• Serla

Få barn att sluta hoppa i sängen?

Tips på hur man kan få barn att sluta hoppa i sängar och soffor? Våra har tagit för vana att hoppa i sängarna (läs hoppa sönder all bäddning helt och hållet, så att vi får bädda om-VARJE KVÄLL). Börjar bli less på detta beteende nu. Spelar ingen roll hur många gånger vi säger till, de bara skiter i oss. De hoppar i alla sängarna och bår säng är dessutom hög så jag är livrädd för att de ska trilla ner! Samma gäller att plocka upp efter sig. De är 2,5 och nästan fem år.

Hur gör ni? Jag gjorde inte så när jag var liten! Sa mina föräldrar till en gång så räckte det!

• Svar på tråden Få barn att sluta hoppa i sängen?
  • Jasmin Karlsson

Bli mer sträng? Jag varnar för straff (om sonen tex inte vill plocka upp sina leksaker kan det vara att stänga av TVn), om varning inte hjälper utfärdar jag hotet. Funkar bra här iallafall. Han har lärt sig att jag menar vad jag säger och att det är det som gäller. I början testar han ju men om man inte ger sig lär sig barnet det till nästa gång.
    Om sonen skulle hoppa i sängen skulle jag gå på samma princip eller ryta till samt ta tag i honom och visa att jag menar allvar.

• magelita80

När min son hoppar i soffan så får han sitta på golvet och titta på tv. Har funkat jättebra. Skulle han inte lyssna så skulle jag stänga av.

• cosinus

Lyssnar de inte så får ni ju hindra. Enklast är väl att låsa dörren. Annars vakta.

5-åringen tycker jag nog man kan ha som krav på att hen ska göra som ni säger (d v s att det är helt ok med någon konsekvens. Enklast att hen måste hjälpa till att bädad om sängen, direkt, varje gång). Den yngre är det förmodligen mest punktmarkering som gäller. Det fina med att den större tvingas hjälpa till är att hen förmodligen kommer skvallra på den mindre rätt omgående (för att bevisa sin egen oskuld)

Vissa barn gör som man säger direkt (har en sån). Vissa gör som man säger fast man får tjata lite (har en sån också). Vissa gör som man säger efter att ha testat om man verkligen blir arg, eller om konsekvensen verkligen gäller (japp har en sån också) och vissa får man bara punktmarkera och vakta. En av mina har jag vaktat mer än övriga 3 syskon tillsammans för han bara måste göra, igen och igen. Han måste testa 100 ggr där syskonen testar 1 eller max 5. Han bara är sån och man sliter sitt hår ibland. Men så är det ju. Vissa barn är enklare än andra.

• Scoops

Sluta att "säga till" och se till att det blir konsekvenser istället. Att vara konsekventa är lösningen på de flesta uppfostringsproblemen...

• Serla

Har rutit till, plockat ner dem, sagt att de får sitta på golvet, att de inte får sova alls i vår säng om de inte slutar med sådana dumheter (de sover i eget rum men kommer alltid på nätterna), givit TV förbud, blivit så arg att jag har börjat att gråta-Det ironiska är att DÅ slutade dem direkt! Stora har fått ett extremt temperament sista månaderna och gallskriker när hon får ett nej. lilla bara skrattar och fortsätter. De vet att jag har svårt att bädda (går med mitella efter en axelolycka just nu). De bara pressar och pressar, snart ställer jag mig och bara vrålar så hela grannskapet hör. Gör ju skitont att dra i lakan och lyfta täcken nu!

• Natulcien

Vår son hoppar inte i sängar. Gjorde han det någon gång när han var mindre så lyfte jag bort honom, eller sa ifrån på skarpen. Sen fattade han.

Det hjälper inte att bara säga till. Visa istället. Lyft bort. Lugnt och försiktigt.

• konichiwa

Säg som det är: Jag vill inte att ni hoppar i sängarna, sängarna kan gå sönder och jag tycker inte om stökiga sängar.

Det är inte viktigt för dem, det är viktigt för dig. Berätta det! Men 5-åringen kan du göra en jämförelse, fråga vad som är viktigt för barnet, tex hur skulle barnet känna sig om du förstörde något som barnet hade gjort (legobygge etc), det är så du känner dig när de förstör din bäddning. Fråga sedan 5-åringen hur ni ska få 2,5 åringen att sluta hoppa i sängen.

Barn gör som vi gör, om vi hotar/mutar/straffar så är det strategier som barnen lär sig.

Alternativ är bra också, om mina barn röjer för mycket så får de gå ut. Inte som ett straff utan för att det passar bättre att leka galna lekar ute, vilket jag förklarar. Oftast vill de inte avbryta sin lek inne och lugnar hellre ner sig.

Du kan ju köpa en sån där inomhus-studsmatta som alternativ om de har mycket studs i benen ????

Kanske låter som att jag inte säger till mina barn, men så är det inte. Däremot är jag tydlig med att det är mina gränser de överträder och att JAG blir arg och ledsen. Är även noga med att bemöta deras känslor när de är arga/ledsna och att kompromissa när något är viktigt för dem.

Läs gärna en bok som heter "med känsla för barns självkänsla" eller googla "en annan du" . Det sista är en blogg med massor av tips.

Svar på tråden Få barn att sluta hoppa i sängen?