Inlägg från: carolinheiner |Visa alla inlägg
  • carolinheiner

Portionsstorlek 4 månader

Milleman skrev 2015-12-31 00:33:48 följande:

Vår son hade reflux och vi blev ombedda att byta ut "hela" mål ersättning mot gröt, alltså inte en full portion som en 6-månaders äter men ändå motsvarande ersättningen från att han var 3 månader.
    Han var absolut inte 6 månader gammal när han åt en halv burk mat :)

Nu får ja stoppa dig lite. De e stor skillnad på ett friskt barn med noll problem å ett barn som har reflux.. De hjälper refluxbarn att få fast föda men de betyder inte att de går bra för alla barn...
  • carolinheiner
    Milleman skrev 2015-12-31 16:04:03 följande:
    Fast det betyder inte att "friska" barn inte klarar av att äta.
    Jag kommer inte vänta tills mitt nästa barn är 7 mån innan vi introducerar mer än ersättning.
    De säger ja inte. Men rekommendationen är från 4 mån smaksensationer. Sen har dom reflux kan de hjälpa med fast föda. Ja hade inte gett flera mål mat till mitt barn om inte sjukvården sagt så..
  • carolinheiner
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 14:34:59 följande:
    Fast nu är du väl ute å cyklar? Köper du gröt anpassad för fyra månaders till din 7 månaders? Då får ju din 7 månaders inte i sig det den behöver......å då förstår jag att det näringsmässigt felar. Precis som att man byter ersättning vid 6 månader för att anpassa näringsbehovet för man ger ju inte samma ersättning när barnet blir större
    Man byter inte ersättning när dom är 6 mån. Man bytar till 2:an när huvudfödan är mat och inte modermjölksersättning. Därför 2:an heter tillägg och inte ersättning.. Tycker du pratar mkt i nattmössan.. Vår är 10 mån okorr å 7 mån korr. Han äter halv burk mat plus efterätt.. Å vi började ge smakportioner vid 5 mån okorr ålder.. Inte hela smakportionen utan bara någon sked. Man behöver inte blanda en hel smakportion lika mkt som du inte behöver ge allt bara för att de står så. Följer du alla mått när du lagar mat? Väger upp 100g pasta/ pers å väger pä tallriken så alla får lika? Å alla måste äta upp fast dom är mätta? Kom inte å säg att de inte är samma sak för de är de. Sen att ditt barn klarar de så betyder inte de att alla barn klarar de. Så tycker inte du ska ge dom rekommendationerna till andra.
  • carolinheiner
    annasv1980 skrev 2016-01-01 17:00:58 följande:

Är det någon som vet hur lång tid det tar innan man märker om bebisen har en glutenintolerans (eller om det bara beror på ovana för mage/tarm) från det att man börjar introducera gröt. Min snart 5-månaderskille började få gröt när han var fyra månader, efter ca tre veckor började han bli otroligt gasig och det märktes att han hade ont i magen. Avföringen var dock nästan lika som tidigare. Lite lösare vid ett par tillfällen. Han har levt på ersättning hela livet så han påverkas inte av vad jag äter.

Ta liten paus eler minska mängden. Klart att magen gör uppror när de kommer annat som ska störa ;)
  • carolinheiner
    minerva123 skrev 2016-01-02 22:00:42 följande:
    Okej, my bad. Jag skrev ersättning (eftersom det är det begrepp 99% av alla människor här använder oavsett ålder på barnet), men byt ut ordet mot tillskottsnäring istället då.
    De ja fått lära mig är att ersättning gäller sålänge huvudfödan är de. När huvudfödan är mat ger man tilläggs ersättning. Gick även in på nan/nestles hemsida å nan 1 innehåller mer kalorier än 2:an. Så du har helt rätt. Så man kan ge ersättning när dom är äldre än 6 mån. Min e 10/7 mån å får fortfarande 1:an(modermjölksersättning) pga hans huvudföda fortfarande är ersättning.
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader