• Anonym (Orolig)

Brandlarm nära magen , gravid v. 28

Jag är gravid i vecka 28+2 och jag kan inte sluta oroa mig för en sak som hände nyss.

Min mamma skulle testa om min systers brandvarnare funkade och satte på den bara nån meter från där jag satt. Det lät ju jättehögt men bara i några sekunder. Bebisen kan ju bli skrämd och stressad av höga ljud, och jag har läst om att bebisen kan bajsa i fostervattnet om den blir stressad och att det kan vara jättefarligt :( Vet inte om det är mest under förlossningen som det händer eller om det kan hända när som helst under graviditeten.

Jag ringde till en barnmorska o frågade och hon sa att bebisen kan bli skrämd av höga ljud men att det inte borde vara nån fara så kort tid.

Men jag är jätterädd nu och kan inte sluta gråta .. Jag vet inte om jag överdriver men kan verkligen inte sluta oroa mig :( Bebisen sparkar mkt nu men hon brukar sparka rätt så mkt vid den här tiden annars också .

Nån som vet om ljudet från brandvarnaren kan ha varit farligt?

• Svar på tråden Brandlarm nära magen , gravid v. 28
  • Anonym (Lugn)

Ja, du överdriver.
    Inget att vara orolig för. Bebisen reagerade säkert på det höga ljudet, men det är inte detsamma som att bebisen blir stressad och bajsar i fostervattnet.

• Anonym (Orolig)

Tack för svaren..

Jag kan inte sova nu och mår jättedåligt :( det är mkt annat nu också och det här blir bara för mkt.

Jag fattar inte hur man kan sätta på en brandvarnare utan att säga till innan precis bredvid nån som är gravid i vecka 28 :( Hon sa att hon inte tänkte på det men det är bara så onödigt .. Om inte annat så har det ju fått mig att oroa mig jättemkt och BM som jag pratade med lät så osäker.

Jag tycker att det nog är det obehagligaste och mest stressande ljudet som finns , jag vet att det dämpas i magen men bebisen borde ju inte tycka om det heller :( Har moderkakan i bakvägg också så den dämpar ju inget :(

• Anonym (Norba)

Hade det varit livshotande mef brandlarm vid graviditet hade de upplyst blivande mammor om det precis som de varnar för alkohol, mögelostar, vissa fiskar osv osv. Ta det lugnt nu och tänk logiskt. Det är bara hormoner som spökar nu tror jag :)

• idis78

Om det vore så farligt med ljud hade gravida bott i ljudisolerade rum där man bara fick viska.

• Anonym (Omg)

Är du seriös?! OMG trodde du det är tyst inne i magen eller? Det är ett jävla liv där inne kan jag säga. Gissar att detta är första barnen för du är extremt överdriven ts.

• ITpappan

Brandvarnaren var säkert ingen fara. Din onormala oro nu kan dock vara det n

• Anonym (Z)
    ITpappan skrev 2015-12-26 08:53:59 följande:

Brandvarnaren var säkert ingen fara. Din onormala oro nu kan dock vara det n

Håller med! Den här oron och stressen kan vara farlig för bebisen!
  • mamaleona

Det är 110% lugnt med dendär saken, lovar. Din baby mår sämre av din oro o ångest än av ett brandalarm, fast det hade tjutat en halv timma. H en bm

• MajaVira

Lugna ner dig. Din oro är jobbigare för barnet än vad ljudet var.

Och att barnmorskan var osäker var förmodligen för att ingen någonsin ställt den frågan förut, vilket gör att hon inte visste vad hon skulle svara. Om höga ljud skulle skadat fostret hade det stått i alla råd och broschyrer till blivande mödrar, så du kan utgå från att det inte är någon fara.

• Frontline

Jösses säger jag bara...

Hur många kvinnor jobbar inte i så pass bullriga miljöer att hörselskydd måste användas tror du..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Orolig)

Tack för svaren :)

Jo det kanske var lite överdrivet.. Det klart det kan hända att brandlarm går igång men tyckte det var lite onödigt att sätta på det med flit utan att varna innan, även om jag vet att hon inte menade nått illa och bara inte tänkte sig för.

Nej det är faktiskt andra barnet.. Men det är mkt annat just nu också , bråk i familjen och pappan till barnet är inte med mig längre..

Jag vet att barnet kan utsättas för högre ljud men jag tänkte att det är ett så plötsligt o obehagligt ljud men det kanske är mest jag som tycker det.

• era öron

Tror du ska oroa dig mer för dina egna öron. Och ingen testar väl en brandvarnare nån meter från nån annan utan att säga till?

• Flygfotogen

Folk går ju på konserter och matcher och fan vet allt under graviditeten. Det är rätt så dämpat i livmodern.

• Anonym (Orolig)

Tack för svaren :)

Det kanske var mest hormoner , det verkar inte som att det är nån fara.

Men jag tänkte att det är ett så plötsligt ljud, till skillnad från t.ex konserter eller bullriga miljöer överhuvudtaget. Men jag vet inte..

Tycker bara hon borde sagt till innan så jag kunde gått därifrån , även om jag inte hade varit gravid så är det obehagligt med ljudet från en brandvarnare så där nära utan att man är beredd.

Men det borde ju inte vara nån fara för bebisen , jag stressade nog upp mig i onödan..

• Anonym (Orolig)

Och det där med att barnet kan bajsa i fostervattnet och att det är farligt för barnet var nått jag läste nån gång förra gången jag var gravid :/ Försöker undvika att läsa om allt som kan gå fel nu för man mår bara dåligt av det.

Det stod att det kan hända om barnet blir stressat men det stod inte vad som kan göra att barnet blir så stressat :/ så jag tänkte att ett sånt ljud borde göra barnet ganska stressat. Men det funkar kanske inte så alls ..

Verkar som att det är mest under förlossningen det kan hända ?

Svar på tråden Brandlarm nära magen , gravid v. 28