Förtära alkoholhaltiga drycker offentligt
Finns det något land i vilket det är lagligt att göra det? Att det är otillåtet i Sverige känner ju de flesta till...
Finns det något land i vilket det är lagligt att göra det? Att det är otillåtet i Sverige känner ju de flesta till...
Det beror väl lite på HUR alkoholen förtärs.
Att sitta på en uterservering med ett glas vin eller en öl är väl inte förbjudet i dom flesta länder.
Sålänge det inte anses som störande för omgivningen tror jag det mesta är ok, i Sverige.
Nu menade jag alkohol som inte är köpt på serveringar utan på bolaget. Att sitta i en park och förtära sådan dryck är ju bevisligen inte OK.
Många länder, Thailand och Ryssland tex
Du får ju dricka i vissa parker tex i Sverige. Så helt förbjudet är det inte.
Det är inte otillåtet i Sverige, det kan vara det.
Detta regleras i kommunens lokala ordningstadga samt ett krav på serveringstillstånd om förtärandet sker vid en "offentlig tillställning" (organiserad fest etc.). Att dricka alkohol i en park som inte regleras i den lokala ordningsstadgan är inte ett brott.
Det finns, i vissa kommuner, stora områden där det är fullt tillåtet eftersom det inte är reglerat i den lokala ordningstadgan. Det finns alltså inte ett allmänt förbud mot att dricka alkohol på offentlig plats.
Så svaret på din fråga är: Sverige, med undantag.
Sitter ofta och tar mig en öl ute på min trädgård helst då under sommaren, bilar och människor går förbi och man hälsar.
Det är väl offentligt och tror inte det är olagligt...
I USA får man inte dricka offentligt. Men om du dricker i en pappmugg eller har flaskan i en påse är det helt ok .....
Sitter ofta och tar mig en öl ute på min trädgård helst då under sommaren, bilar och människor går förbi och man hälsar.
Det är väl offentligt och tror inte det är olagligt...
Du sitter på egen egendom och inte allmän då är det självklart lagligt. Sitta på en bänk på stan är allmän och där får man inte dricka.
I USA får man inte dricka offentligt. Men om du dricker i en pappmugg eller har flaskan i en påse är det helt ok .....
Varför det inte är ok på allmän plats får du fråga polisen om. Men om du tänker själv så vill man inte att folk sitter och dricker i parkerna när man ska dit med barnen på dagen.
Varför är det inte OK, då?
Varför det inte är ok på allmän plats får du fråga polisen om. Men om du tänker själv så vill man inte att folk sitter och dricker i parkerna när man ska dit med barnen på dagen.