• blomman 2

Vegetarisk nyårs mat?

Rödbetsgratäng är jättegott! Fräsch G R Ö N sallad med balsamico hyvlad parmesan och pinjenötter till. Jag är inte själv vegetarian men lagar det några gånger i månaden. Någon god soppa som förrät,tex på jordärtskocka. Glass till efterrätt med god sås på bär,eller med karamelliserade nötter och kolasås.

• blomman 2
    isaswe skrev 2015-12-28 17:12:46 följande:

Rotfrukter i ugn med ex fetaost på. Gör egna bullar/biffar till, ex kikärter och linser och smaksättning efter tycke. Lägg till en sallad och vinägrett/dressing.

Paprika fylld med bulgur och grönsaker med parmesan: bara att slänga in i ugnen.

Har varit vegetarian i hela mitt 31-åriga liv så har en del maträtter på lut :)

När du gör bullarna av linser och kikärtor..Har du ägg som binder ihop det..? Vilka kryddor..? Lät jätteintressant då vi älskar linser och kikärtor.
  • blomman 2
    isaswe skrev 2015-12-28 22:50:42 följande:

Jag kör linser och kikärter med mixer (eller gaffel om man inte har mixer). Brukar sen ha i majs och persilja (eller vad vi nu råkar ha hemma) men mixer dem inte; gillar lite tuggmotstånd :)

Har i potatismjöl och No-Egg istället för riktiga ägg men det funkar även utan något utav det och bara potatismjöl.

Sedan salt och peppar, och koriander eftersom att jag älskar det :)

Sen bara att steka. Man får nog prova sig fram med mängden mjöl beroende på hur blöt lins/kikärtssmeten blir.

Tack<3
Svar på tråden Vegetarisk nyårs mat?