• Anonym (Ts)

Vad bjuda till parmalindad kyckling? HJÄLP inför nyår??!

Ska bjuda på nyårsmiddag men vi ska inte ha det för storslaget. Tänkte bjuda på parmalindade kycklingfiléer men vad ska jag ha till? Är sugen på en potatiskaka av något slag men vet inte..? Vad för sås ska jag ha till? Bra recept på potatiskaka? Åh detta är min första nyårsmiddag så är lite nipprig.

Vad mer ska jag köpa? Tänkte göra snittar och en slags fördrink, tips på det? Gärna ganska enkelt men ändå smakfullt, alltså inget med typ baconost...

Ska köpa chips och sånt också. Please help me!

• Svar på tråden Vad bjuda till parmalindad kyckling? HJÄLP inför nyår??!
  • Anonym (Ts)

Funderar också på hummer till förrätt eller tolvslaget men vet inte hur man gör... / bortkommen

• Vestra

Hummer till förrätt och kyckling till varmrätt? Nä, det tycker jag blir konstigt. Möjligtvis en hummersoppa eller få in hummer i snittarna kanske? Men inte som gratinerad, om det nu var det du tänkte? Fast hummer och lite andra skaldjur till nyårsbubblet fungerar ju fint. 

Potatiskakan hade jag gjort i formar i stället för i en stor, ser finare ut på tallriken tycker jag.
    Sås, ja du, hade kört på någon pepparsås, eller kanske en paprikasås. Men jag älskar  nästan alla sorters pepparsås så det hade jag nog kört på.

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (Ts)
    Vestra skrev 2015-12-29 19:11:03 följande:

Hummer till förrätt och kyckling till varmrätt? Nä, det tycker jag blir konstigt. Möjligtvis en hummersoppa eller få in hummer i snittarna kanske? Men inte som gratinerad, om det nu var det du tänkte? Fast hummer och lite andra skaldjur till nyårsbubblet fungerar ju fint. 

Potatiskakan hade jag gjort i formar i stället för i en stor, ser finare ut på tallriken tycker jag.

Sås, ja du, hade kört på någon pepparsås, eller kanske en paprikasås. Men jag älskar  nästan alla sorters pepparsås så det hade jag nog kört på.

Åh tack för svar! Varför blir det konstigt? :) men tror du man kan ta hummer till efter tolvslaget istället då? Ska jag köra på en gratinerad hummer efter tolvslaget?

Ja pepparsås är en grymt bra idé, älskar grönpepparsås, kan det passa tro?
  • frökenelisabeth

Jag hade middagsbjudning igår och då serverade vi filodegsknyten med ädelost och fikon till förrätt. SUPERGOTT verkligen, och väldigt enkelt. 

Köp färdig filodeg, lägg arken i 2 eller 3 lager. Fyll med ädelost, fikon och rosmarin. Knyt ihop och pensla med ägg. In i ugnen på 225 grader i 8-10 minuter. 

Lite fler tips på förrätt/snittar:

* minikrustader (köps färdiga i affären), fyll dem med hemlagad guacamole, lite rödlök och en räka på toppen

* skär melonbitar och linda parmaskinka runt, stoppa i en tandpetare så det bara är att plocka och stoppa i munnen

* Hyvla squash med en osthyvel och lägg skivorna på en plåt. Lägg parmaskinka över och toppa med lite riven parmesan. In i ugnen på 225 grader ett par minuter tills osten fått färg och squash + skinka blivit lite som chips

• Vestra

Ja, grönpepparsås är gott. Det tycker jag passar. Jag tänkte mer att hummer ses ju som lite dyrare, medans kyckling är mer vardagsmat om du förstår. Men helt okej att bjuda på givetvis. Därför blir det enligt mig tokigt. Men det finns nog ingen regel som säger att det är fel, och det är ju gott så kör på om du vill. Det var dumt att skriva så, det var bara min egen åsikt. Men jag hade inte gått i taket om jag blev bjuden på det upplägget. Så kör på med det du tänkte. :)

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (hmm)

Nåt med blomkål? Rotfruktsgratäng kanske? =)

• Anonym (Ts)
    frökenelisabeth skrev 2015-12-29 19:16:10 följande:

Jag hade middagsbjudning igår och då serverade vi filodegsknyten med ädelost och fikon till förrätt. SUPERGOTT verkligen, och väldigt enkelt. 

Köp färdig filodeg, lägg arken i 2 eller 3 lager. Fyll med ädelost, fikon och rosmarin. Knyt ihop och pensla med ägg. In i ugnen på 225 grader i 8-10 minuter. 

Lite fler tips på förrätt/snittar:

* minikrustader (köps färdiga i affären), fyll dem med hemlagad guacamole, lite rödlök och en räka på toppen

* skär melonbitar och linda parmaskinka runt, stoppa i en tandpetare så det bara är att plocka och stoppa i munnen

* Hyvla squash med en osthyvel och lägg skivorna på en plåt. Lägg parmaskinka över och toppa med lite riven parmesan. In i ugnen på 225 grader ett par minuter tills osten fått färg och squash + skinka blivit lite som chips

Åh filodegsknyten låter perfekt! Kanske gör några med spenat och fetaost också? Ditt recept lät supergott. Perfekta tips. Tack!
  • frökenelisabeth

En annan festlig förrätt till nyår är ostron i champagne. Vi brukar göra dem såhär:

Kryddblandning (till ca 16 ostron):

5 dl olivolja
    3 msk vitvinsvinäger
    1 lök
    1 dl hackad persilja 
    salt och peppar

Blanda ihop alla ingredienserna och låt det stå och gotta ihop sig en timme. Öppna ostronskalen och lossa ostronet. Klicka på kryddblandningen och häll champagne över. Servera med champagne och ett gott bröd. 

• Anonym (Ts)
    Vestra skrev 2015-12-29 19:18:30 följande:

Ja, grönpepparsås är gott. Det tycker jag passar. Jag tänkte mer att hummer ses ju som lite dyrare, medans kyckling är mer vardagsmat om du förstår. Men helt okej att bjuda på givetvis. Därför blir det enligt mig tokigt. Men det finns nog ingen regel som säger att det är fel, och det är ju gott så kör på om du vill. Det var dumt att skriva så, det var bara min egen åsikt. Men jag hade inte gått i taket om jag blev bjuden på det upplägget. Så kör på med det du tänkte. :)

Haha ja det är sant, det tänkte jag inte ens på :) nej men jag tror du har rätt för jag vill att det ska bli en mysig stämning och inte överdådigt då flera av gästerna känner sig obekväma med att fira nyår och "lyx". Hummer är ju inte superdyrt fryst men det ger kanske en för lyxig känsla... Kör nog på filodegsknyten istället!
  • Anonym (Tips)

Jasminris med berberis i (syrligt bär som lyfter rätten till himeln)

• Anonym (Ts)
    Anonym (hmm) skrev 2015-12-29 19:18:33 följande:

Nåt med blomkål? Rotfruktsgratäng kanske? =)

Ja det är ju grymt gott! Vilket är godast, rotfrukter med fetaost på eller potatiskaka? Till parmalindade kycklingfiléer alltså :)
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Tips) skrev 2015-12-29 19:22:47 följande:

Jasminris med berberis i (syrligt bär som lyfter rätten till himeln)

Det är persiskt va? Låter supergott men passar det till min "meny"? Tack för tipset förresten :)
  • Anonym (Ts)
    frökenelisabeth skrev 2015-12-29 19:21:17 följande:

En annan festlig förrätt till nyår är ostron i champagne. Vi brukar göra dem såhär:

Kryddblandning (till ca 16 ostron):

5 dl olivolja

3 msk vitvinsvinäger

1 lök

1 dl hackad persilja 

salt och peppar

Blanda ihop alla ingredienserna och låt det stå och gotta ihop sig en timme. Öppna ostronskalen och lossa ostronet. Klicka på kryddblandningen och häll champagne över. Servera med champagne och ett gott bröd. 

Mmmm smaskigt tycker jag men dessvärre ingen annan :) tack för tipset dock! Ska definitivt ta vara på det till en annan gång.
  • frökenelisabeth
    Anonym (Ts) skrev 2015-12-29 19:25:36 följande:
    Mmmm smaskigt tycker jag men dessvärre ingen annan :) tack för tipset dock! Ska definitivt ta vara på det till en annan gång.
    Haha, nä ostron är ju lite speciellt, inte alla som gillar det
  • Godsend

Det är väldigt gott med risotto till parmalindad kyckling. Ett tips är att skära en skåra i kycklingen och lägga lite pesto emellan. Tror jag haft någon balsamicosås till.

Svar på tråden Vad bjuda till parmalindad kyckling? HJÄLP inför nyår??!