• Madelonen1

Sjuksköterskeutbildning

Hej!

Jag vill gärna plugga till sjuksköterska, min dröm är att bli barnmorska.

Men nu till problemet, jag vet inte riktigt hur det här funkar så tänkte fråga er..

Jag gick ut gymnasiet med riktigt dåliga betyg, har inget slutbetyg utan samlat betygsdokumtent. Jag har inte matte B, natur A och B eller samhäll A. Jag läste till undersköterska på komvux.

Måste jag läsa alla de ämnena innan jag har en chans att komma in eller räcker det att göra högskoleprovet? Eller måste jag både läsa alla ämnena och göra provet?

Tacksam för all hjälp jag kan få.. Är inte alls hemma i det här

• Svar på tråden Sjuksköterskeutbildning
  • SpanskaFlugan

Till att börja med behöver du så kallad grundläggande behörighet (det är minimikravet för att få läsa vidare) samt särskild behörighet för just den utbildning du vill läsa på högskola/universitet. Utan det hjälper inte att du skriver 2.0 på högskoleprovet. Högskoleprovet kan man söka på om ens gymnasiebetyg inte räcker till. Men du måste ha betyg i de ämnen som utbildningen kräver. Om du är osäker på vad du behöver läsa bör du pratat med en studievägledare på kommunen. De kan guida dig så att du till att börja med får rätt behörighet till sjuksköterskeutbildningen.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Högskoleprovet är "bara" till för att ge en extra chans att komma in om man har låga betyg, det ger dig ingen behörighet.

Matte B eller matte 2 som det heter nu är ett krav för särskild behörighet för sjuksköterskeprogrammet så den måste du ha. Utöver det måste du ha grundläggande behörighet, vad som gäller för dig kan du se här:

www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Behorighet/

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Eleonor01

Du behöver grundläggande behörighet + de extra ämnena som din utbildning kräver. Därefter söker du endast på högskoleprovet om du vill. Mao behöver man ej gymnasiet i ryggen alls

Lägst betyget E alternativt Godkänt i
    Svenska/Svenska som andra språk 1, 2 och 3 eller Svenska/Svenska som andra språk A + B
    Engelska 5 och 6 eller Engelska A
    Matematik 1a, b eller c eller Matematik A
    Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2 eller Samhällskunskap A
    samt tre års arbetslivserfarenhet på minst halvtid efter 19 års ålder.
    Den särskilda behörigheten kräver att du har:

? Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c
    ? Naturkunskap 2*
    ? Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2

? Du kan ersätta Naturkunskap 2 med: Biologi 1 + Fysik 1a (eller Fysik 1b1 + 1b2) + Kemi 1

• Eleonor01
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-26 17:41:48 följande:

Högskoleprovet är "bara" till för att ge en extra chans att komma in om man har låga betyg, det ger dig ingen behörighet.

Matte B eller matte 2 som det heter nu är ett krav för särskild behörighet för sjuksköterskeprogrammet så den måste du ha. Utöver det måste du ha grundläggande behörighet, vad som gäller för dig kan du se här:

www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Behorighet/

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
    Man söker på högskoleprovet om man har grundläggande behörighet m yrkeslivserfarenhet
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Eleonor01 skrev 2015-12-26 18:07:29 följande:
    Man söker på högskoleprovet om man har grundläggande behörighet m yrkeslivserfarenhet
    Det stämmer ja, det tänkte jag inte på.
  • Eleonor01
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-26 18:11:00 följande:
    Det stämmer ja, det tänkte jag inte på.
    Den absolut enklaste vägen att gå om msn ej har fullgjort gymnasiebetyg.

Har msn däremot läst gymnasiekurser fram till juni i år, har jag för mig det var, kan msn få ett slut betyg från gymnasiet om det uppfyller vissa krav. Fast saknar man visa ämnen så måste man läsa dem ändå så i detta fallet spelar det inget roll
  • sandkorn89

Vilket år läste du på gymnasiet och komvux? Med gamla eller nya betygssystem och kurser?

• Madelonen1

Gick ut gymnasiet 2010. Blev färdig undersköterska genom komvux i december 2012...

• sandkorn89
    Madelonen1 skrev 2015-12-28 11:00:23 följande:

Gick ut gymnasiet 2010. Blev färdig undersköterska genom komvux i december 2012...

Hur många poäng saknar du för att kunna få ett slutbetyg? Förutom de kurser du måste ha för att kunna söka SSK-utbildning? 

Du kan få slutbetyg utfärdat till senast jan 2017 så det vore bra om du hann med det du behöver innan dess, annars är jag rädd att det blir struligt då du tidigare läst enligt "gamla" systemet (G-MVG och andra kurser)

Men som sagt, enklast att kolla med studievägledare i din kommun :)

Svar på tråden Sjuksköterskeutbildning