ta upp det med din man än en gång.. Eller skriva ett mail till din svärmor och förklara hur det uppfattas från din sida. Lycka till!

• nevermind
    Svärmorsproblem som alla andra skrev 2015-12-25 08:42:31 följande:

Ja jag antar att jag får försöka prata med honom igen. Hans favoritsvar är: "du vet ju hur hon är" "hon menar inget illa". Det tror jag inte heller, jag tror bara att hon vill ha kontroll och känna sig delaktig i beslut angående våra barn, beslut som jag och min man ska ta själva.

Jag sa precis till henne om en sak... Svärmor sade till äldsta dottern 4 gånger att gå och lägga sig med fastern i fasterns säng och läsa en bok. Dottern gjorde inte som hon sa utan lekte vidare med annat.

Då sa jag till svärmor att sluta tjata om att min dotter hela tiden ska gå til fastern, jag sa att det kan ju få motsatt effekt och det vore ju tråkigt. Dottern går till fastern ändå utan tjat från svärmor. Då tog svärmor väldigt illa upp och påstod att hon inte alla tjatade om det och aldrig skulle tvinga mina barn till något. Dålig stämning blev det minst sagt... Och som vanligt är det jag som känner mig som ragatan.....

Fe
    BRA att du är en ragata! Hon började ju! Du gör helt rätt som säger ifrån. Nu ska du bara fräsa på din man också. Har han ensam bestämt att ni ska resa med hans familj??
  • Marsbarn91

Alltså om jag sa till någon att "du borde inte äta den där hamburgaren, tänk på din hälsa" så skulle det inte spela nån roll om "det är sån jag är" eller "att jag menar bara väl". Det finns vissa gränser man inte passerar, vissa saker man inte säger eller gör. Oavsett hur väl hon menar eller om det är sån hon är så gör det inte handlingen okej. Det skapar osämja och obehag. Det är synd att din man inte förstår det. Hade han förstått och tagit tag i saken tidigare hade du kanske inte känt sån motvilja att semestra med dom, då hade du kanske faktiskt velat göra det. Men nu har han inte tagit tag i problemen och då blir det så här. Jag tycker inte du ska åka på semestern med dom, JAG hade då inte gjort det.

Jag har själv en son och har svurit dyrt och heligt att när den tiden kommer ska jag inte bli som min egen svärmor och jag skulle faktiskt ALDRIG bete mig som din. Hon ska vara glad att det är du som är hennes svärdotter och inte jag, för hade hon gjort mot mig som hon har gjort mot dig skulle hon inte vara en del av vare sig mitt eller mina barns liv.

• Mammantill2st

Varför varför blir mammor till pojkar så här när deras söner får barn och de blir farmor? Som du skriver 78% av Sveriges mammor har en skuren relation till svärmor. Jag har själv NOLL mammavänner som kommer överens med svärmor. Du har gift dig med en man, inte hans släkt! Du och era döttrar är hans familj och han borde respektera dina känslor och inte ställa sig bakom sin mamma och försvara henne som en liten mammagris. Självklart ska ni inte åka på någon resa tillsammans om du inte orkar det. Ni kan ju hitta på en massa annat som inte är lika intensivt och som innebär att ni måste bo tillsammans. Lycka till!

Power
  • Dasha17

Hej!

Jag förstår hur du känner dig... Jag tror att vi är instinktivt extremt känsliga för sådant när barnen är små...

Mina bekanta ofta berättar liknande historier. Av deras erfarenhet kan jag säga:

1. det bästa är att säga klart och tydligt nu till din svärmor om vad du vill och inte vill. Att visa henne var dina gränser går. att vara till och med hård och otrevlig ibland. Hålla fast osv.

Då kommer ni (du och din svärmor) troligast att få bra kontakt sedan, när barnet blir äldre, du blir mindre inställd på att försvara er familj och kommer att ha lättare att "släppa taget" om barnet.

Svärmodern kommer då redan att ha stor respekt för dig och inte våga störa dig. Så hon kommer att bli jätteglad och tacksam när du efter ett par år börjar låta henne komma närmare och vara med oftare.

2. den värsta varianten är att hålla irritationen inne nu och svälja sin stolthet. Då kommer det att explodera mellan er om några månader, och det finns stor risk att relationerna kommer att bli förstörda. Därför att du kommer att ha så mycket irritation och sparade dåliga minnen. svärmodern däremot kommer att vara hård mot dig för att hon har redan vant sig att du är mjuk och går med på det hon säger.

Jag vet av erfarenhet att svärmödrar ofta misstar sin roll och tror att mamman vill att svärmor ska agera extramamma! Bara att sätta henne på sin plats! Farmor!

Lycka till!

2d
  • Lussantussan87

Jag hade en svärmor som också betedde sig väldigt märkligt. Det har tagit nästan 5 år innan jag kan hantera vår relation på ett bra sätt. Men nu fungerar det fint. Jag tror det i vårt fall handlade mkt om att hon hade svårt att fröstå sin roll. Hon har tidigare fått agera mamma åt sina samtliga tidigare barnbarn och hade svårt att förstå att vår son hade en mamma och att hennes roll var att vara farmor. Det har tagit sin tid men nu är det bra.

Mkt av vårt problem var till en början att min sambo inte alls förstod varför jag tyckte hans mamma var så jobbig. Med tiden har vi pratat en hel del om det och det har gjort att det blivit bättre, numera är det han som sköter kontakten med sin mamma om det är några känsliga saker. Jag har också en mkt mer avslappnad relation till henne då jag vet att han stöttar mig. Vi ser alltid till att prata om det är ngt som ska ske eller liknande och talar om att vi vill ha det såhär... då blir det VI som är avsändare och inte jag vilket har gjort stor skillnad.

Hoppas du får ordning på det hela. :)

*styrkekram*

Ui
  • Marsbarn91
    Mammantill2st skrev 2015-12-26 21:54:46 följande:

Varför varför blir mammor till pojkar så här när deras söner får barn och de blir farmor? Som du skriver 78% av Sveriges mammor har en skuren relation till svärmor. Jag har själv NOLL mammavänner som kommer överens med svärmor. Du har gift dig med en man, inte hans släkt! Du och era döttrar är hans familj och han borde respektera dina känslor och inte ställa sig bakom sin mamma och försvara henne som en liten mammagris. Självklart ska ni inte åka på någon resa tillsammans om du inte orkar det. Ni kan ju hitta på en massa annat som inte är lika intensivt och som innebär att ni måste bo tillsammans. Lycka till!

Power
    Jäkligt bra fråga. Har ofta undrat samma sak.
Svar på tråden Svärmorsproblem som alla andra