• Rani

Portionsstorlek 4 månader

Ersätt amningen med ersättning.

Vid fyra månader så är det bara små slickar av saler de ska få enligt rekommendationerna. Alltså motsvarande typ ett kryddmått. Du bejöver inte göra särskilda puréer för det utan ge en slick av något du äter. Min bebis (4,5 månad) har hittills fått en slick yoghurt, lite grädde, en slick sås från kalops, lite banan och lite potatis. Alltså pyttesmå mängder.

Vid sex månader kan du börja ge en matsked av saker eller en smakportion gröt. Sedan ökar man succesivt. Vid åtta månader säger rekommendationerna att man ungefär kan börja ersätta hela mål med vanlig mat.

Gå över till ersättning istället flr att äka maten. Dä slipper du känna stressen med att absöuta amning för att börja jobba också.

• Rani

Hur ger man ens smakisar till en 3-månaders? De kan ju inte sitta i en matstol ens. Varför mata en liten bebis som knappt kan sitta upp med grlt? De har ju hela livet på sig att äta det. Vänta tills de kan sitta upp själva och äta. Vid 5 månader har mina kunnat sitta i matstol korta stunder. Men de har ju inte fattat det här med att svälja mat. Pyttrsmå mängder har åkt in och ut i munnen. Att byta ut mål har känns långt borta. Varför stressa?

• Rani
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 08:51:30 följande:

Vår 5 månaders nu har vi för första ggn igår ersatt ett mål m gröt enligt rekommendation från BVC hon var nästan förvånad att vi inte börjat tidigare alltså från 4 månader. Har du kollat innehållsförteckning på gröt på 4 månader ser du att basen är samma som ersättning. Å vår bevis har kunnat sitta i sin tripp trapp stol från 3 månader när vi bullat upp m kuddar. Varför skulle hon inte sitta med när hon vill vara med. Inte varje gång givetvis. Å det är absolut inga problem å ge smakusat till 3 månaders man gör ju liksom inte det VARJE DAG Å VARJE GÅNG å det är så lite på fingret är dom nyfikna så är dom, om inte finns ju ingen anledning, det ska ju inte vara tvång! Vår 5 månaders gapar å sväljer.

Jamen att barnet gärna vill äta är ju inte samma som att det är bra för barnet. Jag tror mer på Livsmedelsverkets rekommendationer än egna spekulationer.
  • Rani
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 10:26:53 följande:

Som sagt alla gör som man vill jag lägger inte i några värderingar hur DU gör eller ngn annan här heller. Ett skick på fingret vid tre månader har inte varit dåligt för vårt barn å inte av de i min föräldragrupps alla barn heller. Man måste få känna efter å göra det som man själv märker funkar på sitt barn, alla är olika. Någons barn här kunde ju varken gapa eller svälja vid 5 månader vår gjorde det vid 4 så DET är olika.

Inget av det du skriver säger något om barnets förmåga att smälta naten och huruvida detta kommer vara bra för dem på sikt. Det vet däremot de sim forskat på detta. Därflr ser rekommendationerna ut som de gör. Självklart får man göra som man vill, men du har skrivit en del rena felaktighetet såsom att ersättnung och gröt skulle vara samma sak och därmed litar jag mer på expertisen.
  • Rani
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 13:07:17 följande:

VART har jag skrivit att det är samma sak?? Jag skrev basen är d samma...

Ersättning baseras på skummjölkspulver gröten baseras på skummjölk....dvs samma sak

Hahaha, ja då kan du ju ge din bebis sprutgrädde oxå då.
  • Rani

Nä allvarligt, det är mjölet som bebisen har problem med. Oavsett om gröt också innehåller skummjölk.

• Rani
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 19:39:25 följande:

Ok så nu är det fel att ge ersättning med?? eller vart vill du komma?

Att sprutgrädde baseras på skummjölkspulver det också. Det betyder inte att det går att äta för en liten bebis även om basen är detsamma. Jag använde din egen logik.
  • Rani
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 19:50:56 följande:

Så gröten som är mat till barn från 4 månader ska barn inte äta?

Jo det går utmärkt att ge det till barn. Men som jag skrivit- ett kryddmått från 4 mån. Smakis från 6 mån. Baserat på forskning.
  • Rani
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 20:02:03 följande:

Okej så då menar du att det som står på paketet i dosering är felaktigt? Från vart tror du sammansättningen av gröten och doseringsmängden kommer ifrån?

Jag säger att jag litar på råden från livsmedelsverket som baseras på forskning.

De som gör gröten vill sälja gröt - jag litar mer på en oberoende myndighet. Proportionerna följer man givetvis - men hur mkt gröt jag ska ge mitt barn baserar jag inte på vad Nestlé eller Semper tycker.

Det jag försöker säga är att argument och råd som baserar sig på forskning är trovärdigare än "jag gjorde så och det gick bra"/"en bekant sa"/"jag läste på paketet och drog egna knasiga slutsatser".
  • Rani
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 20:29:33 följande:

Du ser ingen skillnad på vanlig mat å gröt som är komponerad för att passa 4 månaders bebisar? Det är liksom inte gröt som är i närheten av va vi äter som gröt, så långt ifrån man kan komma om man jämför den gröt som är för 4 månaders till gröt vi äter..Det går inte att bara sälja barnmat hur som helst i Sverige. Det är stränga krav på barnmat. Hade inte Livsmedelverket godkänt produkten hade den inte sålts här. Och vart får du att jag enbart går på vad någon har sagt?

Rekommendationerna gäller all mat som inte är amning eller ersättning.

Jag tror inte du vill förstå. Det är inget fel på gröten. Det är mängden och när vi pratar om.

Alla dina argument har varit antingen tagna från dina egna tankar eller någon 10-barnsmamma du känner/gamla råd.
  • Rani

Men vad är då fördelen med att ersätta mål med gröt vid 5 månader. Och att ge smakportioner som ökas vid 4 månader.

Förklara- för jag ser inga fördekar alls.

• Rani
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 21:27:49 följande:

Gröt från 4 månader finns på marknaden för att det rekommenderas från Livsmedelverket att börja introducera gluten under 4-6 månader medan man fortfarande ammar/ ger ersättning. Man ska helst ge det samtidigt under minst två månader allt finns att läsa i broschyr från Livsmedelsverket som iaf jag fått från BVC.

Andra fördelar med just smaksensationer/ smakportioner ( inte ersätta ammning/ ersättning) är att göra barnet intresserad av mat, intresserad av olika smaker, osv.

Det där var inte svar på frågan.

Varför ska man börja tidigare och ge mer än vad Livsmedelsverket rekommenderar?
  • Rani
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 21:36:19 följande:

Om man ger enligt dosering på förpackningen ger man inte mer än vad de rekommenderar eller tidigare för den delen. Sedan att vi valt å ge smaksensationer lite tidigare är ju vårt val. Jag dömer inte ER för hur ni gör? Mitt barn mår prima å det tror jag era med gör. Som sagt Livsmedelverket rekommenderade från tre månader förr. Anledningen att detta ändrades var att amningen minskade. Vi har inte minskat på vårt barns ersättning för att hon fått ngt slick här å där så vi faller inte i den kategorin som är anledningen till att rådet ändrades.

Jaja, du gör som du vill. Men att råda andra att göra saker som strider mot den kunskap om barns utveckling och näringsbehov som finns idag är onödigt. TS villr ha råd. Det bästa rådet borde vara att ge ersättning om bebisrn inte blir mätt eftersim det är vad rekommendationerna säger. Portioner med gröt innan 6 mån (mer än pyttelite) är oavsett vad du säger ingen bra idé enligt den expertis som finns idag.

Sedan är det dumt att komma med rena felaktigheter såsom att gröt kan ges till små bebisar eftersom det skulle vara likt ersättning. Det är ju bara fel.
  • Rani
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 22:07:21 följande:

Fast om det är fel borde ju gröten inte få säljas och definitivt inte med den portionsstorlek som finns på förpackningen. Du blandar ihop vanlig mat å vanlig gröt mot 'gröt' som är komponerad för bebisar från 4 månader

Det finns inga lagar som dikterar vad människor ska äta eller ge sina barn. Det som finns är rekommendationer från Livsmedelsverket. Och enligt dessa har du fel angående gröten.
  • Rani
    Natulcien skrev 2016-01-01 23:03:30 följande:

Ja, tanken är att introducera en full portion så småningom, men inte vid 4 månader.

Du behöver inte ens ge gröt för att introducera gluten. Så nej, det är inte därför gröten finns. Det är pulvergröt, ingen mirakelprodukt.

Semper har massor av produkter för 4 månaders, äppeljuice t.ex. Ger du bebisen det också, eftersom det finns?

Var kan jag läsa om att det är bättre/fördelar med att ge fast föda så tidigt som möjligt?

Ja, precis.
  • Rani

Ju mer jag läser i denna tråd desto mer övertygad blir jag att anledningen till att åsikterna går isär är bristande läsförståelse. Hur kan två människor läsa samma (väldigt tydliga) text och uppfatta den så olika? Våra myndigheter har det inte lätt. Jag upplever samma i den här tråden som när jag går in på försäkringskassans facebook-sida. Informationen går liksom inte fram - hur tydlig den än är.

• Rani
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 03:06:13 följande:

I

Jag tycker det är jättebra med rekommendationerna från Livsmedelsverket när man läser här så behövs det verkligen uppenbarligen. Eftersom det å ena sidan kan bli att folk matar m mat så det konkurrerar ut amningen/ ersättningen eller går tvärtom å andra sidan å undviker mat så långe som möjligt.... WHOs rekommendationer är inte för Sverige utan för att rädda liv på bebisar som växer upp med inget rent vatten etc där det är livsfarligt för sådana små med bara slick på fingret.....forska lite i uppkomsten av det å lägg lite tid på det så kommer du förstå det själv troligtvis. Och jag tror att det är det som förbryllar folk och inte tror på Livsmedelsverkets råd....eftersom de säger olika.

Poängen med allmänna råd är ju just att folk inte ska hålla på och forska runt själva och lägga till/dra bort ditt och datt. Då blir det ju helt uppenbart fel. Det är denna tråd också ett lysande exampel på.
  • Rani
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 20:07:06 följande:

Fast ingen här experimenterar själva.

Du har vid ett flertal tillfällen förspråkat att forska själv/lägga till/dra bort/läsa mellan raderna istället för att gå på det som faktiskt står i råden.
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader