Inlägg från: Kvinna30plus |Visa alla inlägg
  • Kvinna30plus

Portionsstorlek 4 månader

Mooomin skrev 2016-01-01 22:48:51 följande:

Sen är det nog svårt att skriva mått för en smaksensation/smakprov på en förpackning, det finns väl något "minimum" för hur lite gröt man kan göra iordning. Att skriva ut "receptet" på tex ett kryddmått gröt blir svårt..

2 2/3 msk

kontra en full portion på 4 msk. Smakportionen är alltså nästan 3/4 av full portion...det går nog att göra recept på mindre....varför inte en halv portion 2 msk å 1/2 dl vatten? Jätteenkelt...
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 23:04:56 följande:

Kcal säger ingenting om näringsinnehållet. Läs på paketen!!

Men snälla var har jag sagt det? Det jag säger är att energimässigt motsvarar det ett mål ersättning. Energimässigt = kcal
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 23:04:56 följande:

Kcal säger ingenting om näringsinnehållet. Läs på paketen!!

Återigen vart får du att man skulle sluta med ersättning? Vart får du att ett barn inte skulle få i sig allt det den behöver för att Den äter gröt med som innehåller mkt nyttigheter det med?
  • Kvinna30plus
    Carabellis kusp skrev 2016-01-01 23:02:58 följande:

3 rutor mörk choklad innehåller 150 kcal.

Och? Vad vill du säga med det?
  • Kvinna30plus
    Carabellis kusp skrev 2016-01-01 23:12:42 följande:

Att kcal inte alls har med näringsinnehållet att göra.

Nej å det vet jag mkt väl. Men någon menade att portionen på förpackningen enbart var att avses som smakportion. Och energimässigt så är det inte så.
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 23:14:09 följande:

Va? Var skrev jag att man ska sluta med ersättning!? Jag skriver ju för sjutton raka motsatsen!? Har du läst mina inlägg??

Det enda jag skriver är att du ger fel information när du skriver att ersättning och gröt är jämförbart och att du måste läsa näringsförteckningen. Men det är väl ingen slump att du istället valde att ange energiinnehållet, antar jag...

Var kan jag läsa om att det är bättre/fördelar med att ge fast föda så tidigt som möjligt?

Jag har för sjutton inte skrivit att det är jämförbara att du kan sluta med ersättning å bara ge gröt! Vart har jag skrivit det? Det som är jämförbart är basen, dvs barnets mage är redan van vid basen. De går inte att jämföra med smakportioner/ sensationer av vanlig mat. Därför kan man ge mer av 'gröten' än en smaksensation. Rådet om smaksensation gäller just vanlig mat. Dvs du ska kunna ta av den mat du själv äter. Ex lax å potatis, sås å potatis kyckling, mosad kokt morötter osv. Hur kan du jämföra sådan mat med 'gröt' som är framtagen till fyramånaders bebisar?
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 23:14:09 följande:

Va? Var skrev jag att man ska sluta med ersättning!? Jag skriver ju för sjutton raka motsatsen!? Har du läst mina inlägg??

Det enda jag skriver är att du ger fel information när du skriver att ersättning och gröt är jämförbart och att du måste läsa näringsförteckningen. Men det är väl ingen slump att du istället valde att ange energiinnehållet, antar jag...

Var kan jag läsa om att det är bättre/fördelar med att ge fast föda så tidigt som möjligt?

Jag kan inte kopiera in här med mobilen men på ex trygga barn kan du läsa att genom ge smakprover gör man barn nyfikna. Samt att det förbereder mage å tarmar å på nya födoämnen. Men det är som sagt bara att söka efter information och sålla efter det du anser trovärdigt. Och sen återigen är du så himla otrevlig med taskig attityd 'men det är väl ingen slump att du valde det' klockan är mitt i natten skulle jag redogjort för varenda liten vitamin å mineral? Det de visar är ju att det energimässigt motsvarar ett mål mat inte bara en smakportion. Men återigen har jag aldrig sagt att man ska sluta med ersättning så allt som finns i ersättningen som inte finns i gröten får ju barnrt ändå...
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 23:27:51 följande:

Jag jämför inte gröt med kyckling. Jag jämför inte heller gröt med ersättning.

Bröstmjölk och ersättning är vad ett spädbarn mår bäst av att äta de första månaderna. Sedan introducerar man sakta annan föda. Och när det gäller de små smakproven så är gröt lika mycket "annan föda" som puréer och annat och ska även det ges som smakportion. Men det vore intressant att veta var du har läst om att råden om smakportion gäller allt utom gröt? Som sagt, det är bara pulvergröt, ingen mirakelprodukt.

Men det jag vill komma då menar du att doseringen på förpackningen är felaktig? Eftersom doseringen INTE motsvarar en liten smakportion...
  • Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-01-01 23:42:11 följande:

Hur kokar man ett kryddmått gröt?

4 msk jämfört med ett kryddmått?? 22/3 msk jämfört med ett krm?? Det hade varit enkelt å gjort 1 msk å 1/4 dl vatten. Busenkelt! Men då är det felaktigt på förpackningen. Bäst att då kontakta Livsmedelsverket. jag kan återkomma efter jag fått svar därifrån. :)
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-02 10:21:17 följande:
    Man kokar naturligtvis enligt doseringen och plockar ut en liten klick som smakportion. Svårare är det inte.
    Natulcien skrev 2016-01-02 10:14:53 följande:
    Trygga barn? Det som står där följer Livsmedelsverkets rekommendationer om små smakprov från 4 månader och smakportioner från 6 månader. Och självklart gör smakprover barnen nyfikna på mat, men de är ju inte mer nyfikna vid 3 månader än vid t.ex. 7 månader. Och förbereder kroppen för mat. Ja, det är ju därför man ger smakprover först. Men det behöver inte ske "så tidigt som möjligt".

Så det var inte svaret på min fråga.

Jag frågade alltså om var jag kan läsa att det är bättre och en fördel att börja så tidigt som möjlig!?
    Nej du tycker så. Livsmedelverket rekommenderar från 4 månader. Jag har aldrig proppsat på DIG hur just DU gör. Om vi väljer tre månader så gör vi det. Tre månader var standard innan, men eftersom folk började sluta amma å ge mat istället så ändrades rådet. Vi slutar inte ge ersättning för mat och hamnar således inte i den kategorin. Vad är det som är svårt att förstå? Läser du på 1177 så står det just : . "Rådet att inte börja med vanlig mat förrän vid sex månader mat är till för att maten inte ska konkurrera ut amningen". DVS INGENSTANs kan du hitta på livsmedelverkets sida att det är FARLIGT för barenet. Ja dom hänvisar från 4 månader för livsmedelverket säger så, men tror du helt allvarligt att det är annorlunda bara för att barnet är 3 1/2 månad med smaksensationer? 

Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader