• Åttionian

Förtära alkoholhaltiga drycker offentligt

Finns det något land i vilket det är lagligt att göra det? Att det är otillåtet i Sverige känner ju de flesta till...

• Svar på tråden Förtära alkoholhaltiga drycker offentligt
  • Speakers Corner

Det beror väl lite på HUR alkoholen förtärs.
    Att sitta på en uterservering med ett glas vin eller en öl är väl inte förbjudet i dom flesta länder.
    Sålänge det inte anses som störande för omgivningen tror jag det mesta är ok, i Sverige. 

• Åttionian

Nu menade jag alkohol som inte är köpt på serveringar utan på bolaget. Att sitta i en park och förtära sådan dryck är ju bevisligen inte OK.

• Vickan I

Du får ju dricka i vissa parker tex i Sverige. Så helt förbjudet är det inte.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det är inte otillåtet i Sverige, det kan vara det.

Detta regleras i kommunens lokala ordningstadga samt ett krav på serveringstillstånd om förtärandet sker vid en "offentlig tillställning" (organiserad fest etc.). Att dricka alkohol i en park som inte regleras i den lokala ordningsstadgan är inte ett brott.

Det finns, i vissa kommuner, stora områden där det är fullt tillåtet eftersom det inte är reglerat i den lokala ordningstadgan. Det finns alltså inte ett allmänt förbud mot att dricka alkohol på offentlig plats.

Så svaret på din fråga är: Sverige, med undantag.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Frontline

Sitter ofta och tar mig en öl ute på min trädgård helst då under sommaren, bilar och människor går förbi och man hälsar.
    Det är väl offentligt och tror inte det är olagligt...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Söder73

I USA får man inte dricka offentligt. Men om du dricker i en pappmugg eller har flaskan i en påse är det helt ok .....

• jennyb
    Frontline skrev 2015-12-31 09:50:48 följande:

Sitter ofta och tar mig en öl ute på min trädgård helst då under sommaren, bilar och människor går förbi och man hälsar.

Det är väl offentligt och tror inte det är olagligt...

Du sitter på egen egendom och inte allmän då är det självklart lagligt. Sitta på en bänk på stan är allmän och där får man inte dricka.
  • Åttionian
    jennyb skrev 2016-01-01 02:04:37 följande:

Du sitter på egen egendom och inte allmän då är det självklart lagligt. Sitta på en bänk på stan är allmän och där får man inte dricka.

Varför är det inte OK, då?
  • Virriga Vera
    Söder73 skrev 2016-01-01 01:55:11 följande:

I USA får man inte dricka offentligt. Men om du dricker i en pappmugg eller har flaskan i en påse är det helt ok .....

Det beror på vilka lagar och förordningar som finns lokalt. Det är inget som regleras federalt.
  • Virriga Vera
    jennyb skrev 2016-01-01 02:04:37 följande:
    Det beror vad den lokala ordningsstadgan säger, det finns inget generellt förbud som gäller hela Sverige.
  • jennyb

Varför det inte är ok på allmän plats får du fråga polisen om. Men om du tänker själv så vill man inte att folk sitter och dricker i parkerna när man ska dit med barnen på dagen.

Åttionian skrev 2016-01-01 08:57:38 följande:

Varför är det inte OK, då?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    jennyb skrev 2016-01-02 04:34:58 följande:

Varför det inte är ok på allmän plats får du fråga polisen om. Men om du tänker själv så vill man inte att folk sitter och dricker i parkerna när man ska dit med barnen på dagen.

Som Virriga Vera redan påpekat så är det inte så att det generellt inte är ok, det kan vara fullt tillåtet att dricka alkohol på en bänk även där det rör sig mycket folk (även barn) om detta område inte finns upptaget i den lokala ordningsstadgan.

Där jag bor har vi flera sådana områden då den lokala ordningstadgan enbart begränsar en relativt liten del av staden (stadskärnan) när det kommer till alkoholförtäring.

Man har till viss del valt att förstora området med undantag för vissa parker och lekplatser men det finns fortfarande områden där det är fullt tillåtet att dricka alkohol.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Virriga Vera
    jennyb skrev 2016-01-02 04:34:58 följande:

På vilket sätt stör det dig och ditt barn om man har en picnic i parken och dricker ett glas vin till maten, eller en öl till det grillade?
Svar på tråden Förtära alkoholhaltiga drycker offentligt