Inlägg från: Anonym (Undrande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrande)

Umgänge i nya familjer

(Flyttade tråden då jag tror att den passar bättre här. Finns alltså en dubblett.)

Hur gör ni i nya familjer med umgänget? Tänker i familjer där ni haft varannan vecka men inte samma veckor eller helger.

Eller när ni ska planera umgänge framåt som veckor, semestrar och jul?

Hur resonerar ni?

- Vad som är bestämt med barnen och den andra föräldern gäller i första hand.

- Vilka tider barnen är i nya familjen måste synka i första hand.

- Barnens förälders jobbtider styr, övriga prioriteringar sen.

- Vi bestämmer i nya familjen först och sen resonerar vi med våra ex.

- Vi bestämmer med exen kring barnen först och sen planerar vi nya familjen efter det.

- Vi sitter tillsammans med alla ex och planerar.

Detta är nytt för mig så kom gärna med fler förslag och lösningar som inte jag har tänkt på!

• Svar på tråden Umgänge i nya familjer
  • Anonym (Undrande)

Ingen styvförälder som är inne på FL på juldagen? ;)

• Anonym (Undrande)
    mammaåten skrev 2015-12-25 20:24:49 följande:

Nu har inte jag ett nytt förhållande. Men jag och mitt ex har en väldigt bra relation och vi har tidigare bytt veckor för att det skulle matcha hans brors veckor med barn.

Först och främst skulle vi prata med våra respektive för att se om det är något specifikt som ska hända/ om något krockar men inte bestämma några planer & sedan pratar vi med varandra för att se så det passar.

För oss hade det tex aldrig vart problem att byta veckor om vi båda träffade ny med barn. Det är heller inte problem om jag skulle vilja "ta" vårt barn på hans veckor (om han inte redan har något planerat såklart).

Det låter toppen förstås men vad skulle hända om ni båda träffade nya och ni t.ex ville ha samma veckor?
Svar på tråden Umgänge i nya familjer