Kvinnor: Fick ni det bättre efter skilsmässan?
Nu är jag man, men väljer ändå att svara. Gör upp en plan och lämna så fort du kan, för din egen skull, ditt framtida jag och dina barns skull.
Själv blev jag lämnad, men på grund av att kärleken tog slut. Nio år tillsammans, fem år jag tänker tillbaka på med glädje, men fyra med en deprimerad fru som gled ifrån mig. Slutade prata och tappade känslorna. Hon är inte från stan, så jag gav bort mina bostadspoäng så hon kunde få en lägenhet i samma område till bra månadskostnad. Jag köpte ut henne ur huset och ekonomiskt är det tufft, helt klart, men för mig var det viktigt att barnen fick ha kvar tryggheten med sina egna rum, sitt hem.
Kanske är jag lyckligt lottad ändå, vi bråkade aldrig, varken under tiden tillsammans, under bodelningen eller nu efteråt. Klart vi surar till ibland, men inget gott kommer ur bråk. Det är aldrig värt det. Vi försöker vara behjälpliga med att avlasta varandra om någon behöver göra något viktigt, men i övrigt har vi ingen kontakt om det inte rör barnen. I början hade vi barnen varannan vecka, men hon tycks inte bli bättre i sin sjukdom så numera har jag min barnvecka plus halv hennes.
Jag fick det mycket bättre efter, klart det var tungt första månaderna, men jag slet hårt innan. Arbetade mycket, tog hand om barnen och alla sysslorna hemma då hon var sjuk. Visst, alla sysslorna är kvar, men det är väldigt skönt att komma hem till ett hem som ser likadant ut som när man åkte till jobbet. Ingen att plocka efter förutom det jag och barnen hinner ställa till med innan vi går och lägger oss ;D
Jag ångrar inget, varken åren med mitt ex eller att vi gick isär. Jag kämpade så mycket jag kunde, men det går inte om bara en vill. Jag mår bättre nu, är piggare, gladare och har gått ner mycket i vikt.