• Snöochsot

Bedragare och narcissister

Denna tråd är för nöjes skull. En ganska rörig tråd. Jag funderar lite över bedragare och förtal. Undrar hur de lyckas lura folk. 
    Har ni haft en relation med någon eller känt någon som visat sig ljuga om sin identitet? Vore intressant att veta hur långt det gick och hur personen lyckades med sin lögner och när sanningen uppdagades. Jag läser att en hårfrisörska från Malmö under 70-talet lyckades lura societeten att hon var en Rockefeller, en framstående cancerforskare, diplomat och lite till. Under 7 års tid lurade hon "alla". Men jag undrar till vilken grad sådana lögner håller? Vad gjorde hon om dagarna för att hålla liv i lögnen? Vad kan det ha fått för konsekvenser och för vem? Likaså påstod sig en tysk mördare heta Rockefeller han med (det namnet går hem hos "alla") och han levde som bedragare i USA i många år. 
    Hur länge kan man lura någon utan att visa framsteg inom den där forskningen man påstår sig arbeta med t.ex? 
    Har ni blivit lurade av en partner eller bekant?

Jag har inte direkt blivit lurad på detta sätt, men däremot hade jag en pojkvän under två år som ljög mkt i syfte att manipulera för att slippa ansvar. Hans lögner innebar i stort sett att han påstod att jag var skyldig till det som han själv var skyldig till.  Han var otrogen och utnyttjade mig, och sent omsider förstod jag att han var med mig endast för att han trodde att jag skulle ge honom en högre rang i samhället pga min bakgrund. När han upptäckte att så inte var fallet försökte han förgöra mig genom att förstöra mitt rykte och genom psykisk misshandel. 
    I början av förhållandet fick jag hintar om att han förtalade mig genom konstiga saker som att han satt i telefon med sin syster och de pratade om att jag är en "mytoman". Detta förvånade mig verkligen. I samma veva när jag träffade hans vänner, som kom hem till mig (!) så påstod en av dem att jag ljugit om mina föräldrar. Faktum är att jag inte sagt ett ord om mina föräldrar - det var min pojkvän som själv träffat dem och sedan fört vidare information om dem till sina bekanta - och sedan eventuellt påstått att det var lögn, eller vad det nu var som fick hans vän att komma hem till mig och säga att jag ljugit om mina föräldrar första gången jag träffar honom, och jag precis lagat söndagsfrukost med pannkakor till killen..och tror att allt är frid och fröjd. Med tiden upptäckte jag att killen preparerade sin omgivning (och mina vänner!) för att vända alla mot mig, inför den dag då han började behandla mig väldigt illa. Han gjorde detta för att ingen skulle ta mitt parti. Jag skulle utmålas som moraliskt tvivelaktig och vidrig. Han var den som i själva verket var mytomanen, lögnaren, den som saknade moral.  Till slut blev det så illa att jag var tvungen att flytta till andra sidan landet, och idag utomlands. Det känns tråkigt att ha blivit förtalad och utskämd, medan han har det gott ställt och är sambo med en av tjejerna han var otrogen med. Efter han gjort sig av med mig på ett fult sätt,kontaktade hans självgoda kompis mig bara för att säga "He never wanted you!" i ett försök att förnedra mig ytterligare innan jag hunnit blocka alla han känner. Jag har idag förstått att den här personen är en sk Narcissist och förmodligen "lider av" Malignant Narcissism. 

Har ni upplevt att någon ljuger och förtalar eller hittar på saker för att få saker gratis på något sätt? Blev ni lurade?

Jag kan iofs tycka att Carmensita Rockefeller, som hårfrisörskan kallade sig, inte gjorde något superallvarligt fel, då hon mest verkar ha festat loss med societeten pga sitt namn, men hon förlovade sig även med en man trots att hon redan var gift med en annan man som hon påstod var hennes livvakt från CIA (lol). De var förlovade i 7 år innan hon avslöjades som bedragare.

• Svar på tråden Bedragare och narcissister
  • Loriyana

Jo jag var tillsammans med en sociopat en gång. Han ljög otroligt mycket. Det gjordes lättare av att vi hade ett långdistansförhållande. Han agerade verkligen som den perfekte mannen, var romantisk, generös, självsäker....men manipulativ. Jag lyckades ta mig ur relationen innan det blev farligt, men fått höra att kvinnor innan mig inte haft samma tur. Jag bröt efter att ha besökt honom i hans hem, tidigare hade han alltid kommit till mig eftersom han alltid hade ursäkter om att han renoverar och liknande. Tillslut insisterade jag på att besöka honom. Han hade en fin lägenhet, men han var tvungen att jobba väldigt sent varje kväll och jag kände mig väldigt ensam. Ville lära känna honom bättre så tittade i hans lådor och garderober...de var helt tomma. Lägenheten var helt tom! Fanns ingenting! Det var en kuliss, ett skal. 

Visade sig att han var gift med barn och han hade hyrt lägenheten för att lura mig. Jag var vettskrämd. När jag kom hem igen bröt jag all kontakt med honom. Jag gjorde en del efterforskningar och det jag fann var fruktansvärt. Jag hade mina misstankar tidigare, hade blivit kontaktad av "arga ex" som enligt honom bara försökte förstöra för honom. De ville varna mig men jag hade litat på honom och inte lyssnat på dem.

• Snöochsot

Oj, vilken tur att du hann ut i tid! 
    Ja...typiskt att de beskyller ex för att vara galna och arga, också. 
    Vad stört att han riggade en sådan kuliss.

• Snöochsot

"Min" bedragare påstod allt möjligt om mig dessutom..bl.a. att någon annan än jag gjort de teckningar och målningar jag gjort på min konstutbildning. Att jag låg med gamla gubbar. Att jag var pedofil. Att jag aldrig klarat av någon utbildning. Att jag var ful, korkad och en slyna. Att jag var otrogen. Att mina vänner antingen var med mig för att de var "snälla" mot en person de såg ned på, alternativt var korkade och värdelösa och därmed samma sort som jag, alternativt snuskgubbar. Att ingen man vill ha mig. Han sade även att han vill misshandla mig, men inte gör det pga att han inte vill att någon ska kalla honom våldsman. Han sade bakom min rygg till andra att han ständigt försöker bli av med mig, samtidigt som han ber mig vara med honom. Han ljög och sade olika saker beroende på vilket resultat han ville åstadkomma hos den som lyssnade för tillfället. Märkligt nog är hans vänner jurister. 
    Har varit väldigt ledsen över detta...men tänker idag att jag inte borde behöva upprättelse av någon annan. för att bevisa att jag är den jag är och inte den som en psykopat påstår att jag är.
    F ö avböjde jag inviter från 6 olika toppenkillar under tiden jag var med psykopaten. Vilket misstag! Önskar jag hade legat med dem allihop, idag. haha. De var snälla, snygga och bra människor. Men jag var så lojal och idiotisk.

• Ljuset i tunnelen

För ca gifte sig killen som jag hade "dejtat" i över 5 år. Jag säger dejta för att vår relation blev aldrig känt för hans familj då de skulle aldrig acceptera mig för att jag hade viss bakgrund. Idag vet jag bättre, att det var han som aldrig accepterade mig. Jag fick reda på bröllopet ca 1 månad innan, jag konfronterade honom och då sa han att det bara är rykten. Min syster konfronterade honom och han sa samma sak till henne. Sista året var vår "relation" väldigt stormig och idag vet jag varför, han var förlovad och hade den nya tjejen i sina föräldrars hemstad. Hans familj bodde inte i samma stad som mig. När jag fick reda på att han ska gifta sig så försökte jag bryta kontakten men tyvärr var det svårt då vi jobbade på samma sjukhus i min hemstad. Han fortsatte med att kontakta mig, jag byte nr, han mailade, jag blockerade honom därifrån.

När han äntligen hade gift sig och var tillbaka på jobbet 3 veckor efter bröllopet så försökte han åter. Denna gång förklarar han att han älskar mig och att jag kommer aldrig förstå hur det är att leva med någon annan och ha känslor för någon annan. Jag bröt ihop och la mig in på sjukhus, psyk avdelningen. Redan från start när jag fick reda på allt tog jag kontakt med öppenvårds psyk och skapade en kontakt med de som jag har fortsatt med. Efter utskrivning tog han åter kontakt och då bestämde jag mig för att söka upp hans fru, något som jag var så emot. Jag ville bara lägga allt bakom mig och ta hand om mig själv. Jag hittade henne och berättade allt, de bor i en annan stad. Självklart var jag desperata tjejen som ville förstöra deras lyckliga liv. Hennes man älskade henne så högt och han hade gjort allt för henne. Jag var en hemsk och elak person. Jag fick då reda på att de har varit tillsammans sedan april 2014 och att de har varit ett par sedan dess och samtidigt har han fortsätt och träffa mig med. Han dykte upp där då både jag och hon insisterade men han nekade så klart till allting och sa att han inte känner mig, att jag ska sluta trakassera honom och vara så desperat efter honom.

Det har nu gått ca 3 månader efter allt detta, jag blev sjukskriven 2 månader, sa upp mig från ett jobb som jag tyckte verkligen om, byte gym, bröt med vissa vänner som visste om vår relation. Jag fortsätter med mina samtalsterapi, börjat på nytt jobb och nytt gym. Har träffat en ny man som har 2 barn sedan en tidigare relation. En man som är stabil och lugn. Han vet allt som har hänt mig och vill ändå fortsätta träffas. Jag ska få träffa hans barn på nyår då vi ska fira tillsammans.

Jag har ändå en viss rädsla för att han ska finnas för mkt närvarande i mitt liv. Jag har varit med om många svårigheter i mitt liv och alltid klarat mig stark ur de men detta är något helt annat. Jag har ett bra liv med bra jobb, väldigt aktiv, tränar 5-6  ggr i veckan, kärleksfull familj som har varit stor stöd under denna tid. Men jag har en liten rädsla av att jag inte kommer kunna släppa taget av vad han gjorde mot mig. Jag vill inte vara bitter eller hata, jag tycker inte om dessa känslor. Jag vill bara finna lugn och ro i hjärnan och hjärtat.

• Ljuset i tunnelen

såg att de fallit bort lite i början. För ca 3 månader sen.

• Snöochsot

Så han skulle gifta sig medan du fortfarande träffade honom?

Ja, bra att du har samtalskontakt idag. Då kommer du nog ur den här härvan och kan läka. I slutändan har du tur som slipper gifta dig med en sådan person. 
    Du har dragit det längsta strået.

En sak som jag känner är svår, är att jag aldrig blev trodd av mina terapeuter. Utom på kvinnojouren i Täby. De var bra. 
    Men vad värre är att min bror tagit parti mot mig för bedragaren. De två mot mig. Han brukade ofta säga dessutom att det är märkligt att jag har en bror som är så snygg och intelligent när jag är så ful och korkad.

• Ljuset i tunnelen

Ja vad jag förstod så tyckte han det. Vi hade ju ändå varit me varandra när han var förlovad så vad var skillnaden nu? tyckte han. Han tyckte att jag skulle stå vid hans sida för att han ska klara av det.

Efter alla åren med honom och all psykisk påverkan som han har haft på mig så började jag tvivla på min verklighet. Han var ju en sååå bra kille, omtyckt, charmig ärlig, snäll och trogen. Neeeej inte kunde han ha gjort så. Hans fru sa till mig att de är jag som är hemsk. Om han var så hemsk som jag påstod så skulle hans familj, släkt eller vänner se det. Till och me min familj tyckte han va underbar men de sa alltid att han är fööör underbar.

Idag har jag svårt att lita på människor och se det goda hos de men jag ska inte låta honom påverka mig. Jag får jämt höra att han ordnade upp sitt liv på bekostaden av mig, att han har nu sin fru och snart familj. Sånt prat gör ont men jag försöker påminna mig sj om vad det är för liv han och hon har, en fasad som ser fint ut.

Om jag vore du så skulle jag kapa bandet me en sån bror. Min familj har varit otroligt underbara under den här tiden. Hade jag inte haft de hade jag säkert gått under.

Jag tänker inte förlora mitt liv pga en så hemsk människa. Jag tänker gråta, känna sorg, ensamhet, utnyttjad och sen tänker jag försonas med allt. Trots allt så var det inte mitt fel att han tog besluten att skada 2 människor.

• Snöochsot

Det har du rätt i.
    Ptja....jag träffar inte min bror så mkt. Inte över jul heller. Var själv då.
    Ja det finns en del skrivet om hur man kan få hjälp med sådana här relationer.. Tuvaforum heter det. Kostar en hundring att gå med. Jättebra..men av någon anledning kan jag inte betala ifrån utlandet, så jag kan inte ta del av forumet där tyvärr just nu. Jag rekommenderar Tuvaforum iaf.

• Loriyana

Jag kände stor sorg efter mitt förhållande med en sociopat. Jag sörjde inte förlusten av honom, utan jag sörjde förlusten av mannen jag trodde att han var. Han var verkligen den perfekta mannen...under en tid. Det var bara en fasad, en lögn...jag fattar det nu. Men jag önskar att den fasaden den lögnen fanns på riktigt. 

• Ljuset i tunnelen

Tack för tipset. I såna här situationer behöver man prata med människor som är i likanande situationer. Familj och vänner i alla ära men jag tror man behöver prata med människor i liknande sits för att inte känna sig ensam. Det gör otroligt mycket. Det minskar på känslan av att man har varit en dum idiot som har gått på allt han sa.

Loriyana försök att stänga av honom helt och hållet till och med den där perfekta fasaden. För att han ska inte ha en chans och kunna påverka ditt liv. Det är otroligt svårt jag vet men du måste göra ALLT för att kunna komma vidare.

Killen som jag träffade var verkligen den "perfekta", kirurg, såg bra ut, charmig, omtänksam. Men jag tror inombords var han en liten pojke. Han gifte sig med tjej som har bott i Sverige i ett år. hon är sångerska, berest och ser bra ut. Jag kunde inte förstå hur han kunde vara otrogen mot henne, även om vi hade träffats längre. Han sa till mig innan bröllopet att jag kunde tänka mig att frugan är med R (hans namn) och jag är med J (hans mellannamn). Äta kakan och behålla den?? NEJ utan en självisk, egoistisk, sociopat som är inte i kontakt med sina känslor. Han vet inte vad älska är, eller ju han vet bara vad älska sig själv är.  

Så jag gör mig själv den största tjänsten av alla, sorger, gråter, är förbannad, ilsken. Hanterar allt på egen hand och kastar iväg allt som jag hade delat med honom. Grattar henne och går vidare med mitt liv. Önskar honom/ henne varken ont eller gott.

Svar på tråden Bedragare och narcissister