• jjossann

3 års dold försäkring

Hur funkar 3års dold försäkring?? Jag köpte min första egna hund igår! Stod i annonsen att 3års dold försäkring ingick men fick inget papper på det! Är det något veterinären som kan se det via ID eller är det inget papper eller så som jag ska ha utan säljaren av hunden? Mvh Josefin

• Svar på tråden 3 års dold försäkring
  • riboflavin

Det är en försäkring som uppfödaren har, du ställer krav på uppfödaren som i sin tur blir ersatt av sitt försäkringsbolag. Det du behöver ha på papper är att det står angivet i köpeavtalet. Det du vill ha utöver det är en kopia på veterinärbesiktningen, så att du kan se att hunden är frisk, ett fel som går att upptäcka vid en besiktning är nämligen inget dolt fel, och kommer då troligen inte heller att ersättas av din försäkring för hunden. Har hunden ett fel redan vid försäljningen ska detta istället avspeglas i priset.

Lycka till

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • jjossann

Okej det stod inget i köpte avtalet om dold försäkring utan i annonsen på blocket bara, men jag har telefon kontakt osv med henne och hon har sagt att det är hon som har det så då är det nog okej! ????

• jjossann

Jo det står förresten att veterinär besöket ihop med id osv är för att ägaren ska försäkra och sälja så det står på besiktningspapperet om försäkringen och försäljning ????

• riboflavin
    jjossann skrev 2015-12-28 21:22:36 följande:

Okej det stod inget i köpte avtalet om dold försäkring utan i annonsen på blocket bara, men jag har telefon kontakt osv med henne och hon har sagt att det är hon som har det så då är det nog okej! ????

Då hade jag mailat uppfödaren och bett om ett separat intyg där det står valpens namn och regnummer samt en kort text om att i köpet ingår också en dolda fel försäkring, för att vara på den säkra sidan. Är uppfödaren ansluten till SKK?
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • jjossann

Har skrivit till henne nu och frågat om hon kan skriva på ett papper som det står att valpen har 3års dold försäkring och skicka på posten till mig ??

• Dexter dot com

Dolda felförsäkring är egentligen inget du behöver bry dig om utan det är uppfödarens försäkring som täcker utgifterna om det visar sig att din valp har ett dolt fel. Uppfödaren är skyldig att ersätta dig oavsett om hen har en försäkring eller ej.

• jjossann

Så har jag också förstått det att hur det än är så är uppfödaren skyldig att ersätta det! Men det är bra för dom att ha försäkringen så dom slipper betala hela summan :)

• Ominous

Den försäkringen är endast till för uppfödaren, så den slipper betala själv om det händer något. Medfödda fel/problem som upptäckts inom 3år är uppfödaren alltid skyldig att ersätta, oavsett om hen har försäkring eller ej.
    Fördelen med att gå till en uppfödare som har försäkring är att du kan lättare få hjälp med sjukvård. Uppfödaren har rätt att kräva tillbaka djuret och betala tillbaka pengarna istället för att ge sjukvård.

Jag antar att du förstått att du måste tekna vanlig försäkring utöver denna? Det ska man göra redan samma dag som man får hem djuret. Helst ska man göra det via uppfödaren, ibland går det. Då slipper man 30dagar karens.

Dolda fel försäkring gäller alltså endast för medfödda fel, inte om djuret blir sjukt eller skadar sig.

Svar på tråden 3 års dold försäkring