Inlägg från: Anonym (Undrande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrande)

Varför kallar ni er särbo när ni egentligen är en flickvän/ pojkvän?

Här på forumet tycks väldig många vara särbos. Väljer ni att kalla er det för att det låter som ert förhållande är mer på allvar eller seriöst? Eller är det för att att man passerat en viss ålder så är man inte längre någons flickvän eller pojkvän? Hur tänker ni om det? Jag har alltid haft uppfattningen att särbos är man bara för att man inte kan bo ihop fast man verkligen vill det, kanske på grund av tex trångboddhet eller annat. Var går i så fall gränsen till att vara någons flickvän eller pojkvän. Ordet särbo är ganska diffust. Förr var knappt någon det. Numera var och varannan människa tycks det.

• Svar på tråden Varför kallar ni er särbo när ni egentligen är en flickvän/ pojkvän?
  • Anonym (Undrande)

Om man väljer att inte bo med sin käresta av orsaken att man inte vill ge upp lägenheten eller av annan orsak så är man alltså särbo. En särbo kanske man inte gör slut med lika lätt som en flickvän ? Eller? Den ene kanske kallar det särbo medan den andra kanske kallar personen pojkvän. Kul at ni tar frågan seriöst. Jag tänker att sambo är en rättslig benämning men särbo har inte någon sådan status. Man kanske kallar det särbo för att det ska vara nästan "rättslig" , dvs äkta. Men som sagt beror det kanske på tid och syfte. Använder ni ordet ofta, för det tenderar kanske att få extra frågor? Gillar Kulbo. :)

• Anonym (Undrande)

Jag tänker att repektive är ett bra ord om man är ihop och om man talar OM er som några som har en relation, men funkar även på annat ställe. Dock tror jag att det ordet använder man bara en gång och inte flera i ett samtal för då blir det nog lite högtravande. Ordet partner indikerar att man är homosexuell och gift, men har mer och mer börjat användas av alla. Kul att ord ändrar betydelse tycker jag.

Anonym (Lina) skrev 2015-12-28 01:50:26 följande:

Om man säger respektive, syftar det då bara på partnern om man är gift? Är det bara ett ord för gifta makar tänkte jag?

Min partner, kan man ju också säga istället för pojkvän/flickvän kanske.

• Anonym (Undrande)

[quote=76165948][quote-nick]Anonym (Särbo) skrev 2015-12-29 02:20:58 följande:[/quote-nick]

Jag och min särbo är 50+ och har valt att vara just särbo. Alltså vi har en varsin lägenhet och vill inte flytta ihop. Jag är oerhört glad över ordet särbo då jag absolut inte känner mig bekväm med att kalla en snart 60 årig man för pojkvän. Han presenterar ofta mig som sin kvinna men om jag skulle presentera honom som min man så skulle det tyda på att vi var gifta. Vilket vi ju inte är. Särbo känns för mig helt rätt och beskriver ju faktiskt hur vårt förhållande ser ut.

[/

Precis just det lägger jag också i ordet särbo. Där funkar det perfekt.

• Anonym (Undrande)

Vad tycker du om mitt förslag livsvän?

Anonym (Jultomten) skrev 2015-12-29 12:18:19 följande:

När man passerat en viss ålder låter pojk-/flickvän lite fel... Tyvärr finns väl inget bättre ord än särbo på svenska. Partner kan ju ofta tolkas som en av samma kön. Vi borde ha ett ord motsvarande norskans "kjärste"

• Anonym (Undrande)

Ja livsvän är rätt bra faktiskt för det funkar på alla par, hetero som homo och andra och är könlöst, har ingen maskulin eller feminin form. Jag ska börja använda det, tror jag.

Anonym (Lina) skrev 2015-12-30 00:36:27 följande:

Jag skulle önska ett ord som är lika avslappnat och vardagligt som killen/tjejen, men där det hörs att det liksom ändå tagits ett steg längre trots att man kanske inte är sambos. Eller lite mer vuxet.. Tycker inte särbos har en sådan värst positiv klang, trots att jag själv är just särbo.

Käresta är ju fint (säger man det om mannen också?) men låter också sådär lite högtidligt och inte så vardagligt. Och som att det bara är för kvinnor haha.. Men kanske bara är en vanesak? Livsvän som någon skrev är också vackert men känns lite högtravande för mig

att använda i vardagstal? Men man kanske skulle vänja sig. Det är ju en fin och riktig benämning :)

Svar på tråden Varför kallar ni er särbo när ni egentligen är en flickvän/ pojkvän?