Inlägg från: minerva123 |Visa alla inlägg
  • minerva123

Portionsstorlek 4 månader

Sommar15 skrev 2015-12-31 15:32:30 följande:

Tack för de bra tips jag fått. Kommer fasa ut amning till ersättning så jag slipper den stressen.

Men tar fortfarande tacksamt emot bra tips på hur jag kan ge så små mängder utan att behöva slänga en massa burkmat eller laga egen!

Att fasa in ersättning är en jättebra idé! Att ha en dead line för när en bebis måste ha gått över 100% på fast föda utan amning/ersättning i grunden leder sällan till något gott. En bebis ska få äta i sitt eget tempo och de mängder han/hon själv vill och inte behöva stressas på. Med min äldsta visste jag från början att jag skulle sluta amma runt 9-10 månader (pga syskonförsök med IVF) och vi introducerade därför ersättning vid 6 månader. Det funkade jättebra! Han var inte särskilt matglad och behövde stöttas med ersättning till långt upp över året. Min yngsta var tvärtom en matglad figur mellan 6 och 8 månader, sedan åkte han på feber med hosta och diarréer, sedan kom tandsprickningen och utvecklingsfaser och nu vid 10 månader äter han t o m mindre än vid 8 månader. Jag är med andra ord väldigt glad att vi introducerade ersättning åt honom också vid 6 månader (amning hade ju såklart funkat lika bra, men efter 6 månaders helamning kände jag mig redo att trappa ner på det). Så en matglad 7 månaders kan bli en ganska matkinkig 9 månaders...

Vad gäller smaksensationer så kan du mixa er egen mat (typ en liten kyckingbit och en bit potatis eller vad ni nu äter) och späda med lite vatten. Doppa fingret i det och ge bebisen. När bebisen i större kan du ge skedvis. Planerar du att ge ersättning från och med nu skulle jag vänta med mat faktiskt. Vissa bebismagar kan reagera på ersättning (knip, gaser, förstoppning) och det onödigt att belasta systemet med allt för mycket nytt på en och samma gång. Ditt barn är ju pyttelitet fortfarande!
  • minerva123

Okej, såg nu att du inte vill laga egen mat. Burkmat som du fryser in är ju enda sättet då.

• minerva123
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 10:29:30 följande:

Ok så du vet bättre än folk som jobbar med detta? Du hävdar att de på vår BVC har fel som säger att vi kan byta ut ett mål mot gröt som är till från 4-månaders?

Ja, ska man följa rådande rekommendationer från Livsmedelsverket (och BVC är ålagda att följa deras rekommendationer) så har din BVCsköterska fel när hon säger att du ska byta ut ett mål till gröt på en 4-månaders. Att du har fått ett felaktigt råd kan du ju inte rå för, utan det är ju din BVC-sköterska som tyvärr inte är uppdaterad. Men det ju bra att din bebis verkar ha tålt det bra!
  • minerva123
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 08:51:30 följande:

Vår 5 månaders nu har vi för första ggn igår ersatt ett mål m gröt enligt rekommendation från BVC hon var nästan förvånad att vi inte börjat tidigare alltså från 4 månader. Har du kollat innehållsförteckning på gröt på 4 månader ser du att basen är samma som ersättning.

Tankefelet du gör är att du bara tittar på vad ersättning och 4-månadersgröt har gemensamt (skummjölkspulver). Med den logiken skulle du, om du ursäktar det simpla exemplet, likaväl kunna ge gräddglass åt din bebis eftersom den också baseras på mjölk. Det intressanta är ju skillnaderna mellan ersättning och gröt. Och det är ju spannmålet. Sempers 4-månadersgröt innehåller nästan 30% rismjöl (vilket jag personligen skulle akta mig för med tanke på det nyliga arseniklarmet och nya rekommendationer om ris åt barn. Men det är ett helt annat ämne.). Nestles 4-månadersgröt innehåller 25% havre och även där rismjöl och vete. Så att säga att ersättning och gröt är jämförbara är helt enkelt fel. Du har rätt i att gluten helst skall introduceras före 6 månader - men det behövs inga grötportioner för att uppnå det. Volymerna av gluten kan vara mycket, mycket mindre för att nå samma introducerande effekt. Och som någon skrev här tidigare - att lita på kommersiella företags råd och rekommendationer är alltid en sämre väg att gå jämfört med en oberoende aktör. Livsmedelverket har liksom inget vinstintresse när det gäller grötförsäljning. Jag lägger ingen värdering i när och hur du börjar ge mat åt ditt barn, även om det synd att du stött på en BVC-sköterska som inte är up to date och som säger att du redan nu ska ersätta ett mål mat med gröt, vilket jag inte tolkar som en smakportion utan som ett helt mål. Men rätta mig om jag har fel.
  • minerva123
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 20:53:54 följande:

Ok jag ger havregröt finns inge ris alls. Risgröt skulle jag inte ge, för jag ser inga fördelar med det. Men då är det fel dosering på paketet och som Livsmedelverket godkänt. Å tror du inte gluteninnehållet är anpassat just för fyramånaders? Att sammansättningen är just sådan att man kan ge den doseringen som står på paketet? Om inte skulle man ju likaväl kunna ge en tsk vanlig havregröt. nej ger inget socker ser inga fördelar med det.

Men ger du SMAKportioner eller HELA portioner? För du skrev tidigare att ni precis börjat ersätta ett mål mat med gröt. Ersätta ett mål mat med gröt tolkar jag som att ni ger en hel portion - inte en smakportion. För en smakportion (=några skedar) gröt till en 5-månaders är ju inget konstigt, det kan man ju ge likaväl som lite smörgåsrån eller annat som glutenintroduktion. Speciellt om du planerar att sluta amma snart eftersom det ju är en stor fördel att få ett par månaders överlapp med gluten och amning tillsammans (eller du kanske inte ammar alls, det är möjligt att jag blandar ihop dig med någon annan i tråden, förlåt i så fall). En hel portion (baserat på 1 dl vatten) till en 5-månaders låter däremot lite mastigt just med tanke på att gluten skall introduceras med små mängder i början.
  • minerva123
    Kvinna30plus skrev 2016-01-02 16:46:22 följande:

Ja men från 6 månader täcker inte ersättningen hela bebisens näringsbehovet. När skall du börja då?

De små mängder många, många bebisar äter vid 6, 7 och t o m 8 månader (och ofta oavsett om de fått börja med smakisar vid 4 eller 6 månader) så "räcker" det ändå inte till att täcka något näringsbehov. Man förväntas ha bytt ut ETT mål vid 8 månader - sedan finns det såklart individuella variationer, men rekommendationen ger en stark fingervisning om hur snabbt (eller långsamt om man vill se det så) en matintroduktion kan gå och fortfarande vara helt normal. Så ersättning och/eller amning räcker alldeles utmärkt att ha som bred bas hela första året! I USA brukar man säga "food before one is just för fun". Och det är ett bra utryck att ha i bakhuvudet.
  • minerva123
    Kvinna30plus skrev 2016-01-02 17:52:31 följande:

Ersättning räcker inte efter 6 månader. Tillskottsring som man inställer börjar med innehåller mer energi. Å ges tillsammans med mat allt eftersom Tillskottsnäringen innehåller mer energi, protein å järn. Så det är verkligen å gå emot rekommendationerna å propsa på att ersättning är tillräckligt. Ja USA ja dom har fått göra hårda kampanjer för att folk ger sina barm mat ist för amma/ersättning tom coca Cola å dricka...

Okej, my bad. Jag skrev ersättning (eftersom det är det begrepp 99% av alla människor här använder oavsett ålder på barnet), men byt ut ordet mot tillskottsnäring istället då.
  • minerva123

I denna artikel från Läkartidningen står det bl a

"Introduktion av tilläggskost före 17 veckors ålder kan medföra negativa hälsoeffekter".

17 veckor = 4 månader.

Och vad gäller gluten:

"En rimlig slutsats är att kvinnor [som planerar att sluta amma] bör upplysas om fördelen med att introducera gluten i små mängder i barnets kost, dock inte före 4 månaders ålder (...)"

www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

• minerva123
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 02:55:47 följande:

Hur kan du få smaksensationer till tilläggskost? Det som menas där är ju att ersätta amning/ ersättning med mat. Och det har det ju aldrig varit tal om här.

Tilläggskost är allt som inte är bröstmjölk eller ersättning (och D-vitaminer). Jag vet inte varför du har uppfattningen att gröt skulle inta någonstans särställning jämfört med andra livsmedel.
  • minerva123
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 08:44:45 följande:

Men grötens bas å det mesta i gröten är ju just ersättning, dvs det blir endast lite nytt för bebis som äter ersättning. Men varför ska vi stöta å blöta när vi inte kommer någonstans? . Jag lägger upp Livsmedelsverkets ord sedan.

Ja, jag har förstått att du personligen lägger väldigt stor vikt vid att vissa industrigröter baseras på mjölkpulver. Och det står ju dig fritt att göra det, naturligtvis. Men officiella myndigheter och forskning gör inte det.
  • minerva123
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 09:32:04 följande:

Visa då att det är skillnad på det mjölkpulver som är i ersättningen på det som är i gröten. Visa då att den största mängd som finns i gröten inte är ersättningsmjölk.

Du verkar ha en riktig hang up på det här med mjölkbaserad gröt. Sempers bästa kund gissar jag? Okej, men vi tar det en gång till då.

Basen i vissa grötar är mjölkpulver. Basen i bröstmjölksersättning är mjölkpulver. Så långt är vi överens. Jag anser däremot att man ska ta fasta på SKILLNADERNA mellan gröt och ersättning - dvs att gröt innehåller 30% eller mer av spannmål och ris. Du verkar inte tycka att det spelats stor roll eftersom basen är mjölk. Där tycket vi olika.

Eftersom man före 6 månaders ålder endast rekommenderas ge smaksensationer (slick på fingret, ett kryddmått) så anser jag att en slick från lite köttfärssås är lika bra som att ge en slick från mjölkbaserad köpegröt. Ett kryddmått är så lite så det spelar ingen roll om köpegröten är mjölkbaserad eller inte. Hänger du med i hur jag resonerar?

Ger man babygröt för att introducera gluten så handlar det fortfarande bara om ett par skedar , dvs mjölkbasen i gröten är fortfarande inte det viktiga. Man kan ju precis som du själv skriver ge lite smörgårån istället och det innehåller ju ingen mjölk alls, men går lika bra det med.

Väljer man däremot att frångå gällande rekommendationer och ge smakportioner (= betydligt störe volymer) av gröt vid 4 månader, ja, då kan en mjölkbaserad gröt väl vara bra.
  • minerva123
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 11:36:44 följande:

Ja visst går d lika bra med smörgåsrån, det har jag skrivit flera ggr innan, men gröten är ju anpassad för att det inte ska bli för mycket för bebis. Dessutom innehåller havre väldigt lite gluten än just smörgåsrån å bröd...

Men om man följer rekommendationerna om smaksensationer (=slick på fingret, kryddmått) så blir det ju inte för mycket för bebisen även om gröten inte innehöll någon mjölk alls. Eller hur?
  • minerva123
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 12:05:55 följande:

Precis! Och det blir inte för mycket att ge bebisgröt heller om man ger portionen som står. Nu får du nog inte i en enda bebis hela portionen första ggn, eller ens smakportionen (visst finns garanterat undantag) så det blir ju en upptrappning bebisen styr upp till den portion som finns som dosering. Att ge större portion än vad paketet föreskriver innan bebis är 6 månader finns väl ingen vits...Men återigen blir det inte för mkt utefter de rekommendationerna vi har eftersom gröten är sammansatt efter våra krav/ rekommendationer.

Det är här mina (och andra i tråden) och dina åsikter går isär. Vi är överens om vad Livsmedelsverkets rekommenderar (slick på fingret, kryddmått mellan 4-6 månader och smakportioner efter 6 månader), eller hur? Jag anser att denna rekommendation gäller oavsett vad som råkar stå på ett paket köpegröt! Du verkar anse att eftersom det står 4 månader på paketet så kan du ge en smakportion av gröten till en 4 månaders även om Livsmedelsverket rekommenderar annorlunda. Jag däremot anser att Livsmedelsverkets rekommendation om smaksensation vid 4 månader är överordnat instruktionen på ett paket köpegröt. Om.man kunde ge smakportioner eller fulla portioner gröt till en 4 månaders så skulle ju Livsmedelsverket skriva det, eller hur? "Mellan 4 och 6 månaders rekommenderas smaksensationer (slick på fingret, kryddmått) förutom när det gäller mjölkbaserad köpegröt. Det kan man ge smakportioner eller fulla portioner av". Men det gör de inte eller hur?
  • minerva123
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 12:40:34 följande:

Ja men precis där går du å ngr i trådens åsikter å mina å ngr andra i trådens åsikter isär. Jag kommer lägga upp svar från Livsmedelsverket just ang gröte så det blir svart på vitt. Eftersom jag vill rentvå alla BVC sköterskor som får råd just från Livsmedelsverket hur d ska råda i matfrågan. Jag är ju dessutom av åsikten att ge lite mer än enbart en tsk allt eftersom om barnet är intresserad å vill. Det konkurrerar fortfarande inte ut ersättningen å det finns inga belägg på att det är skadligt överhuvudtaget. Rådet från Livsmedelverket finns för folk började mata med mat ist för amma/ ersättning å såg nackdelarna av det. Det gäller inte här hemma hos oss. Livsmedelsverket skriver dessutom att man inte behöver vara orolig om barnet går fortare, eller långsammare fram. Å jag är inte ett dugg orolig. Men jag har aldrig propsat på att du eller ngn annan i tråden behöver va av den åsikten. Men nu är ju uppenbarligen trådskaparen av samma åsikt som mig å därför svarade jag i denna tråden.

Let's agree tog disagree. Ja, lägg gärna upp Livsmedelsverkets svar, det ska bli intressant! Hur formulerade du frågan till dem?
  • minerva123
    minerva123 skrev 2016-01-03 13:23:26 följande:

Let's agree tog disagree. Ja, lägg gärna upp Livsmedelsverkets svar, det ska bli intressant! Hur formulerade du frågan till dem?

*to
  • minerva123
    Kvinna30plus skrev 2016-01-03 13:29:12 följande:

Jag kan lägga upp både fråga å svar om du nu tror att det blir olika svar beroende på hur frågan ....men ja vet ju inte hur lång tid d tar nu är det ju helg å dom får väl massor m frågor så det får vara lite tålamod helt enkelt ;)

Ja, svaret lär ju inte komma imorgon direkt. Anledningen till att jag undrade om frågeställningen var att jag missat ditt inlägg där du skrev att du mailat dem. Så jag lite osäker på vad exakt du frågat dem.
  • minerva123
    Milleman skrev 2016-01-03 11:52:12 följande:

Väldigt OT men ni verkar ju pålästa här så jag chansar att fråga.

Jag äter glutenfri kost och är gravid. Har mitt barn större risk att få glutenintolerans då iom att h*n inte blir utsatt för det under graviditet? Tänker ju att viss mat verkar påverka bebis. Eller är det bara eget intag av barnet sedan som påverkar?

Kanske dum fråga men jag undrar faktiskt :)

Såvitt jag vet ska bebisar till föräldrar med celiaki introduceras till gluten på precis samma sätt som andra. Dvs inte mer gluten, men heller inte mindre. Jag har väldigt svårt att tro att en glutenfri kost hos dig ökar risken för celiaki hos ditt barn. Har du celiaki så kan du ju oavsett inte äta gluten utan att förstöra din tarm. Och en förstörd tarm som inte kan ta upp näringsämnen är ett klart sämre alternativ för din bebis i magen.
  • minerva123
    pigglet skrev 2016-01-03 18:50:17 följande:[/quote-nic

Antar att de börjar skicka ut reklam och smakprover när ens bebis närmar sig 3-4 månader. Det gäller ju att vara först, så inte konkurrenterna snor kunderna.[/quote]

[quote=76184843][quote-nick]pigglet skrev 2016-01-03 18:50:17 följande:

Antar att de börjar skicka ut reklam och smakprover när ens bebis närmar sig 3-4 månader. Det gäller ju att vara först, så inte konkurrenterna snor kunderna.

Ja, så är det. Jag har en 2-åring och en 10-månaders och med bägge har grötproverna börjat droppa in vid 4 månader och vällingproverna vid 6 månader. Mycket rabattkuponger kommer det också.
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader