Natulcien skrev 2016-01-02 10:21:17 följande:
Man kokar naturligtvis enligt doseringen och plockar ut en liten klick som smakportion. Svårare är det inte.
Natulcien skrev 2016-01-02 10:14:53 följande:
Trygga barn? Det som står där följer Livsmedelsverkets rekommendationer om små smakprov från 4 månader och smakportioner från 6 månader. Och självklart gör smakprover barnen nyfikna på mat, men de är ju inte mer nyfikna vid 3 månader än vid t.ex. 7 månader. Och förbereder kroppen för mat. Ja, det är ju därför man ger smakprover först. Men det behöver inte ske "så tidigt som möjligt".
Så det var inte svaret på min fråga.
Jag frågade alltså om var jag kan läsa att det är bättre och en fördel att börja så tidigt som möjlig!?
.
Nej du tycker så. Livsmedelverket rekommenderar från 4 månader. Jag har aldrig proppsat på DIG hur just DU gör. Om vi väljer tre månader så gör vi det. Tre månader var standard innan, men eftersom folk började sluta amma å ge mat istället så ändrades rådet. Vi slutar inte ge ersättning för mat och hamnar således inte i den kategorin. Vad är det som är svårt att förstå? Läser du på 1177 så står det just :
. "Rådet att inte börja med vanlig mat förrän vid sex månader mat är till för att maten inte ska konkurrera ut amningen". DVS INGENSTANs kan du hitta på livsmedelverkets sida att det är FARLIGT för barenet. Ja dom hänvisar från 4 månader för livsmedelverket säger så, men tror du helt allvarligt att det är annorlunda bara för att barnet är 3 1/2 månad med smaksensationer?