Bedragare och narcissister
Denna tråd är för nöjes skull. En ganska rörig tråd. Jag funderar lite över bedragare och förtal. Undrar hur de lyckas lura folk.
Har ni haft en relation med någon eller känt någon som visat sig ljuga om sin identitet? Vore intressant att veta hur långt det gick och hur personen lyckades med sin lögner och när sanningen uppdagades. Jag läser att en hårfrisörska från Malmö under 70-talet lyckades lura societeten att hon var en Rockefeller, en framstående cancerforskare, diplomat och lite till. Under 7 års tid lurade hon "alla". Men jag undrar till vilken grad sådana lögner håller? Vad gjorde hon om dagarna för att hålla liv i lögnen? Vad kan det ha fått för konsekvenser och för vem? Likaså påstod sig en tysk mördare heta Rockefeller han med (det namnet går hem hos "alla") och han levde som bedragare i USA i många år.
Hur länge kan man lura någon utan att visa framsteg inom den där forskningen man påstår sig arbeta med t.ex?
Har ni blivit lurade av en partner eller bekant?
Jag har inte direkt blivit lurad på detta sätt, men däremot hade jag en pojkvän under två år som ljög mkt i syfte att manipulera för att slippa ansvar. Hans lögner innebar i stort sett att han påstod att jag var skyldig till det som han själv var skyldig till. Han var otrogen och utnyttjade mig, och sent omsider förstod jag att han var med mig endast för att han trodde att jag skulle ge honom en högre rang i samhället pga min bakgrund. När han upptäckte att så inte var fallet försökte han förgöra mig genom att förstöra mitt rykte och genom psykisk misshandel.
I början av förhållandet fick jag hintar om att han förtalade mig genom konstiga saker som att han satt i telefon med sin syster och de pratade om att jag är en "mytoman". Detta förvånade mig verkligen. I samma veva när jag träffade hans vänner, som kom hem till mig (!) så påstod en av dem att jag ljugit om mina föräldrar. Faktum är att jag inte sagt ett ord om mina föräldrar - det var min pojkvän som själv träffat dem och sedan fört vidare information om dem till sina bekanta - och sedan eventuellt påstått att det var lögn, eller vad det nu var som fick hans vän att komma hem till mig och säga att jag ljugit om mina föräldrar första gången jag träffar honom, och jag precis lagat söndagsfrukost med pannkakor till killen..och tror att allt är frid och fröjd. Med tiden upptäckte jag att killen preparerade sin omgivning (och mina vänner!) för att vända alla mot mig, inför den dag då han började behandla mig väldigt illa. Han gjorde detta för att ingen skulle ta mitt parti. Jag skulle utmålas som moraliskt tvivelaktig och vidrig. Han var den som i själva verket var mytomanen, lögnaren, den som saknade moral. Till slut blev det så illa att jag var tvungen att flytta till andra sidan landet, och idag utomlands. Det känns tråkigt att ha blivit förtalad och utskämd, medan han har det gott ställt och är sambo med en av tjejerna han var otrogen med. Efter han gjort sig av med mig på ett fult sätt,kontaktade hans självgoda kompis mig bara för att säga "He never wanted you!" i ett försök att förnedra mig ytterligare innan jag hunnit blocka alla han känner. Jag har idag förstått att den här personen är en sk Narcissist och förmodligen "lider av" Malignant Narcissism.
Har ni upplevt att någon ljuger och förtalar eller hittar på saker för att få saker gratis på något sätt? Blev ni lurade?
Jag kan iofs tycka att Carmensita Rockefeller, som hårfrisörskan kallade sig, inte gjorde något superallvarligt fel, då hon mest verkar ha festat loss med societeten pga sitt namn, men hon förlovade sig även med en man trots att hon redan var gift med en annan man som hon påstod var hennes livvakt från CIA (lol). De var förlovade i 7 år innan hon avslöjades som bedragare.