Inlägg från: Anonym (Nej.....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej.....)

Att bli familjehem

Anonym (Familjehemsmamma) skrev 2016-01-01 19:46:41 följande:

Du har alldeles rätt ts. Signaturen Nej dyker upp i varje tråd som handlar om familjehem och har sin uppfattning klar : alla föräldrar är lämpliga föräldrar och alla familjehem är giriga oempatiska personer som gräver guld på varje placerat barn. Spelar ingen roll att argumentera mot henne då hon inte tar till sig något som helst motargument. Att det finns och alltid kommer att finnas föräldrar som inte klarar att se till barnets behov och många gånger har egna problem som t.e.x. droger, alkohol eller våldsamhet är inget som biter på " Nej" .

Då har du inte förstått någonting alls, läst slarvigt eller att du har en enorm brist på läsförståelse, vad vet jag?! Ingenstans har jag någonsin skrivit att alla föräldrar är lämpliga! Självklart är inte alla föräldrar bra föräldrar!

Men det som stör mig i det arbete jag la ner på detta är att alltför många familjehem kämpar med näbbar och klor för att behålla de placerade barnen. Detta genom att motverkar umgänge med föräldrarna samt att direkt ljuga för soc.

Detta kan jag inte se beror på något annat än att de oroar sig för att förlora inkomsten och därav vill behålla barnen minst 3 år tills vårdnadsöverflytt sker. Detta får mig att se rött och ts ger sken av att bli ett sånt "vidrigt/girigt" familjehem. Om du visste hur illa barnen far i dessa "hem" så skulle även du förstå min ståndpunkt.

Nej, alla föräldrar klarar inte av omsorgen om sina barn, men alltför många barn är placerade i undermåliga "hem" där det skulle vara MYCKET bättre för barnen om de fått komma HEM!
  • Anonym (Nej.....)
    Anonym (Familjehemsmamma) skrev 2016-02-01 15:47:23 följande:

Jag har inte minsta svårt med läsförståelsen och man behöver inte vara Einstein för att begripa hur generaliserande , dömande och obegripligt logik du har. Du drar omedelbart slutsatsen att om ett familjehem kämpar emot en hemflytt så måste det bero på girighet?! Det kan ju inte i din lilla begränsade värld bero på att familjehemmet SER och FÖRSTÅR att barnet inte skulle gagnas av en hemflytt?! Mina föräldrar är precis ett sådant exempel med två bröder i 6-7 års åldern som det precis börjat gå framåt för både i skola och hemma men som soc av någon anledning valde att flytta tillbaka till föräldrarna. Mina föräldrar, barnpsykologer samt barnens läkare motsatte sig det men tillbaka skulle dom. Den ena av dem åket ut och in i fängelser och den andre har svåra missbruksproblem. Gick ju väldigt bra........ Eller inte. Men så klart att det handlar om pengarna de gick miste .....för det vet ju alla att det kryllar av familjehem så det är jättesvårt att få en ny familjeplacering ? ! Eller? Du gör sken av att ha arbetat inom detta men det tror jag inte en sekund på . Människor som du som ser föräldrarnas rätt till barnen och knappast barnets rätt till en vettig uppväxt brukar vara väldigt korttänkta precis som jag upplever dig.

Du är alldeles för färgad av vad dina föräldrar tutat i dig. Jag däremot SER hur illa dessa barn far i familjehemmens och soc "vård".  Senast idag berättade en klient (Inte till mig dock) om hur dåligt hans syskonbarn mår sedan dom tvångsplacerades. Som tur är kommer dom få flytta hem om 3 månader.

Du verkar se de barn som eventuellt behöver bo någon annastans en period, jag ser de barn som far illa av att förlora sin familj och sin trygghet - jag ser ENBART till BARNENS bästa, DU ser enbart vad som är bäst för dina föräldrar. Det är skillnaden!

Jag arbetar inte med detta sedan ett par år tillbaka, men fortfarande arbetar jag inom socialtjänsten!
Svar på tråden Att bli familjehem