Att bli familjehem
Du har alldeles rätt ts. Signaturen Nej dyker upp i varje tråd som handlar om familjehem och har sin uppfattning klar : alla föräldrar är lämpliga föräldrar och alla familjehem är giriga oempatiska personer som gräver guld på varje placerat barn. Spelar ingen roll att argumentera mot henne då hon inte tar till sig något som helst motargument. Att det finns och alltid kommer att finnas föräldrar som inte klarar att se till barnets behov och många gånger har egna problem som t.e.x. droger, alkohol eller våldsamhet är inget som biter på " Nej" .
Men det som stör mig i det arbete jag la ner på detta är att alltför många familjehem kämpar med näbbar och klor för att behålla de placerade barnen. Detta genom att motverkar umgänge med föräldrarna samt att direkt ljuga för soc.
Detta kan jag inte se beror på något annat än att de oroar sig för att förlora inkomsten och därav vill behålla barnen minst 3 år tills vårdnadsöverflytt sker. Detta får mig att se rött och ts ger sken av att bli ett sånt "vidrigt/girigt" familjehem. Om du visste hur illa barnen far i dessa "hem" så skulle även du förstå min ståndpunkt.
Nej, alla föräldrar klarar inte av omsorgen om sina barn, men alltför många barn är placerade i undermåliga "hem" där det skulle vara MYCKET bättre för barnen om de fått komma HEM!