• Anonym (Hur?)

Sjukskriven, missade lönesamtalet

Jag var sjukskriven och var aldrig på lönesamtalet? Gärdet att fixa i efterhand eller har jag gått miste om en högre lön? Låg lön i vilket fall. Blir väl 2kr jag har gått miste om.

• Svar på tråden Sjukskriven, missade lönesamtalet
  • Birgitta02

Lönesamtal kan man ha när som helst. Snacka med din chef och sätt upp en tid. Oftast har man de där samtalen på våren. Facken har ju sina förhandlingar då och de beräknas vara klara i maj/juni. Då sätter man procentuell höjning utefter hur facken förhandlat.  Men det beror ju helt på var du jobbar och för vem. Har ni inget kollektivavtal så kan ju det företag du jobbar för göra precis som de behagar med din lön.

• Anonym (Hur?)
    Birgitta02 skrev 2015-12-29 12:40:41 följande:

Lönesamtal kan man ha när som helst. Snacka med din chef och sätt upp en tid. Oftast har man de där samtalen på våren. Facken har ju sina förhandlingar då och de beräknas vara klara i maj/juni. Då sätter man procentuell höjning utefter hur facken förhandlat.  Men det beror ju helt på var du jobbar och för vem. Har ni inget kollektivavtal så kan ju det företag du jobbar för göra precis som de behagar med din lön.

Okej, men året är nästan slut. Kan jag förhandla dubbelt upp för nästa årliga i vår?
  • Butterscotch

Även om du inte haft ett lönesamtal face to face bör du ha fått information om vilken lönejustering du fick för i år. Du får kontakta din chef och ställa frågan annars. I nästa löneförhandling tycker jag inte att du bör fokusera på historiska lönejusteringar utan fokusera på vad du anser att du är värd i lön just nu. 

• Dixie
    Anonym (Hur?) skrev 2015-12-29 13:48:41 följande:
    Okej, men året är nästan slut. Kan jag förhandla dubbelt upp för nästa årliga i vår?
    brukar ni ha lönesamtal på våren? har du inte fått någon uppgift om hur din löneökning ev kommer att bli? 
    när jag var föräldraledig var jag aldrig på lönesamtal, men hängde med en den generella ökningen. 

klart du kan säga att du vill ha dubbelt upp nästa gång - men hade jag varit arbetsgivare hade jag inte köpt det argumentet, det handlar ju om vad du presterat på arbetsplatsen om du ska få en markanat ökning. 
  • sextiotalist

MIn chef har bokat om tiden (han blev själv sjuk under pågående lönesamtal).
    Vi har både utvecklingssamtal och lönesamtal på våren eftersom den nya lönen ska betalas ut senast med junilönen

• Petter och jag

Ta kontakt med din chef. Olika kollektivavtal = olika hålltider för t ex lönesamtal. Observera att ett lönesamtal inte är en förhandling.

• Anonym (Hur?)
    Dixie skrev 2015-12-29 14:50:07 följande:

brukar ni ha lönesamtal på våren? har du inte fått någon uppgift om hur din löneökning ev kommer att bli? 

när jag var föräldraledig var jag aldrig på lönesamtal, men hängde med en den generella ökningen. 

klart du kan säga att du vill ha dubbelt upp nästa gång - men hade jag varit arbetsgivare hade jag inte köpt det argumentet, det handlar ju om vad du presterat på arbetsplatsen om du ska få en markanat ökning. 

Haha, har presterat oerhört mycket (nej, har vart sjukskriven) blir knepigt att argumentera upp lönen. Jag gav allt jag hade gjort förra gången men fick ändå inget för det.
Svar på tråden Sjukskriven, missade lönesamtalet