Vad gör livet värt att leva?
Som rubriken lyder, vad gör egentligen livet värt att leva?
Jag hade denna diskussionen med min sambo häromdagen, då jag inte tycker ett vanligt svensson-liv är det livet jag egentligen vill ha. Jobba bort större delen av sitt liv, på ett jobb man sällan älskar. Man kan vara neutral, eller t.o.m tycka om sitt jobb såklart, men väääldigt många har måndagsångest, inklusive jag!
Just nu är jag i 24 år gammal, jag har jobbat sen jag tog studenten från gymnasiet. Har jobb, hyreslägenhet, bil, och ca 30tusen på sparkontot, så jag klarar mig absolut. Jag ska söka för att komma in till högskolan till hösten, programmet är på 4 år och jag får en examen inom ett yrke där man tjänar väldigt skapligt.
Jag har en sambo som är världens bästa, och man kan ju tycka att jag borde vara väldigt nöjd med mitt liv?
Men nej, säg att jag pluggar färdigt och får jobb, då är man 29-30, hoppsan så var det dags att skaffa barn(som jag eg inte ens vill ha!!), och vips så är man fast i det där jäkla ekorrhjulet. Man sitter fast i en så kallad trygghet, och visst, det är väl de flestas dröm, men jag fasar!!
Nej, jag vill resa, jobba med djur, volontärarbeta, resa ännu mer, jobba med något jag verkligen älskar(och förmodligen inte tjänar något på..) och aldrig någonsin uppleva vardagsångest eller ett tråkigt svensson-liv.
Men jag är liksom inte född rik och hur tråkigt det än är att säga, pengar är viktiga, och jag vill ändå tjäna tillräckligt i framtiden att göra vad jag vill. Ekvationen går ju tyvärr inte ihop.
Me är det värt att jobba tråkigt, för att tjäna bra, och ha 5 veckors ledigt på ett år. Är dem 5 veckorna verkligen värda det?
Borde inte livet vara mer än bara jobb, ungar, äta, sova, om och om igen? Det måste väl finnas fler som tänker om jag?