KillBill skrev 2016-06-05 13:07:07 följande:
Du tycker alltså att någon (Staten?) Ska besluta om vad som får sändas eller inte i Sveriges Radio? Det är idéer som jag mest har sett hos regimerna i Ungern och Polen och som också vill eller har begränsat den fria pressen och tillgången till fri och oberoende media.
Varför gör du inte i stället så att du anmäler radioprogrammet Tankesmedjan för rasism till Granskningsnämnden för radio och TV? Då får du ju saken prövad. Om du får rätt så kommer det att resultera i att huvudmannen SR tvingas agera.
Att ifrågasätta vad public service skall ägna sig åt har inget att göra med censur. Det är en fullt legitim debatt att föra då vi finansierar PS med i runda slängar åtta miljarder om året. Särskilt som PS visar sig vara allt annat än objektivt och konsekvensneutralt.
"Oberoende PS" - ska de exempelvis ägna sig åt rasistiska påhopp på högerdebattörer eller gäller det andra regler för att det är "satir"?
I så fall: kommer vi att få höra en satir om "Negerbollarnas Drottning Bah Kuhnke" i samma radioprogram?
KillBill skrev 2016-06-05 16:27:03 följande:
SR och SVT ägs av en stiftelse och är oberoende i förhållande till stat och regering.
Självklart finns direktiv som SR och SVT måste hålla sig till och om någon menar att ett program brutit mot direktiven så kan man göra en anmälan till Granskningsnämnden för radio och TV och få saken prövad.
Flash Gordon samt vissa SD politiker ger utryck för att de vill förhindra program som de ogillar från att sändas. Det skulle vara mycket olyckligt för demokratin om landets politiker, i likhet med politiker i Polen och Ungern, började lägga sig i vilken typ av program som sänds i public service och jag hoppas aldrig det sker.
Vad är det för ett trams att försöka koppla ihop mig med "SD politiker"(sic) ?
Som om det bara vore jag och "SD politiker"(sic) som ifrågasätter PS och dess uppgifter - underförstått jag skulle vara någon slags SD-lierad?
Dessutom har du fel i sak och ful-tolkar. Jag har inte sagt att jag vill hindra något att sändas.