• Anonym (Gl)

Är min syster avundsjuk eller överreagerar jag?

Min syster och jag är väldigt olika, både till det inre och det yttre. Jag verkligen beundrade min syster när jag var yngre, tänkte att precis sådär vill jag hadet när jag väl skaffar familj (min syster är 13 år äldre). Jag har aldrig kännt mig avundsjuk på något sätt och tidigare varit väldigt delaktig i hennes liv när hennes barn vöxte upp, var barnvakt ofta och hade en väldigt nära relation till hennes barn.

Min syster har genomgått en väldigt jobbig skiljsmässa, mannen har varit otrogen sedan rätt lång tid tillbaka. Allt det här uppdagades för inte så längesen alls. Det finns ingen ursäkt till hans beteende övht men min syster kan vara väldigt dominant och uppfattas som självgod. Min systers man, eller ex numera, var extremt konflikträdd och jag tror helt enkelt inte att han vågade avsluta det hela, fegt nog.

Min syster har alltig varit ganska bra på att ge mig vad jag uppfattar som pikar, om mitt utseende först och främst samtidigt som hon jämt talar gott om sig själv.

Jag fick barn nyligen och under hela mi graviditet sa hon ofta hur glad hon var att hon äntligen var smalast, hur svårt det skulle bli för mig att gå ner i vikt, att min kropp skulle förändras och inte bli densamma osv. Jag störde mig enormt på det här, sättet hon sa det på, hon lät så entusiastisk när hon sa det.

Jag gick inte upp alls mkt i vikt, blev av med magen på några veckor, inga bristningar och ser exakt likadan ut som innan. Hade turen att må bra hela graviditeten, kunde träna och ta hand om mig själv.

Sedan vi fått barn har allting varit jättelugnt, vårt barn har aldrig varit skrikig (självklart missnöjd ibland) och sovit väldigt bra sedan starten. Jag njuter verkligen av föräldraledigheten! Jag är mkt medveten om att det i vissa perioder kommer vara jobbigare, och så har det ju vanrit även för oss men jämförelsevis har vi kommit väldigt lindrigt undan.

Min syster hade det tydligen väldigt kämpigt med sina barn, minst sagt, något som jag aldrig märkte då jag tyckte hennes barn var helt underbara. Tyvärr verkar min syster väldigt svart sjuksjuk över det här också, påpekar ofta att det kommer bli värre. Jag är mkt medveten om att det kommer perioder som är jobbiga men det är inget kul att höra hela tiden. Det känns som att hon sitter och väntar och gnuggar händerna om ni förstår vad jag menar.

Till råga på allt är vi halvsyskon och min mamma (min systers icke-biologiska mamma) sa till min syster att det var skillnad på att ha biologiska barnbarn än ickebiologiska-hemskt sagt om ni frågar mig! Min mamma jobbar jnte lika mkt nu so hon gjorde när min syster fick barn och ställer ofta upp med barnvakt och är en mkt engagerad mormor.

Jag förstår verkligen om min syster blir ledsen över det här så därför har jag inte direkt sagt något närhon säger något so irriterar mig. Jag börjar dock bli rädd att jag snart kommer bli riktigt förbannad. Hkn kan säga så konstiga saker också, ex har hkn nu gått ocb sagt att jag var väldigt stor ibörjan av min graviditet-något som inte stömmer övht. Varför hitta på en sån sak? Jag förstpr verkligen inte. Hon går också och säger att hon har roligare liv än mig. Hon känns så svartsjuk när hon säger såna här saker och jag kan inte förstå varför. Jag vill inget helldre än att ha en bra relation med henne, det var knappats såhär jag ville att det skulle bli mellan oss när jag fick barn trodde vj skulle bli närmare varann.

Vad kan jag säga när hon kommer med sina kommentarer? Jag vill ju inte såra henne, samtigt som jag verkligen vill att hon slutar. Ska jag strunta i relationen med henne? Vi kanske aldrig kommer bli nära.. Vet inte hur jag ska hantera det här.

• Svar på tråden Är min syster avundsjuk eller överreagerar jag?
  • Lena

Kanske: jag vet att du inte mår bra men snälla ta inte ut det över mig.

• Anonym (Tänker)

"Byt fokus" eller "zooma ut ist för zooma in, tack"

"Välj dina strider" "vill man bära berg eller grus"

• Pila

Du låter självgod och skadeglad. Det är synd om din syster, inse det. Håll dig på avstånd från henne eftersom hon är bitter på dig. Begripligt nog.

• Anonym (n)

fråga vad hon vill uppnå med att säga att det blir jobbigare sen. Det får du väl ta när och om det dyker upp .
    Vad vil hon uppnå med att säga att du var stor om du inte var det?  osv. ställ henne lite mot väggen utan att låta arg eller sur, utan bara håll dig neutral men bolla tillbaka allt som frågor till henne. Hon blir kanske sur men så skulle jag göra om det var min syster 

• Anonym (B)
    Pila skrev 2015-12-28 00:42:22 följande:

Du låter självgod och skadeglad. Det är synd om din syster, inse det. Håll dig på avstånd från henne eftersom hon är bitter på dig. Begripligt nog.

Va? På vilket sätt låter ts självgod och skadeglad? Det är ju tvärtom.
  • Minxy

Say what?

För det första anser inte jag att TS låter självgod och skadeglad. För det andra så tycker jag inte att det är ok att säga elaka saker till någon annan bara för att man själv mår dåligt.

Om vi säger att TS syster mår dåligt över skilsmässan. Vad ger henne rätten att vara taskig mot TS? Är det TS fel att det blev skilsmässa?

Är man vuxen får man faktiskt skilja på person och person. Ta inte ut ilska på folk som inte rår över dina problem!
  • Anonym (Gl)

På vilket sätt menar du att jag låter självgod och skadeglad? Du får väldigt gärna utveckla svaret, vill nämligen absolut inte uppfattas på det viset. Att jag skulle uppfattas som självgod kan jag ju inte veta, men skadeglad är jag verkligen inte. 
  • Anonym (Gl)
    Lena skrev 2015-12-27 23:07:17 följande:

Kanske: jag vet att du inte mår bra men snälla ta inte ut det över mig.

tyvärr s tror jag inte att hon skulle ta det speciellt bra om jag sa så. Innan vi visste om hur dåligt det faktiskt var så överdrev hon väldigt mycket åt motsatt håll-allt var helt fantastiskt bra. Jag förstod att hon överdrev och att det nog kanske inte var så bra men visste inte hur jag skulle säga nått.
    Anonym (Tänker) skrev 2015-12-28 00:32:40 följande:

"Byt fokus" eller "zooma ut ist för zooma in, tack"

"Välj dina strider" "vill man bära berg eller grus"

Det bästa vore nog om jag lät det hon säger rinna av mig, kanske inte är värt det. Hon har dock hållt på såhär länge men det eskalerar när hon mår dåligt.

Bästa kanske är att inte träffa henne så ofta, ledsamt nog :/
    Anonym (n) skrev 2015-12-28 00:48:20 följande:

fråga vad hon vill uppnå med att säga att det blir jobbigare sen. Det får du väl ta när och om det dyker upp .
    Vad vil hon uppnå med att säga att du var stor om du inte var det?  osv. ställ henne lite mot väggen utan att låta arg eller sur, utan bara håll dig neutral men bolla tillbaka allt som frågor till henne. Hon blir kanske sur men så skulle jag göra om det var min syster 

Det ska jag testa! Då låter jag inte för anklagande.

• Anonym (Vi är flera tyvärr)

Oj vad jag känner igen mig, fast här är det svägerskan. Hon är oerhört missunnsam och svartsjuk på allt möjligt. Min bror har blivit väldigt färgad av henne. Jag har insett efter många vändor att vi tråkigt nog aldrig kommer få den fina relation som jag hoppats på och som hade varit roligt för våra barn som är kusiner. Vi ses kanske två-tre ggr om året, typ vid vissa högtider, fast vi bor nära.

Jag vet inte heller vart de kommer ifrån. De har fint hus med sjötomt, mkt mer pengar än oss, egna företag, köper alla senaste prylarna osv. Det visar verkligen att mkt pengar inte gör en person lycklig. Det är alltid små elaka kommentarer från henne. Jag skulle inte klara ta körkort, när det gick skulle jag inte komma in på min utbildning. När jag kom in skulle jag inte bli godkänd. När jag tog examen skulle förhållandet med min sambo krascha för att jag skulle bli kär i en blivande kollega, för alla i mitt yrke är med kollegor tydligen?! Smågrejer, men det är tråkigt och tröttsamt. Under julen nu började hon ifrågasätta min vigselring och ville avkräva mig karat, äkthetsintyg, motivering varför vi köpt den i x butik och vad vi fick betala?! Oerhört påstridig och tillslut lade sig andra i och försökte byta ämne. Inga hemliga saker egentligen, men det var inte av vänligt intresse. Det var tydligt att det skulle letas fel och klankas ner.

Iaf så försök att inte påverkas. Jag försöker att inte gå och irritera mig. Inte bjuda på att slösa min energi på att vara arg. Ni kanske inte måste ha kontakt och vara nära bara för att ni är släkt. Blod är inte alltid tjockare. Ledsamt, men blir lättare när man accepterar det och kan se på relationen för vad den verkligen är och inte vad man egentligen önskar. Om du vågar så säg ifrån. Tror dock inte det är mottagligt. De är felfria i sin tanke. Jag provade och det slutade med att vi inte pratade på över ett år, men att dem sedan förlät mig?!

Svar på tråden Är min syster avundsjuk eller överreagerar jag?