• Anonym (KK)

Lånat pengar till en kompis som verkar fått stora ekonomiska problem.

Hej!

Jag har nu lånat ut pengar till en riktigt god vän. Han ringde och sa att han var i akut behov av pengar. Då han är en så bra kompis så lånade jag ut 10.000 kr utan att blinka. Jag vet att hans fru också förvärrat den ekonomiska situationen något enormt. 

Han lånar pengar för att betala skulder, både till bank och andra bekanta som han lånat från. Det känns lite som att han går i cirklar.

Nu ringde han igen och behöver 10.000 kr till, jag är hans enda räddning.

10.000 kr har jag råd att förlora även om det skulle svida. 10.000 kr till måste jag ta av mina egna reservpengar, alltså inte pengar jag behöver nu de närmaste 3 månaderna. Hur skulle ni göra?

Lånar jag inte ut kommer kronofogden, de kommer förmodligen förlora hus, bil som de har stora lån på och med 2 små barn blir det ett helvete. 

Vad skulle ni ha gjort? Era pengar som ni inte riktigt behöva nu kan rädda er bästa kompis och hans familj, hade ni lånat ut trotts att summan svider?

• Svar på tråden Lånat pengar till en kompis som verkar fått stora ekonomiska problem.
  • viseversa

Jag skulle ALDRIG låna ut till någon som inte kommer betala tillbaka. Så nej du ska inte låna ut mer.

• Anonym (NEJ)
    Anonym (KK) skrev 2016-01-01 17:35:34 följande:
    Hans fru är ett fall som inte går att lösa, tror till och med hon har tvångsbehandlats. Hon har flera ggr lurat folk att hon slutat men hon slutar aldrig. Jag tror att han måste lämna henne, men att han inte vill det gör läget svårt.
    Hon har knappast tvångsbehandlats med tanke på att spelmissbruk inte är något man juridiskt kan tvångbehandlas för.

Men strunt samma. Om det är som du säger, att han egentligen behöver lämna frun, ja men låt bli att låna ut pengar så kanske den insikten kommer till honom snabbare än att du ska bidra till deras situation och dessutom förvärra den genom att öka på skulderna.
  • EnAnonumius
    Anonym (KK) skrev 2016-01-01 17:31:16 följande:
    Jag skulle ALDRIG låna ut ett öre till hans fru.  Ett problem är ju att hon tagit andras pengar.

Han har enligt min mening gett henne alseles för många chanser, tyvärr verkar han ändå inte vilja lämna henne, med tanke på att de har barn å allt så är det lite försåtligt ändå.
    Det påstod jag aldrig att Du skulle låna ut pengar till hans fru.
    Så varför tar du det personlig anklagelse om att du lånar ut pengar till hans fru? När jag aldrig har sagt ett ljud om det?

Jag i situation ut ifrån vad jag skulle gjort om jag hade liknade förhållande som dig och vill hjälpa en vän. 

Läs om läs rätt och reflektera en smula på vad jag verkligen skriver i stället för att tolka in något jag aldrig skrivit.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Mad)

Låna bara ut om du är beredd på att förlora dom.
    Din kompis verkar ha förutsättningarna för att "försvinna"i framtiden.

• Flash Gordon
    Anonym (KK) skrev 2016-01-01 15:05:49 följande:
    Hej!

Jag har nu lånat ut pengar till en riktigt god vän. Han ringde och sa att han var i akut behov av pengar. Då han är en så bra kompis så lånade jag ut 10.000 kr utan att blinka. Jag vet att hans fru också förvärrat den ekonomiska situationen något enormt. 

Han lånar pengar för att betala skulder, både till bank och andra bekanta som han lånat från. Det känns lite som att han går i cirklar.

Nu ringde han igen och behöver 10.000 kr till, jag är hans enda räddning.

10.000 kr har jag råd att förlora även om det skulle svida. 10.000 kr till måste jag ta av mina egna reservpengar, alltså inte pengar jag behöver nu de närmaste 3 månaderna. Hur skulle ni göra?

Lånar jag inte ut kommer kronofogden, de kommer förmodligen förlora hus, bil som de har stora lån på och med 2 små barn blir det ett helvete. 

Vad skulle ni ha gjort? Era pengar som ni inte riktigt behöva nu kan rädda er bästa kompis och hans familj, hade ni lånat ut trotts att summan svider?
    Man lånar inte ut pengar till vänner och släktingar. Man skänker. Som en gåva. Då finns sedan inga krav hit eller dit som kan ställa till det folk emellan. 

Om du känner att du har råd att ge bort 10000 till kan bara du bestämma.

Och även om du har råd att ge 10000 till så kommer det knappast att göra skillnad i det långa loppet om inte familjen ändrar beteende. Annars kommer han bara att komma tillbaka för 10000 till och 10000 till och 10000 till ...

Jag hade nog inte gett något om jag inte trodde på förändring.

• Flash Gordon
    Anonym (KK) skrev 2016-01-01 16:51:53 följande:
    Sant, jag har inte berättat en detalj som kan förklara mycket men vill samtidigt inte outa de. MEN hans fru är grovt spelberoende och varit det länge.
    Man ger inte en alkoholist en drink.
  • Anonym (spargris)
    Anonym (KK) skrev 2016-01-01 17:31:16 följande:
    Jag skulle ALDRIG låna ut ett öre till hans fru.  Ett problem är ju att hon tagit andras pengar.

Han har enligt min mening gett henne alseles för många chanser, tyvärr verkar han ändå inte vilja lämna henne, med tanke på att de har barn å allt så är det lite försåtligt ändå.
    Anonym (KK) skrev 2016-01-01 17:41:43 följande:
    Han älskar henne, jag har hjälpt honom genom en kris med henne innan. Han vill leva med henne och barnen. Vet ärligt inte hur jag skulle övertala då..

Ställ din vän följande frågor:
    1) Ger han sin fru pengar?
    2) Betalar han tillbaka pengar till människor som frun har tagit/lånat pengar av?

Ifall han svarar ja på den ena eller båda frågorna, så innebär det i praktiken att också dina pengar går till fruns spelmissbruk.

Ställ dig själv följande fråga:
    1) Vill DU understöda spelmissbruket?

Ifall du svarar ja på den frågan, så ge honom dina pengar. Din hjälp gör att katastrofen skjuts upp, men du räddar honom inte.

Ifall du svarar nej, så här kommer mitt förslag på den hjälp du ska erbjuda din vän:
    Erbjud dig att ta över kontrollen över hans ekonomi. Du har hand om hans lönekonto och du betalar hans räkningar. Se till att banklån återbetalas, men ge ingenting till privatpersoner innan det finns en liten buffert. Ifall du inte har kapacitet till detta, hjälp din vän att hitta någon annan som kan sköta det.

Det är inte bara frun som spelar bort pengar, din vän gör det indirekt också eftersom han inte klarar av att sätta stopp för henne. Därför behöver han hjälp lika mycket som hon.
  • Anonym (Moa)

Du kommer inte få igen dina pengar! Ring lyxfällan eller be honom kolla några avsnitt och börja med att sälja av allt han har.

• Anonym (w)

jag skulle lånat ut med krav om en ekonomisk plan osv...

Svar på tråden Lånat pengar till en kompis som verkar fått stora ekonomiska problem.